رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟

رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟
t رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟

یکی از نوجوان ها پرسیده اند که رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم . من هم به هر دو تا علاقه دارم و نمراتم هم تو این سه درس زیست و ریاضی و فیزیک ۲۰ شد. من گاهی اوقات فکر میکنم که به ریاضی علاقه بیشتری دارم ولی از آنجایی که درس زیست در دوره دبیرستان و دانشگاه با راهنمایی فرق می کند.

می ترسم که تجربی را انتخاب کنم و بعدش برای درس خواندن و حجم زیاد درس های آن مشکل پیدا کنم و از این درس زده و دلسر شم اما فکر میکنم که در رشته ریاضی میتونم درس هایم را خوب بخونم و نمره های عالی بیارم. حالا نمیدونم که کدومو انتخاب کنم. اگه ریاضیو انتخاب کنم، دلم پیش تجربی میمونه و بالعکس.

پاسخ ، مشاور تحصیلی سایت

من به کسانی که بین دو رشته ریاضی یا تجربی مردد هستن و علاقه شون به هیچ کدام از آنها بیشتر نیست، رشته ریاضی رو توصیه میکنم چون نتیجه گیری در رشته تجربی، نسبت به ریاضی خیلی سخت تره.توصیه می کنم، مطلب زیر رو با دقت بخونی و سعی کنی که انتخاب آگاهانه تری داشته باشی. اگر تردیدت برطرف نشد، حتما به یه مشاور کاربلد (ترجیحا مشاور مدرسه تون) مراجعه کن و از ایشون کمک بگیر.

t رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟

انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد دارد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی در مورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند:

1 – شناخت شخصی

مهم ترین مساله در انتخاب رشته ، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌های مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.

2 – شناخت بازار کار

یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.

3 – توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی

در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط  و امکان قبولی در این گونه رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.

3 – مشاوره با افراد متخصص

یکی از موثرین کارها در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آن ها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

الف) رشته علوم تجربی:

برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی دوره‌ی راهنمایی و علوم زیستی، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه‌مند هستند و از مطالعه‌ی طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. هم‌چنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌های لازم را در این خصوص دارا هستند از کسانی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت‌هایی در این رشته به دست بیاورند.

 از نظر تنوع رشته‌های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند به پزشکی علاقه‌مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه محدود است.

آمار شرکت‌کنندگان رشته‌ی تجربی در کنکور سراسری رشد چشم‌گیری داشته است و این موضوع علاوه بر کشور ما در کشورهای دیگر مانند، هند، چین و . . . نیز اتفاق افتاده است.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث گرایش عموم به رشته‌ی تجربی شده است؟

دلائل متعددی را می‌توان برشمرد که باعث این گرایش شده است ولی عمده‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1)  شأن اجتماعی و سطح درآمد سه رشته‌ی (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و عشق و علاقه‌ی زیادی در بین نوجوانان برای اشتغال در این رشته‌ها دیده می‌شود.

2)  وجود خانواده‌ رشته‌های بیوتکنولوژی در این رشته (مانند بیوشیمی، بیوفیزیک، سلولی و مولکولی و …) گرایش به رشته‌ی تجربی را افزایش داده است.

هم‌اکنون خانوادهی رشته‌های بیوتکنولوژی یکی از علوم روز دنیا هستند زیرا علم پزشکی به سمتی می‌رود که به جای درمان بیماری‌ها، جلوگیری از بروز آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و این مورد با کنترل عوامل وراثتی و سلولی صورت می‌گیرد.

3)  درس اصلی این رشته (زیست‌شناسی) با آموزش مفاهیم جذاب و طرح سؤال‌های چالشی در کنکور، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل علاقه‌ی وافر به این درس، مجذوب رشته‌ی تجربی شده‌اند.

اگر شما نیز از عزیزانی هستید که به دلائل مذکور یا دلائل دیگر به این رشته گرایش پیدا کرده‌اید، باید این مهم را در نظر بگیرید که در وضعیت فعلی، رقابت در کنکور این رشته، بیش‌تر از رشته‌های ریاضی و انسانی است و اگر توان رقابتی خود را با سعی و تلاش می‌توانید بالا ببرید، رشته‌ی مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

 «سخت‌کوشی و داشتن ساعت مطالعه‌ی بالا و مستمر از لازمه‌های موفقیت در این رشته است.»

t رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟

ب) رشته ریاضی

رشته تحصیلی ریاضی فیزیک از شاخه متوسطه نظری در ایران است.همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند.

یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است.

تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است.

بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است. به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

حالا راحت می توانید بین رشته ریاضی یا تجربی تصمیم بگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می‌ توانید رابطه‌ای صمیمی با فرزندتان ایجاد کنید؟

t رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟
4/5 - (5 امتیاز)

‫55 نظر ارسال شده در “رشته ریاضی یا تجربی ؟ کدام را انتخاب کنم ؟

  1. M :

    سلام وقت بخیر من کلاس نهمم عاشق شیمی هستم فیزیک هم دوست دارم و نجوم ریاضی هم دوست دارم اما این دوسال در ریاضی افت کردم بخاطر شرایط کرونا ازااون ور به زیست هم علاقه مندم مخصوصا قسمت های که به ژن و خون مرتبط میشه و بیوشیمی هم خیلی دوست دارم ولی راستش خیلی به قسمت های گوش چشم و پوست علاقه ندارم موندم رشته ریاضی بروم یا تجربی میشه لطفا راهنمایی کنید و اگر رشته ریاضی برم مهندس شیمی چطوره؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام مهمترین ملاک علاقه منئدی خود شماست بهتراست کتابهای دبیرستان را به دقت بیشتری بررسی کنی و بعد تصمیم بگیری

  2. Mmm :

    سلام من کلاس نهم هستم می خوام انتخاب رشته کنم می خواستم بدونم که دروس رشته ریاضی سخت تره یا تجربی ؟
    من خودم به رشته ریاضی بیشتر علاقه دارم ولی می ترسم دروسش سخت باشه
    از اون طرف در رشته تجربی قبولی در دانشگاه خیلی دشواره
    شما چه پیشنهادی می کنید؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام هیچ رشته ای سخت تر از رشته دیگر نیست مهم این است توبه چه درسه هایی علاقمند هستی اگر ریاضی را دوست داشته باشی شیرین ترین درس خواهد بود واگر به زیست شناسی علاقمند باشی خواندنش برایت راحت است . بنابراین در نگاه اول به علاقه مندی های خودت فکر کن اگر در مدرسه یا ناحیه آموزش و پرورش هم مشاور تحصیلی دارید با آن ها مشاوره کنید

  3. رضا :

    سلام
    من بین این دوتا گیر کردم رشته ریاضی و تجربی ریاضی بیشتر دوست دارم ولی از این میترسم که ریاضی شغل های خوبی داشته باشه یا نه
    میشه بهم کمک کنین بیشتر در مورد شغل ها و کارهاش آگاهی برسونید

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام دوست عزیز شما کلاس چندم هستید ؟ الان اگر قصد انتخاب رشته دارید بیشتربه علاقه مندی خودتان توجه کنید تا آینده شعلی چون اگر در هر رشته ای توانمند شوید وبا تحصیلات دانشگاهی می توانید شغلی بیابید اما اگر فقط در حد خواند دروس باشد و کاری را به شکل تخصصی یاد نگرفته باشید موفق نخواهید شد بسیاری از افراد که بیکار هستند در هررشته ای مشکلشان این هست که به شکل تخصصی در رشته خود توانمد نشده اند

  4. رها :

    سلام منم خیلی مشکل دارم تو اینکه ریاضی بردارم یا تجربی.من تجربی رو زیاد دوس ندارم و اینکه از خون میترسم از بیماری ها میترسم.ولی ریاضیم نمراتش عالیه و اینکه بهش علاقه دارم.حالا رشته ریاضی رو برداشتم و امروز روز اول مدرسمون بود ک دهم شدم ولی بازم مرددم که عوض کنم برم تجربی یا نه.دچار وسواس شدم .احساس میکنم دلم ریاضی رو راضی نیس اگه برم تجربی خوبه میشه…ولی میدونم اگه برم تجربی اصلا قبول بشم هم اتفاق چندانی نمیفته.یا میگم شاید بعدا علاقه اوردم به تجربی.اون روز یکی از اطرافیان گفت برو تجربی خوبه بازم ذهنیتم عوض شد.یکیم وقتی میبینم از ده نفر یه نفر ریاضیه بقیه تجربی واقعا احساس بدی پیدا میکنم.خواهش میکنم کمکم کنید واقعا نیاز دارم

    • جمال رادفر :

      دوست عزیز اول از همه بیشتر به علاقه مندی خودت توجه کن و به صحبت های اطرافیان کاری نداشته باش . این که تعداد زیادی در رشته تجربی شرکت می کنند اتفاق خوبی نیست چون در آینده برای رشته های دانشگاهی و پیدا کردن کار به مشکلاتی برمی خورند . بنابراین بر اساس توانایی های خودت و علاقه مندی هایی که داری تصمیم بگیر آینده رشته های تجربی و ریاضی را وشعل های مرتبط آن ها را هم بررسی کن و با خیال راحت در رشته مورد علاقه ات به درس ادامه بده

      • سروش :

        سلام
        من موندم بین تجربی و ریاضی کدوم رو انتخاب کنم ؟
        هم تجربی رو دوست دارم و هم ریاضی ولی از یه طرف کنکور تجربی خیلی سخته قبول شدن و از یه طرف دیگه درس های ریاضی هم زیادتره و هم سخت تر
        نمره ریاضی نهم نوبت دوم شده ۱۹/۷۵و علوم شده ۲۰

        • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

          سلام دوست عزیز بیشتر به شغل هایی که در آینده به دست می آوری فکر کن علاقه ات به کدام بیشتر است ببین از کدام رشته می توانی به شغل مورد علاقه ات برسی چندان به سختی ها فکر نکن اگر درس ها را با امید به آینده و علاقه به درسها مطالعه کنی هیچ کدام سخت نیستند

  5. Hide :

    سلام
    من کلاس نهم هستم.به شدت به آزمایشگاه و کارای آزمایشگاهی علاقه دارم و همچنین به ریاضی هم علاقه دارم.
    اما بین سه راه قرار گرفتم: تجربی،ریاضی و شیمی در هنرستان.?
    از خیلی ها مشورت گرفتم میگن ریاضی اصلن آینده نداره. از یه طرف ام تجربی رقابت خیلی سخته?حتی از مشاوره مدرسه هم کمک گرفتم فقط میگه بزن اینترنت سرچ کن??
    الان من واقعا به سه تاش علاقه دارم.یه کمک بهم میکنید و اگر میشه بگید آینده شغلی کدومش بهترح?❤

    • ششش :

      اگه حافظه بلندمدت خوبی داری بزن تجربی ولی از همون سال اول برو کلاس کنکور خوب و حسابی وقت بزار و درس زیست و ریاضی و فیزیک و…بخون

  6. فائزه :

    سلام
    من میخوام دانشگاه برم رشته تربیت بدنی و برای دبیرستان هم میخوام یکی از شاخه های نظری رو بخونم
    من ب ریاضی خیلی علاقه دارم و اگه بخونم درصد قبول شدن توی رشته تربیت بدنی دانشگاه بیشتره و از ی طرف اطافیانم میگن ک ریاضی سخته و اگه نشد که بری تربیت بدنی میخوای چیکار کنی و منم درگیر این موضوع شدم
    اگرم برم تجربی ک حفظیاتم خیلی خوب نیست و به اندازه ریاضی به تجربی علاقه ندارم و ممکنه ک توی کنکور تربیت بدنی قبول نشم و از ی طرف دیگه اگه نتونستم برم تربیت بدنی شغل های بهتری هست توی رشته تجربی
    واقعا موندم چیکار کنم
    ممنون میشم اگه جوابمو بدین

  7. ابوالفضل :

    سلام من به ریاضی بسیار بسیار زیاد علاقه دارم ولی استعداد چندانی هم ندارم به نظر شما اگر تلاشمو بکنم میتونم برم ریاضی و ازش لذت ببرم، من کلاس نهم هستم، واقعا ممنون میشم اگه کسی جواب منو بده.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز بیشتر از آینده شغلی باید به علاقه خودت و توانایی که برای تحصیل در این رشته ها داری توجه کنی وگرنه هم ریاضی و هم تجربی آینده شغلی دارند

  8. Ali :

    سلام خدمت مشاور عزیز من دیپلم تجربی دارم و به شخصه به رشته مدیریت علاقه دارم اما از ترس نبود کار دو دل هستم که کنکور تجربی بدم یا ریاضی به نظر شما چه کار باید بکنم؟؟؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      باسلام شغل آینده مهم است بازارکار رشته علوم تجربی بهتر است اما رقابت درآن سنگین است ومی بایست خیلی تلاش کرد وخیلی از افراد توانستند با رشته های دانشگاهی علوم تجربی مدیران موفقی شدند وشما هم چون علاقه داری می توانی موفق شوی.

  9. samira :

    ببین ریاضی و تجربی موندم توروخدا کمکم کنین درسای علوم و شیمیم عالیه زبان و ریاضیم هم بد نیس علاقمم ب تجربی بیشتره ولی میترسم تو کنکور قبول نشم چون داوطلباش خیلییی زیاده ولی ریاضی نسبتا کم تره نمیدونم چیکار کنم:(

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاورتحصیلی
      سلام اگر قبولی در کنکور فقط مهم است و کاری به علاقه و اینده شغلی نداری می توانی در گروه ریاضی شرکت کرده ودر یک رشته ادامه تحصیل دهی و لیسانس بگیری . اما اگر دنبال شغلی می گردی که با علاقه به آن برسی باید به دنبال علاقه خودت بروی

      • پارسا :

        سلام خسته نباشید ثبت نام کنکور شروع شده واقعا دو دلم رشتم تجربیه ولی متوجه شدم اصلا به تجربی علاقه ندارم ولی شدید به مهندسی کامپیوتر علاقه دارم ولی ریاضیم خیلی ضعیفه به نظر شما با کنکور ریاضی قبول بشم این رشته موفق میشم

  10. F :

    سلام من بیشتر به حل کردنی علاقه دارم و مسلم هست که کسی که به حلیات‌ علاقه داره بره ریاضی
    تو نمونه دولتی هم رشته ریاضی قبول شدم
    الان اکثر خانواده و مدیر و معلمان میگن برو تجربی ریاضی اصلا آینده نداره???

    میشه کمکم کنید که کدوم رشته بخونم موفق تر هستم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی سایت :
      دوست عزیز آینده رشته تجربی در پزشکی و پیراپزشکی خلاصه شده است وخیلی باید تلاش و کوشش کنی تا در این رشته ها قبول شوی زیرا رقابت سنگین است اما از همه مهتر این است که به علاقه ات هم توجه کنی .

    • جمهوری تجربی ایران :

      سلام
      دوست عزیز کار توی رشته های مهندسی سخت گیر میاد ، رفیقم با رتبه ۴۰۰ سال ۸۹ و ۵ ارشد سال ۹۵ و فارغ التحصیل شریف توی اسنپ کار میکرد سال پیش مهاجرت کرد استرالیا . یکی از همکلاسی هایم با رتبه ۲۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه تهران اصلا زندگی خوبی نداره . اما هم کلاسی های تجربی با رتبه های بالای ده هزار هم راحت کار گیر میارن و زندگی به مراتب بهتر از رشته های ریاضی دارن . رشته های ریاضی به درد مهاجرت میخوره گول علاقه رو نخور اگه بیکار باشی از علاقه ات زده میشی. یکی ، دو سال به خودت فشار بیار توی تجربی پزشکی یا پیراپزشکی قبول بشی بیکار نمیمونی . من خودم یه شرکت خصوصی رفته بودم از ساعت ۷صبح تا ۷ شب (۱۲) ساعت باید کار کنی تا ۱۰ تومن بدن ولی یک بهورز چندان کار سختی نداره حداقل دریافتی که دارن ۱۲ تومن هستش گول علاقه رو نخور. یا برو انسانی اگه میخوای استخدام بشی از بانک ها ، ثبت احوال ، آموزش و پرورش و… از رشته انسانی میگیرن رشته ریاضی هیج جایی توی ایران نداره . فکر هم نکن که بهتر از مایی که قبل از ۹۰ رفتیم رشته ریاضی هستین اگه ماهم میرفتیم خیلی راحت پیراپزشک میشدیم گول علاقه و معدلمون رو خوردیم . بدون پول زندگی جهنم هست . برو رشته ای که بتونی زندگی ات رو تامین کنی . همین.

  11. النا :

    سلام من تو رشته ی ریاضی به خلبانی و فیزیک‌دانی و فضانوردی و شرکت ناسا علاقه دارم و اینکه همه وقتی میگن ریاضی، مهندسی میاد تو ذهنشون اما اینجوری نیست
    من اگه بخوام طبق علاقم برم که میرفتم موسیقی ولی متاسفانه تو ایران نمیشه همچین چیزی
    و درسمم خوبه بین ریاضیو تجربی موندم، بخوام برم ریاضی احساس تنهایی میکنم هیچکس نمیخواد بره همه ی دوستام میرن تجربی، با خودم میگم یه وقت تصمیم اشتباهی نگرفته باشم شاید تجربی بهتر باشه باید حتما پیش مشاور برم
    ممنون میشم آقای مسگری راهنماییم کنید
    تشکر??

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی سایت :دوست عزیز شما به توانایی و علاقه خود توجه کن و کاری به انتخاب دیگران نداشته باش البته اگر مشاور تحصیلی در مدرسه دارید حتما با ایشان به طور مفصل صحبت کنید

      • Ali :

        سلام خدمت مشاور عزیز من دیپلم تجربی دارم و به شخصه به رشته مدیریت علاقه دارم اما از ترس نبود کار دو دل هستم که کنکور تجربی بدم یا ریاضی به نظر شما چه کار باید بکنم؟؟؟

  12. سارا :

    سلام
    من به هردو رشته ریاضی و تجربی علاقه دارم.
    البته بیشتر به دروس تجربی
    و فکر میکنم ریاضی برام یکمی سخته
    ولی باتوجه به اینکه برای تجربی داوطلب خیلی زیاده و قبولی در دانشگاه سخت خیلی تردید دارم.
    میشه لطفا راهنماییم کنید که کدوم رو انتخاب کنم؟؟
    معدلم ۲۰ هست

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز درسته که الان رشته تجربی متقاضی زیاد دارد و در کنکورهم ممکن است شانس کمتری برای قبولی باشد اما علاقه مندی تو بسیار مهم است از همین الان فکر کن آیا می توانی چندسال درسهایی را که چندان علاقه مند نیستی بخوانی یا نه ؟ به غیر از این دورشته می توانی به رشته های فنی و حرفه ای هم فکر کنی که آینده م ومقعیت خوبی دارند

  13. amirreza :

    منم دقیقا همین مشکل رو دارم هم به ریاضی علاقه دارم هم به تجربی. داخل هردو درس هم توانایی بالایی دارم

    • M :

      میتونم بپرسم الان که ثبت نام مدارس خاص شروع شده چه رشته ای رو میزنید؟ من هم بین تجربی و ریاضی خیلی شک دارم
      اطرافیان میگن تجربی اما خودم بخاطر رقابت سختش ازش میترسم

  14. پارسا :

    دوستان اولا کار هرکسی نیست توی رشته ی ریاضی ادامه بده و فقط کلاس دهم مثل هم هستن برید یازدهم و دوازدهم رو ببینید گسسته و آمار احتمال هندسه تحلیلی دیفرانسیل حسابان را داره همون دیفرانسیل از همه ی درس های رشته ی تجربی سخت تره ۲کی میگه در آمد رشته ی تجربی زیاده برید رشته ی مهندسی کامپیوتر نرم افزار رو ببینید برنامه نویسی هم داره هر ماه ۳۰۰۰۰دلار سی برابر پزشکی و مهندسی نفت هم هر ماه هشتاد میلیون اول تحقیق کنید بعد نظر بدید توی رشته ی برنامه نویسی انگار بازی می کنی پول می کنی البته سخته ولی توی رشته ی ریاضی باشی می تونی خیلی هم لذت داره مهندسی برق مکانیک صنایع هم پر در آمدن که دیگه نکن برید بخونید

  15. fatemeh :

    من به رشته ی ریاضی وفیزیک علاقه زیادی دارم و همچنین فیزیک وریاضیم بسیار خوبه البته توی درسهای زیست و شیمی و درس های تجربی مشکلی ندارم . خودم دوست دارم برم ریاضی ولی اطرافیانم میگن تجربی . جون که بازار کار خوبی داره و برای ریاضی زیاد کارنیست. تاچن روز دیگه باید انتخاب رشته ولی نمیدونم کدومو برم واقعا خیلی در گیرم . میترسم برم ریاضی بی کارشم ، برم تجربی تو درسهاش بمونم

    • Reyhaneh :

      شما اگه توی کارت مهارتت رو داشته باشی همه جا میتونی کار پیدا کنی
      الان همه مدرکشون براشون مهمه
      توی کار تو کارخونه ها یا بیمارستان ها مهارت خاص خودشو داره
      اگه اراده و پشت کار داشته باشی نباید نگران کارت باشی

  16. Fateme :

    منم دقیقا بین این دومورد موندم خانوادم دوستدارن که سمت تجربی برم،خودمم علاقه دارم ولی با توجه به اینکه تعداد داوطلبها بیشتره امکان این که بعدها موفق بشم خیلی کمه!
    و ریاضی رو هم دوستدارم ولی همه ی آدمای اطرافم تو رشته ی ریاضی تحصیل کردنو من نمیخوام شبیه اونا باشم??

  17. محمد مهدی چرخ آبی :

    سلام آقای مسگری
    من دانش آموز سال نهم در مدرسه نمونه دولتی هستم
    همیشه ریاضی و علوم بیست بودم
    به زیست شناسی علاقه دارم ولی از جراحی متنفرم
    به نظرتون کدوم رشته برم

  18. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “Mahdis”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام

    بحث انتخاب رشته و هدایت تحصیلی، بسیار مهم و حساسه. به این راحتی و با یه سوال ساده که من برم ریاضی یا تجربی، نمیشه پاسخ داد.

    باید خوب تحقیق و بررسی کنی، با توجه به شرایطی که داری.

    انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد دارد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی در مورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند. در سال نهم باید کمی به فکر انتخاب رشته در شاخه مدنظر خود نیز باشیم:

    ۱- شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس های مفهومی و استدلالی دارد، بالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.

    ۲- شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.

    ۳- توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.

    ۴- مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرترین کارها در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  19. ابوالفضل :

    از من به شما نصیحت به خاطر پول نرید رشته تجربی الان من پشت کنکوریم و دارم موقعیت رو درک میکنم.از سال سوم دبیرستان به رشته ریاضی علاقه مند شدم ولی متاسفانه نشد تغییر رشته بدم.کنکور ۹۸ رو میخام کنکور ریاضی بدم و برم دنبال علاقه ام رشته مهندسی مکانیک.پول رو فدای علاقتون نکنید دوستان.به حرف بزرگترا هم گوش ندید.هرچی علاقه داشتید برید.

  20. کامران :

    فقط ریاضی برید تجربی اشباع خواهد شد و باقی رشته هاش کاربردی نداره.با این حجم داوطلب که از دیگر رشته ها به خاطر مثلا پول این رشته رو میخوان کنکور بدن آینده امیدوار کننده ای نخواهید داشت.واقعا افراددهه ۶۰ که این رشته رو انتخاب کردن از رو علاقه بوده اما الان بیشتر به خاطر تبلیغات موسسات، داوطلبان فارغ التحصیل دانشگاهها و دیگر رشته هارو به این سمت سوق داده. اینا واقعا اگه علاقه داشتن قبلا میومدن. همین میشه که افراد کارنابلد و طماع وارد جامعه پزشکی شدن.اگه نظام پزشکی آمار بگیره مشخص میشه اکثر شکایات پزشکی از کسانی شده که رشته ریاضی یا فارغ التحصیل ریاضی بوده و به خاطر پول اومده جای یه داوطلب واقعا علاقمند رشته تجربی رو میگیره.نظام پزشکی و سازمان سنجش باید ورود کنن و اجازه ورود افراد دیگر رشته ها رو به تجربی ندن چون دقیقا اینا همونایین که به خاطر علاقه نمیان.

    • شقایق :

      من نهم هستم و عاشق تجربی به تنها چیزی که توی این رشته هم فکر نمیکنم پول هستش راستش من میخوام جراح مغز و اعصاب بشم اما نمیدونم از طریق تجربی برم موفق ترم یا از طریق ریاضی برم

      • Aynaz :

        منم دقیقا همچین وضعیتی دارم
        شنیدم میگن اگر ریاضی بری ت کنکور ریاضی و فیزیک رو بهتر میزنی
        و در این صورت اگر زیست رو با کلاس های بیرون بخونم و کنکور تجربی بدم بهتره
        لطفا راهنمایی کنید

        • Mahdis :

          اول اینکه سلام
          دوم اینکه درباره انتخاب رشتتون درست تصمیم بگیرید
          سوم اینکه مگه کشکه اول برید ریاضی بعد برید تجربی?
          اینو با چ منطقی بهتون پیشنهاد میکنن واقعا نمیدونمممممم
          از پس رشته ریاضی بر اومدن سخته
          کلی ریاضی و گسسته و هندسه باید بخونید کلی وقت باید بذارید تا یادشون بگیرید بعد بنظرتون کسی ک بخواد بره رشته تجربی آیا نیازی داره اینقد روی این درسای سخت وقت بذاره؟ بابا کلی وقت هدر میدید، میتونید بجای اینکه گسسته بخونید و نفهمید برید روی زیست وقت بذارید
          خواهش میکنم ازین کارا نکنید
          این کار ب ی اراده فولادی احتیاج داره
          اکثر بچهای رشته تجربی پشت کنکورین
          میدونید چقد سخته؟میدونید چقد زجر اوره؟
          تازه بعد این همه بخونی ب اونی ک میخوای نرسی؟
          نکته بعدی اینکه تجربی باید تلاش کنید بشید ی ادم تک بعدی ک فقط درس بخونه ولی با یک سوم همون تلاش و با توجه ب هوشتون میتونید بهترین رشته های ریاضیو بیارید
          مهندسی کامپیوتر یکی از بهترین رشته های ریاضی فوق العاده درامد بالایی داره.
          دوست خودمن با این رشته روزانه بای ۱۰ ملیون کارمیکنه فقط با ی کدنویسی ساده
          مهندسی صنایع دوباره عالی درامد بالایی داره
          مهندسی شیمی داخل تموم شرکت ها براش کار هست چون بیس همه چیه و اگه داخل شرکت نفت و پتروشیمی دستتون بند بشه ک دیگه عالی
          مهندسی پزشکی بازم از بهترینای رشته ریاضی
          ب راحتی میتونید با یکم تلاش بهترین رشته داخل یکی از بهترین دانشگاهای دولتی کشور قبول بشید
          پس اونایی ک موندن تجربی یا ریاضی بنظر من برید ریاضی

          • Reyhaneh :

            یعنی چی عزیز من
            مگه الکیه؟
            مگه کسی مجبورت کرده بیای نظر بدی؟! وقتی تو کاری هنوز چیزی نمیدونی نیا نظر بده
            ریاضی مغز باز میخاد و وقت تجربی و هم حافظه قوی چیزای دیگه
            قرار نیست فقط درامد هارو در الویت قرار بدیم رشته اگرم قرار باشه اینکارو بکنیم رشته دندونپشکی خودش ماهی خداتومن درامد شما نگران اونش نباش
            بعدشم بله رشته تجربی اراده میخاد کسی که سریع خسته میشه بعدا تو تجربی دچار مشکل میشه کسی هم که میخاد بره ریاضی نباید از فکر کردن و درک مسائل خسته بشه

            هر رشته ای سختی و تخصص خودشو داره
            شما لطف کن بر اساس علاقه و نظریه های غلط خودت به بقیه مشاوره ندی???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *