قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان

t قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان
t قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان

همسایه ما، آقای «نوبری»، واقعا نوبر است! البته خانواده اش هم نوبر هستند! صبح ها با سر و صدای بچه هایشان برای رفتن به مدرسه روزمان را شروع می کنیم. ظهرها هم هجده هزار بار آسانسور را بالا و پایین می کنند و این نشان می دهد بچه هایشان از مدرسه برگشته اند، دارند می روند از سوپر، ماست بخرند، دوباره می روند پایین که نان بخرند، یادشان رفته بود با ماست، پنیر هم بخرند و دوباره می روند پایین که پنیر بخرند و… خلاصه سرتان را درد نیاورم.

آسانسور بازی هایشان که تمام می شود، صدای تلویزیون شان بلند می شود و ما پا به پای آنها باید اخبار گوش بدهیم. شب ها هم ساعت دوازده، تازه دم در و موقع خداحافظی با مهمان هایشان حرف هایشان گل می اندازد و بلند بلند حرف می زنند و می خندند. یک بار مدیر ساختمان به آنها تذکر داد که حق و حقوق همسایه ها را رعایت کنند اما در نهایت با جمله «چهاردیواری اختیاری» مواجه شد. می بینید؟ ایشان نه تنها فرهنگ آپارتمان نشینی ندارد که ادب هم ندارد! من که می گویم نوبر است!

 قوانین آپارتمان نشینی ساده است اما نکته مهمی دارد که ساکنین باید آنها را رعایت کنند. یکی از این قوانین آپارتمان نشینی ،رعایت حق و حقوق همسایه هاست. اما این حق و حقوق چه چیزهایی هستند؟

1. بیش از حد از آسانسور استفاده نکنید. یعنی اگر می شود با یک بار استفاده از آسانسور کارها را انجام بدهید استفاده های دفعات بعدی اضافه است. اگر یک آقای نوبری دارید برایش جا بیندازید که ظرفیت آسانسور یک نفر نیست و همه می توانند با هم بالا و پایین بروند تا آسانسور بیچاره از نفس نیفتد.

2. حواسمان به ساعت های استراحت باشد. این ساعت محدوده 1 تا 4 ظهر و 9 شب تا 8 فردا صبح است. حالا اگر همسایه ای مثل آقای نوبری اینها داشته باشید که با ساعت ایران زندگی نکنند و ساعت شان با ساعت کانادا تنظیم شده باشد باید اول همه همسایه ها جمع شوند و ایشان را توجیه کنند تا ساعت شان را با ایران هماهنگ کنند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی بر روی کنده های درختان

3. مشاعات را حریم اختصاصی نکنید. مشاعات یعنی مکان های مشترک در یک ساختمان، مثل پاگرد طبقات. یعنی کسی حق ندارد داخل پاگرد وسیله بگذارد. حتی در بعضی از آپارتمان ها گذاشتن جاکفشی در پاگرد ممنوع است. چه برسد مثل اینکه مثل خانواده آقای نوبری کفش هایتان تا دم آسانسور شوت شده باشند!

4. اگر در طبقات بالاتر ساکن هستید باید حواستان باشد داخل خانه ندوید و وسایل سنگین را مرتب روی زمین نکشید تا طبقه پایینی ها فکر نکنند سقف دارد روی سرشان خراب می شود!

ما بچه ها در یک آپارتمان باید مراقب همه‎ کارهای خود باشیم تا هیچ‎کس از دست ما ناراحت نشود. اگر می خواهی  قوانین آپارتمان نشینی رایاد بگیری و باعث خوشحالی دیگران شوی به نکته های زیر دقت کن:

  • ما همیشه به فکر تمیزی محل زندگی خودمان هستیم و هیچ وقت در راهروها و حیاط زباله نمی ریزیم.این کار کلید حفظ سلامتی ماست.
  • همیشه به حرف بزرگترها و همسایه های خود گوش می ‎کنیم.این کار کلید حفظ احترام بین همسایه ها است.

قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان

  • هیچ وقت سکوت را فراموش نمی کنیم به خصوص در راهروها و حیاط!این کار کلید حفظ آرامش آپارتمان و از قوانین آپارتمان نشینی است.
  • درِ حیاط، دری مشترک است که همه از آن استفاده می‎کنند. بنابراین ما مراقب هستیم که هیچ وقت آن‎ را باز نگذاریم تا غریبه ها  وارد خانه نشوند.این کار کلید حفظ امنیت آپارتمان است.
  • گل‎های باغچه باعث زیبایی خانه ما می شوند. ما باید مراقب باشیم موقع بازی با توپ خود، آن ها را خراب نکنیم.این کار کلید زیبایی آپارتمان است.
  • وقتی صدای تلویزیون را زیاد می کنیم باعث ناراحتی همسایه های  دیگر می ‎شویم. به خصوص موقع ظهر که آن ها در حال استراحت هستند. پس با صدای کم تلویزیون نگاه می کنیم.این کار کلید حفظ مهربانی میان ما وهمسایه هاست.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع اشیا با ر برای کلاس اول را بشناسید!

قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان

  • ما سعی می کنیم همیشه با بچه های  دیگر آپارتمان دوست باشیم و هرگز با کسی دعوا نکنیم. حتی اگر از دست آن ها ناراحت شدیم به آرامی با آن ها صحبت می‎کنیم.دعوا یا قهر کردن کار بسیار زشتی است!این کار کلید حفظ دوستی‎های ما است.
  • بعضی ازبچه های کوچک‎تر با  مداد روی دیوارهای راهرو خط می‎کشند.ما که بزرگتر هستیم باید مراقب آن ها باشیم تا هرگز چنین کاری نکنند.این کار کلید جلوگیری از خراب شدن دیوارهای خانه  است.
  • دویدن روی پله های  راهروها  کار بسیار خطرناکی است! ممکن است زمین بخوریم و آسیب ببینیم و یا با سر و صدای خود باعث ناراحتی همسایه های  دیگر شویم. پس آهسته و آرام بالا و پایین می‎رویم.این کار کلید جلوگیری از خطر و از قوانین آپارتمان نشینی است.
  • بعضی از کسانی که در آپارتمان زندگی می‎کنند، خیلی پیر هستند و نمی‎توانند وسایل خود را از پله ها  بالا ببرند. بهتر است به آن ها کمک کنیم.این کار کلید خوشحال کردن همسایه است.
  • بعضی از آپارتمان ها آسانسور دارند.آسانسور هم باید مثل جاهای دیگر تمیز و مرتب باشد. پس هیچ وقت بعد از خوردن شکلات یا بستنی، چوب و کاغذ آن را در آسانسور نمی اندازیم!این کار کلید نظافت و تمیزی آسانسور است.

قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان

  • بعضی وقت‎ها آسانسور خراب می شود، اگر داخل آسانسور بودیم، زنگ خطر را فشار م‎ی دهیم و منتظر کمک می مانیم. ما هرگز دکمه های دیگر را بی دلیل فشار نمی دهیم.این کار کلید حفظ امنیت در آسانسور است.
  • وقتی با برادر و خواهر خود در داخل خانه بازی می کنیم و دنبال هم می دویم، ممکن است صدای پای ما باعث ناراحتی همسایه طبقه پایین شود. پس این بازی‎ها را در حیاط انجام می دهیم.این کار کلید رعایت حقوق همسایه و از قوانین آپارتمان نشینی است.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رنگ سال 1403| 2024

گنجینه ای که در یک آپارتمان پیدا شد!

t قوانین آپارتمان نشینی برای کودکان و نوجوانان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *