درمان آلزایمر از زبان قرآن

t درمان آلزایمر از زبان قرآن

آلزایمر (1)قرآن کتاب عجیب و معجزه‌ای است که بسیاری از مسائل را در خود دارد. اسرار قرآن به گفته بسیاری از علما و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان بسیار زیاد و گسترده است. به طوری که این کتاب در 114 سوره خود بسیاری از مسائل زندگی روزمره، حیات بشری، تولد و آفرینش انسان، علوم فلسفی و بسیاری دیگری از رازها را در خود دارد. به گفته قرآن‌پژوهان بسیاری از مسائلی که برای بشر هنوز به صورت پرسش مطرح است قرآن راه‌حل‌های بسیاری را ارائه داده است.

از عجایب قرآن همین بس که خداوند در این کتاب در سوره لقمان آیه 10 و سوره رعد آیه2 به «جاذبه عمومی که بین اجرام آسمانی» وجود دارد، اشاره کرده است. موضوعی که دانشمندان با پیشرفت علم و به وسیله محاسبات دقیق و فراوان تازه به آن دست یافته‌اند. و یا مثلا در سوره “یس” آیه 38 خداوند به حرکت خورشید و حرکت آن به سوی مکان معینی اشاره دارد که امروزه حرکت خورشید به سوی این محل که آپکس خورشیدی نامیده شده به اثبات رسیده است که به آن “نسر واقع”  آلفا lira) ) می‌گویند و اثبات شده که این حرکت 19کیلومتر بر ثانیه است.

برای اثبات حقایق نامکشوف در قرآن به همین چند نمونه بسنده می‌کنیم. اما آن چه می‌خواهیم به آن بپردازیم بخش دیگری از اعجاز قرآن در خصوص بیماری است که بسیاری از افراد میان سال و کهنسال جامعه با آن دست به گریبان هستند و خداوند 1400 سال پیش در آیه‌ای به آن اشاره کرده است.

بیماری آلزایمر در فاصله زمانی 8 تا 20 سال به‌تدریج پیشرفت می‌کند و بر تمام جنبه‌های زندگی فرد مثل فکر کردن، احساسات و رفتار اثر می‌گذارد. اولین علامت معمولا “اختلال حافظه نزدیک” است و اغلب گم شدن حتی در خانه خود بیمار نیز پیش می‌آید. به مرور زمان، بیمار جهت‌یابی خود را به‌شدت از دست می‌دهد، اشخاص و حتی اعضای خانواده خود را نمی‌شناسد، هیجان‌های کودکانه نشان می‌دهد و از عهده نظافت خود و لباس پوشیدن بر نمی‌آید.

خداوند در قرآن به بیماری نسیان و آلزایمر اشاره کرده است. بیماری که با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج  فرد بیمار قدرت تشخیص زمان، مکان را نیز از یاد می‌برد و رفته‌رفته با افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. آیات زیر اشاره‌ای به این بیماری است:

وَ ا… خَلَقَکُمْ ثُمَّ یتَوَفَّاکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَی لَا یعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ(النحل/70).

و خدا شما را آفرید سپس [جان] شما را می‏ گیرد و بعضی از شما تا خوارترین [دوره] سال‌های زندگی [فرتوتی] بازگردانده می‏‌شود؛ به طوری که بعد از [آن همه] دانستن [دیگر] چیزی نمی ‏دانند(نقصان حافظه می‌گیرند) قطعا خدا دانای تواناست.

وَمِنْکُمْ مَنْ یرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیلَا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئًا (حج5). و برخی از شما به غایت پیری می‏رسد به گونه‏ای که پس از دانستن [بسی چیزها] چیزی نمی‏داند(حافظه‌اش مختل می شود).

درمان آلزایمر در کلام الهی

با تدبیر در آیات قرآن می‌توان دریافت که خداوند بعد از حل هر مساله‌ای راه حل آن را نیز ارائه می‌دهد. در خصوص بیماری آلزایمر نیز خداوند نسخه‌ای برای درمان ارائه می‌دهد.

خداوند در آیه69 سوره نحل به راهی برای درمان این بیماری نیز اشاره می‌کند.

ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

سپس از همه میوه‌‏ها بخور و راه‌های پروردگارت را فرمانبردارانه بپوی [آنگاه] از درون [شکم] آن شهدی که به رنگ‌های گوناگون است بیرون می ‏آید در آن برای مردم درمانی است. راستی در این [زندگی زنبوران] برای مردمی که تفکر می‌کنند نشانه [قدرت الهی] است.

و سپس بلافاصله در آیه بعدی می‌فرماید:

وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ

و خدا شما را آفرید سپس [جان] شما را می‏‌گیرد و بعضی از شما تا خوارترین [دوره] سال‌های زندگی [فرتوتی] بازگردانده می‌شود به طوری که بعد از [آن همه] دانستن [دیگر] چیزی نمی‌دانند قطعا خدا دانای تواناست.

بنابر آن چه در این سوره آمده درمان این بیماری عسل است و به همین سادگی خدا اول درمان را مهیا و آماده کرده و بعد درد را می‌گوید! بی‌شک در آینده‌ای نزدیک علم نیز این درمان قرآنی را اثبات می‌کند.

هم چنین می‌فرماید:

وَتَرَی الْأَرْضَ هَامِدَهً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ (الحج/5).

و زمین را پژمرده ببینی پس هنگامی که برآن آب فرو فرستیم به جنبش در می‌آید و پرورش می‌یابد.

در بیماری آلزایمر مغز نیز نسبت به قبل پژمرده و خشکیده می‌شود و جالب اینجاست که در آیه 5 حج که در خصوص آفرینش و مراحل زندگی انسان است که در ادامه ناگهان مسیر و دنباله آیه عوض شده و سخن از زمین به میان می‌آید و در حقیقت این چرخش و تغییر مسیر کلام، توجه دادن مخاطبان این آیه‌های آسمانی به مساله مهم درمان این بیماری است.

حکمت چیست؟

خداوند برای تطبیق این مطلب، جسم انسان را به کره زمین تشبیه کرده است. علم ثابت کرده که در پیری آب بدن انسان کم می‌شود و کره مغز نیز مثل زمین پژمرده می‌شود. پس یکی دیگر از راه‌های مقابله با آلزیمر طبق آیه 5 حج، خوردن آب نسبتا زیاد برای طراوت مغز، پرورش و شادابی آن است تا از حالت پژمردگی بیرون بیاید. نیاز به خوردن آب بیشتر در افراد مسن در علم پزشکی اثبات شده است.

با آن چه که خداوند در آیه69 سوره نحل” إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیهً لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ” و در نظر داشتن جمله “لِکَی لَا یعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیئًا” (النحل آیه 70) آورده است، متوجه می‌شویم که در بیماران آلزایمری قدرت تفکر از بین می‌رود و آن ها از قوم یتفکرون و دانشمندان نیستند!

فکر کنید چقدر ناراحت‌کننده است که تمام خاطراتتان را فراموش کنید. اسم اطرافیانتان را به خاطر نیاورید و فراموش کنید که غذا خورده‌اید یا نه. نام فرزندان‌تان را به خاطر نیاورید یا اصلا نتوانید چیزی را به خاطر بسپارید! یا فراموش کنید که هر لحظه در حال انجام چه کاری بوده‌اید یا می‌خواستید به کجا بروید و یا از کجا برمی‌گشتید. در انجام کارهای ساده روزمره خود ناتوان شوید یا آن چه در جوانی آموخته‌اید را از یاد ببرید و ذهنتان سفید و خالی باشد. فراموش کنید در کدام خیابان یا کدام شهر زندگی می‌کنید یا در تصورتان فکر کنید که هنوز در خانه کودکی‌تان زندگی می‌کنید.

بی‌شک تصور بودن در چنین شرایطی برای همه ما مشکل است، اما بسیاری از افراد جامعه در چنین شرایطی قرار دارند و با چنین مشکلاتی دست به گریبانند. بیماری‌ای که نه تنها زندگی فرد بلکه زندگی اطرافیان وی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

آنچه امروزه به عنوان درمان این بیماری مطرح می‌شود تنها تخریب مغز را به تعویق می‌اندازد و روند آن را کند می‌کند اما آن چه در قرآن برای درمان این بیماری ارائه شده درمان نهایی و قطعی برای این بیماری است.

بی‌شک تدبیر در آیات قرآن و توجه به دستورات الهی می‌تواند آثار مثبت روحی، روانی و جسمانی را برای همگان به ارمغان آورده و کیفیت زندگی بشر را بهبود ببخشد.

alef.ir

t درمان آلزایمر از زبان قرآن
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
علائم زیاده روی در مصرف نمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *