زانودرد در ورزش کوهنوردی

t زانودرد در ورزش کوهنوردی

%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%88-%d8%af%d8%b1%d8%af-1

زانو درد یکی از بیماری ها و مشکلات رایج در ورزش کوهنوردی است. از نظر علم پزشکی ورزشی علت اکثر زانو دردها در کوهنوردی تاندینیت های ساده با همان التهاب تاندون های مفصل زانو می باشد.رمفصل زانو حساس ترین مفصل بدن می باشد که تحمل ۹۰٪ وزن بدن را می نماید. اگر می خواهیم از ورزش کوهنوردی برای یک عمر لذت ببریم باید به نکات زیر دقت کافی بنماییم.

این بیماری که بیشتر به صورت درد در ناحیه داخلی زانو احساس می شود به علت عدم رعایت اصول ابتدایی در پرداختن به ورزش کوهنوردی است.

اکثر زانو دردهای رایج در ورزش کوهنوردی به علت بی توجهی به موارد ذیل است:

1- از حمل بار سنگین در کوهنوردی بپرهیزید.حداکثر میزان حمل بار برای یک کوهنورد به میزان ۵/۱(یک پنجم) تا حداکثر ¼ وزن بدن می باشد.

2- در سراشیبی ها اکیدا از فرود سریع و با سرعت زیاد و انجام حرکات پرشی پرهیز کنید.

3- در مواقع بروز درد جدی درناحیه زانو حتما به پزشکان ارتفاع پزشک و یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

4- از مصرف بی رویه داروهای مسکن بدون نظر پزشک بپرهیزید، چرا که شاید علائم مهم و جدی زانو درد شما را پوشش داده و به رفتارهای اشتباه خود ادامه دهید.

5- برای کاهش بار اضافی به زانوهای خود در برنامه های بیش از دو ساعت از باتوم یا چوبدست های کوهنوردی استفاده کنید تا فشار و بار کمتری به زانوهای شما وارد شود. در یک کوهنوردی یک روزه متوسط استفاده از باتوم کوهنوردی میتواند حدود 30000 کیلوگرم بار را از روی زانوهای شما منتقل کند.

6- دردهایی که همراه با اصطلاحا ”خالی کردن زانو“ هنگام راه رفتن و یا ”قفل کردن زانو“ می باشد جدی گرفته و به اطلاع پزشک خود برسانید.

7- در مواقع درد شدید زانو از انجام حرکاتی که درد شدیدتر برای زانوی شما ایجاد می کند و یا حرکاتی که میتواند صدمه بیشتری به آنها وارد کند نظیر: دوزانو زدن، چهارزانو زدن همچون سر نماز، هنگام توالت رفتن و یا هنگام غذاخوردن یا نشستن عادتا انجام می دهیم بپرهیزید.

8- انجام ورزشهایی که بتواند عضلات چهارسر ران را تقویت کند می تواند از بروز چنین درد هایی در یک کوهنورد جلوگیری کند. خود تمرینات کوهنوردی یکی از این تمرینات است ولی می توان از تمریناتی که در باشگاه های بدن سازی برای تقویت عضلات ران و مفصل زانو می شود هم استفاده کرد. این تمرینات معمولا شامل ورزشهایی است که منجر به انقباض عضله چهارسر ران  و مفصل زانو می شود.

بسیاری از انسان‌ها در جهان نوین امروز از درد و مشکلات التهابی استخوان‌ها و مفاصل، خصوصا زانودرد رنج می‌برند. جهت غلبه بر موارد مذکور، بسیاری از افراد به داروهای ضدالتهابی و ضددرد پناه می‌برند. این داروها به‌طور موقت بر درد غلبه می‌کنند، ولی درمان دائمی فراتر از این حرف‌هاست. بسیار شنیده‌ایم که طبیعت کره خاکی، پرقدرت‌ترین در جهان آفرینش می‌باشد. طبیعت زمین در ذات خود درمان تمامی بیماری‌ها را دارد. در حقیقت طبیعت، مواد غذایی را که بهترین درمان برای بیماری‌های گوناگون است، برای انسان‌ها فراهم نموده است.

ثابت شده است که دریافت غذای مناسب بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌نماید. درد زانو دلایل متعددی از جمله التهاب استخوان‌ها و مفاصل، جابه‌جایی مفاصل و خشکی و سختی استخوان‌ها دارد. افراد دچار زانودرد، بسیاری از شیوه‌های درمانی از جمله تمرینات ورزشی، تزریقات استروییدی و جراحی را متحمل می‌شوند، ولی با رژیم غذایی مناسب بسیاری از مشکلات التهابی آنها حل می‌گردد. مواد غذایی مشخصی وجود دارند که حاوی مقادیر مناسبی از مواد ضدالتهابی و مسکن‌های درد هستند. مواد غذایی که در ذیل به توضیح آنها می‌پردازیم، جهت درمان التهاب استخوان‌ها، مفاصل و زانودرد کاربرد دارند.

دکتر حمید مساعدیان، عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

t زانودرد در ورزش کوهنوردی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ورزش های مناسب برای درمان اضطراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *