هم به تجربی علاقه مندم هم به انسانی اما ادبیات را بیش تر دوست دارم

t هم به تجربی علاقه مندم هم به انسانی اما ادبیات را بیش تر دوست دارم

پرسش

با سلام خدمت شما. من ۱۴ ساله هستم و قرار است انتخاب رشته کنم. معدلم ۱۸شده هم به تجربی علاقه مندم هم به انسانی اما ادبیات را بیش تر دوست دارم. از ۱۰ سالگی شعر می گویم و خوب می نویسم. دوست دارم رشته ای را انتخاب کنم که در آن موفق شوم. لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت

دوست من سلام 

با توجه به نکاتی شما اشاره کردی به نظر میرسه که رشته علوم انسانی برای شما مناسبه.

نگران حرفهایی هم که دیگران راجع به رشته انسانی میزنن نباش. این نکات رو راجع به رشته انسانی بدونی، بد نیست:

رشته انسانی

رشته‌ای فوق‌العاده جذاب که از همه‌ درس‌ها شمّه‌ای داشته و ترکیب بسیار زیبایی ایجاد کرده است.

دروسی از قبیل (فلسفه ـ منطق ـ ریاضی ـ ادبیات ـ تاریخ ـ جغرافیا ـ روان‌شناسی) دروس این رشته هستند که جامع همه‌ علومی هستند که از آن‌ها نهایت لذت را خواهید برد. دروس فلسفه و منطق و ریاضی، دروسی تفهیمی هستند که ذهنتان را به شکلی جذاب درگیر می‌کند و نرمش مناسب ذهنی برای خواندن دروس تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی و … هستند.

درس زیبای ادبیات (عروض، اوزان شعر فارسی)، جذاب‌ترین درس این رشته است که لذت دوچندان بردن از اشعار فارسی، نتیجه‌ خواندن این درس است.

اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفه‌ وکالت هستید، رشته‌ حقوق مناسب شماست.

اگر شمّ مدیریتی قوی‌ای دارید و تمایل به مدیریت کردن دارید، تمامی گرایش‌های مدیریت (صنعتی، بیمه، مالی، دولتی و …) پیش‌روی شماست.

اگر علاقه به ادبیات و شعر دارید، رشته‌ ادبیات فارسی، منتظر شماست.

رشته‌های فلسفه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، رشته‌های زیبا و فوق‌العاده‌ جذاب و عمیقی هستند که افراد فهیم و باتعمّق را می‌طلبد.

رشته‌ روان‌شناسی، برای افرادی که علاقه‌مند به تفکر و تأمّل در روحیات و افکار و روان انسان هستند، با ورود به رشته‌ علوم‌انسانی، پیش‌روی شماهاست.

حال کمی بیشتر با رشته انسانی آشنا شویم:

تعریف، جایگاه و اهمیت رشته علوم انسانی

منظور از “علوم انسانی” چیست؟

علوم انسانی، مجموعه ای از رشته ها و شاخه های علمی است که موضوع محوری آنها، “انسان” به معنای کلی آن است. این رشته ها، گستره ی وسیعی را شامل می شوند، از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات و زبان شناسی و روان شناسی و …

علوم انسانی، از ریشه ای ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی آغاز شده و تا مصداقی ترین و کاربردی ترین دانش های مورد نیاز بشر امتداد دارند.

البته باید دقت داشت که آنچه از “علوم انسانی” در فضای آکادمیک دانشگاهی مطرح است، با آنچه در فضای آموزش و پرورش مدنظر است، تفاوت دارد. در فضای آموزشی دوره ی دبیرستان، به برخی رشته های اصلی و پایه در علوم انسانی، مانند ادبیات تخصی، جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و منطق و … به صورت کلی پرداخته می شود. واقعیت این است که طبقه بندی رشته های آموزشی به “علوم انسانی” و “ریاضی و فنی” و “علوم تجربی” در فضای آموزش و پرورش امروز کشور ما، از نظر علمی چندان درست نیست. به خصوص در حوزه علوم انسانی، لازم است نگاه تخصصی تر و جامع تری داشته باشیم. تلاش ما در دبیرستان فائزون، ترسیم نگاهی کلان و اصولی به مجموعه¬ی علوم انسانی است.

 آیا دانش آموزان رشته ی علوم انسانی، از نظر فهم استدلالی و کاربردی، نسبت به دانش آموزان رشته های فنی و تجربی، ضعیف تر هستند؟

این نگاه نادرست در جامعه، ناشی از تفکرات آموزشی غلطی بوده است که در گذشته در این رشته رواج داشت. در صورت پرداختن درست به آموزش علوم انسانی، اتفاقاً استدلالی ترین و فعال ترین فضای فکری در رشته های مختلف علوم انسانی جریان خواهد داشت. ساختاری که از آموزش صحیح و تحلیلی علوم انسانی در ذهن دانش آموزان شکل خواهد گرفت، بسیار اصیل و بنیادین است.

علاوه بر این، اگر آموزش ریاضیات و هندسه و یا نگاه فیزیکی به پدیده های طبیعی، تا حدی به نظام مند شدن ذهن دانش آموزان کمک می کند، حتماً پرداختن به این رشته ها باید در اولویت آموزش علوم انسانی نیز قرار گیرند. همانطور که در سنت علمی جهان و ایران وجود داشته است. نباید از آموزش ساختار تفکر ریاضی و همچنین روش تجربی رایج در علومی مانند فیزیک به دانش آموزان علوم انسانی غفلت کرد. یک دانش آموز موفق در علوم انسانی، باید علاوه بر اشراف و تسلط به روش رایج در این علوم، به سبک تفکر ریاضی و برخی اصول طبیعیات نیز احاطه داشته باشد.

علاوه بر این، آموزش تخصصی دروسی مانند منطق و فلسفه و همچنین دروس کاربردی مانند جامعه شناسی و آمار و اقتصاد، می تواند اندیشه ی دانش آموزان را به شکلی همه جانبه، پویا و چندبعدی تربیت کرده و ذهن آنان را برای پیچیده ترین فعالیت های علمی آماده سازد.

ما در دبیرستان فائزون، در حال پایه ریزی نظام جدیدی از آموزش تخصصی در حوزه ی علوم انسانی هستیم تا دانش آموزان را در همه¬ی این ابعاد توانمند کنیم. آینده ی ایران اسلامی، به دانشمندان و متفکرانی در حوزه ی علوم انسانی نیازمند است که بتوانند از ابعاد مختلف با پدیده های انسانی مواجه شده و به تولید و بسط نظریات کارآمد در علوم انسانی دست یازند.

جایگاه آینده¬ی علوم انسانی در ایران:

روند کنونی پیشرفت کشور نشان می دهد، نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه ی علوم انسانی، به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه ی تمرکز علمی کشور به زودی به رشته های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که در آینده ی نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه ی حوزه های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف علوم انسانی خواهیم بود. این امر موجب تخصصی شدن رشته های علوم انسانی و توسعه ی حوزه های میان رشته ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش آموزانی که در چندسال آتی در این رشته ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.

اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم، به وضوح می توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می رود. بر این اساس می توان امیدوار بود که در بازه ی ده ساله ی آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه ی علوم انسانی باشیم.

دانش آموزی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می تواند موفق و منشأ اثر باشد. به خصوص برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.

به نظر می رسد، رویکرد آموزش علوم انسانی در آموزش و پرورش نیز، باید ناظر به این چشم انداز پیش رو و متناسب با نیازهای آتی کشور، سازماندهی شود.

موفق باشی

کاربران عزیز 

شما می توانید سؤال خود را در کادر پایین صفحه تایپ نموده و یا از طریق ایمیل info@nojavanha.com ارسال بفرمایید.

t هم به تجربی علاقه مندم هم به انسانی اما ادبیات را بیش تر دوست دارم
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور درس‌های جدید را فراموش نکنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *