سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف

سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف
t سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف

امروز می خواهیم شما را با برخی از سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف آشنا کنیم. این سوالات حاوی برخی دیدگاه های مشاور تربیت دینی سایت است. مشاور ما پاسخ گوی سوالات شما در ارتباط با این موضوعات می باشد.

دانستنی هایی در خصوص ارتباط با جنس مخالف

  • ۱- آیا می دانستید تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن رابطه‌ عاطفی با جنس مخالف، اعتماد به نفس نوجوانان را کاهش داده و احتمال بروز افسردگی را بیش‌تر می‌کند؟
  • ۲- آیا می دانستید بسیاری از موارد، ارتباط با جنس مخالف به کاهش انگیزه‌های تحصیلی می‌انجامد؛و احتمال مردودی و ترک تحصیل را افزایش می‌دهد؟ این شرایط بر احساس رضایت فرد از زندگی، آینده‌ تحصیلی شغلی و تشکیل خانواده وی تأثیر منفی خواهد داشت.
  • ۳- آیا می دانستید هر چه زمان برقراری ارتباط با جنس مخالف طولانی‌تر باشد؛وابستگی عاطفی افراد به یکدیگر بیش‌تر شده و قطع رابطه با رنج های فراوانی همچون مشکلات جسمی، افت تحصیلی، اشتغالات ذهنی و… همراه خواهد بود؟
  • ۴- آیا می دانستید ترس طولانی مدت از آشکار شدن رابطه‌ پنهانی با جنس مخالف به ویژه پس از قطع ارتباط، دختران را در معرض نگرانی و اضطراب ناتوان کننده‌ای قرار می‌دهد و بر احساس خشنودی و سلامت روابط زناشویی آن‌ها در آینده تأثیر منفی می‌گذارد؟
  • ۵- آیا می دانستید بیش از ۸۴% پسران با قاطعیت اظهار داشته اند که با دخترانی که ارتباط دوستی برقرار کرده اند هرگز ازدواج نخواهند کرد؟ زیرا به نجابت و پاکدامنی آنها به هیچ وجه اعتماد نداشته و معتقدند که این گونه دختران که به آسانی با آنها دوست شده اند، می توانند با هر کس دیگری دوست شوند.
  • ۶- آیا می دانستید یافته های پژوهشی مرکز مطالعات سازمان ملی جوانان نشان می دهد، حدود ۴۵ درصد از طلاق ها به نحوی با آشنایی پیش از ازدواج از طریق دوستی یا آشنایی در محل کار و یا تحصیل جوانان مرتبط است؟
  • سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف

سوال در خصوص ارتباط با جنس مخالف در دوران بلوغ

چرا انسان در دوره بلوغ به شدت به جنس مخالف گرایش دارد؟ چرا باید با آن مبارزه کند؟ چطور این شرایط را کنترل کند؟

پاسخ آقای شیرزاد، مشاور تربیتی و مذهبی سایت

ابتدا لازم است که عرض کنم انسان از دوران کودکی که هویت جنسی خودش را می یابد، با این مساله روبرو می شود که عده ای در اطراف او هستند که با او در جهات مختلفی تفاوت دارند. اما با ورود او به سنین بلوغ، همان طور که عرض کردید این آشنایی و اطلاع از تفاوت بین دو جنس تبدیل به یک گرایش شدید جنسی می شود. گرایشی که ما از آن به غریزه جنسی یاد می کنیم که نیرومندترین غریزه هاست.

البته تا سال های متمادی خصوصا در سنین جوانی و بعد در میان سالی این گرایش جنسی با شدت خودش وجود خواهد داشت و در دوران سالخوردگی از شدت آن کاسته می شود.

اما سوال اینجاست که چرا ما بیشتر در دوران نوجوانی در مورد مسأله گرایش به جنس مخالف گفتگو می کنیم. یاهشدارهایی را در این زمینه به دوستان نوجوان خودمان می دهیم؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که همه انسان ها در رابطه با این غریزه سه راه پیش رو دارند:

1-  ارضای این غریزه جنسی از راه صحیح یعنی ازدواج کردن

2-  ارضای نامشروع این غریزه که از آن به انحرافات جنسی یاد می کنیم.

3- …

سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف

راه اول 

این کارکه بهترین راه است فعلاً به دلیل وجود برخی شرایط اجتماعی و فرهنگی در جامعه ما (که در جای خود باید آسیب شناسی بشه)، برای نوجوانان تقریباً منتفی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهارت های زندگی را به فرزندان خود بیاموزید(5)

راهکار دوم 

اما راه دوم که خب هم از لحاظ عرف جامعه و هم از لحاظ اسلام ممنوع شده و آسیب های متعددی برای آن شمرده شده که مجال دیگری می طلبد که در این زمینه صحبت شود.

حال پاسخ سوال ما مقداری روشن تر می شود. مشاهده کردید که اولین و بهترین راهی که خداوند قرار داده ازدواج می باشد، که به دلیل برخی مشکلات منتفی شده و راه دوم نیز غیرشرعی است. خب این عوامل به همراه تحولات جسمی و روحی نوجوان دست به دست هم داده تا شرایط ویژه ای برای نوجوانان عزیز فراهم شود.

راه سوم 

خب حالا به راه سوم رسیدیم. خداوند متعال، در این شرایط هم نوجوون ها رو فراموش نکرده و چون خالق ماست، قطعا راهی که متناسب با وجود ما و به نفع ماست به ما پیشنهاد خواهد کرد.

خداوند در سوره نور آیه ۳۲ ابتدا می فرماید: وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‏ مِنْکُمْ ‏… شرایط ازدواج افراد مجرد رو فراهم کنید.و سپس در آیه بعد می فرماید: وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحا… کسانی که شرایط ازدواج رو ندارن بایستی پاکدامنی کرده و خودشون رو از حرام حفظ کنند.

در توضیح این راه باید عرض کنم که اگر ورودی های خودمان مانند چشم، گوش و دهان را کنترل کرده و از مسائلی که سبب فوران کردن آتشفشان جنسی می شود اجتناب کنیم، بسیار راحت تر و با سلامت بیشتری می توانیم این دوران را طی کنیم و آرامش روحی خودمان رو حفظ کنیم.

البته باز هم خدای مهربان به فکر ما بوده و بدن ما را به گونه ای آفریده که نمی گذارد به نوجوان سخت بگذرد، در نتیجه این آتشفشان جنسی را به طریق سالم و بدون آسیب یعنی در خواب و از طریق احتلام های شبانه تخلیه می کند تا آرامش جسمی ما هم تأمین شود.شاید بگویید این راه سخته مخصوصاً تو این دوره و زمونه… بله من هم موافقم، سخته اما ممکنه.

جنس مخالف

بلوغ در اسلام

دوستان عزیزم اصلا می دانید بلوغ در اسلام به چه معناست؟ یعنی خدای بزرگ می فرماید: ای نوجوون ها شما به این درک و فهم و به این قدرت رسیدید که یک سری برنامه ها و تکالیفی رو به عهده شما بسپارم، اما جالبش اینجاست که شرایط مختلف دست به دست هم داده که از همان ابتدای امر، یک تکلیف نسبتاً دشواری به دوش نوجوان ها بیفته، که برای خیلی از بزرگترها هم به این سختی نیست! و این یعنی یک آزمایش و امتحان بزرگ و این یعنی از ابتدا اوج گرفتن و بالارفتن.

دوستان عزیز، قطعا ما در زندگی تا آخر عمرمان از جانب خداوند امتحان های متعددی خواهیم شد تا توانایی های شخصی ما بروز کرده و هزینه ورود به بهشت را پیدا کنیم اما نقطه مشترک همه امتحان ها مبارزه با کشش ها و تمایلات نفسانی و درونی ماست. یعنی همین کاری که خیلی از دوستان نوجوانم در این سنین انجام می دهند.خب قطعا کُشتی گرفتن با نفس در این سنین مهارت های زیادی را در نصیب انسان می کند که در امتحان های بعدی قطعا به درد او خواهد خورد.

داستانی خواندنی…

در آخر پیشنهاد می کنم داستان یکی از کشتی گیران ماهر که تو همین سنین، خودش رو از حرام حفظ کرد مطالعه بفرمایید:یکی از دختران فامیل عاشق مرحوم رجبعلی خیاط شده بود، بالأخره در یک مکانی پنهانی، ایشان را دعوت به گناه و رابطه نامشروع می کند، ولی مرحوم رجبعلی خیاط در آن هنگام که موقعیت گناه نیز فراهم بود به خدا می گوید: ای خدا تو همیشه مرا امتحان می کنی، یک بار هم می خواهم تو را امتحان کنم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بازی های گروهی ایرانی

مرحوم خیاط از محیط گناه فرار می کند، و همین که بیرون می آید خدا علاوه بر اجر اخروی، یک هدیه بزرگ در دنیا به او می دهد و آن هدیه این بود که باطن افراد برای او مکشوف شده و چشم برزخی پیدا می کند (منبع: کتاب کیمیای محبت که اگه پیدا کردید حتماً بخونید… خوندنی است).

از امام صادق(ع) نقل شده: اگر کسی چشمش به زنی افتد و چشم از او بردارد و به آسمان اندازد، یا ببندد، هنوز چشم بهم نزده که خداوند حور العینی (همسرهای بسیار زیبا در بهشت) به او تزویج نماید. (منبع: مکارم الأخلاق)عزیزان، شما هم می تونید، مثل خیلی از این کشتی گیران معروف… پس بسم الله…

جنس مخالف

نقش خانواده

در بخش قبلی به بررسی علل به وجود آمدن روابط نامطلوب بین دختران و پسران پرداختیم و گفتیم اولین عامل به خود نوجوان و افکار غیر واقعی او برمی گردد.

دومین و بهتر است بگوییم مهم ترین عامل، خانواده است. خانواده نقش تعیین کننده در این زمینه دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در زمینه «تربیت اجتماعی» می باید در نظر داشته باشیم آماده ساختن نوجوان برای رو در رو شدن با جنس مخالف است. نه می توانیم به او بگوییم از جنس مخالف بگریزد و نه این که او را رها کرده و منتظر پیشامد روزگار بنشینیم.در این بخش خانواده ها ممکن است اشتباهاتی بکنند که ما آن ها را در چند مقوله جمع بندی می کنیم.

الف) برداشت نادرست از شرع و محدود ساختن مطلق نوجوان در برخورد با جنس مخالف

در شرع مسائلی در رابطه با نوع پوشش و سخن گفتن با نامحرم بیان شده است که باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد. اما این به معنی آن نیست که دختر و پسر اصلا نمی توانند همدیگر را ببینند یا با هم صحبت کنند. بنابراین خانواده ها باید حکم خدا را رعایت کنند، نه فتواهای خود یا آموزش های نادرستی که به نام دین از افراد غیر مسئول و یا عوام شنیده اند.

این ضرب المثل را که الگوی تربیتی اکثر خانواده هاست همه شنیده ایم که دختر و پسر مثل آتش و پنبه هستند و اگر در کنار هم قرار گیرند پنبه خواهد سوخت.

اما باید توجه داشت از لحاظ تربیت صحیح انسانی و اسلامی دیدگاه درستی نیست. اگر سطح ارزشی نوجوانان را تا حد یک شیء مانند آتش و پنبه پایین بیاوریم که بی اراده و بی تصمیم هستند و خویشتنداری بلد نیستند بدون شک به جریان تربیتی آنان آسیب جدی وارد کرده ایم.

گاهی رفتارهای نادرست والدین باعث می شود نوجوانان مسائلی از این دست را از اولیای خود پنهان کنند مثلا دختری که به نزد پدر و مادرش می آید و می گوید: «امروز پسری در خیابان به من فلان مطلب را گفت و من هم جوابش را دادم»، نباید پدر و مادر بگویند «غلط کردی که جوابش را دادی» زیرا این برخورد اولا مانع از آن می شود که دختر در مورد والدینش احساس دوستی داشته باشد، ثانیا علت جواب ندادن، دختر نیز برایش روشن نمی شود و نمی فهمد که چرا نباید جواب پسر را داد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من معلممو خیلی دوست داشتم ولی الان رفته امریکا...

ب) عدم آموزش صحیح در مورد وضعیت و واقعیت جنس مخالف

فرزندان ما در سنین گوناگون با توجه به ویژگی هایی که دارند، مطالبی را در خصوص نحوه برخورد با جنس مخالف و موافق مطرح می کنند که والدین باید به دقت گوش دهند و عکس العمل سنجیده نشان دهند.

در دوره نوجوانی نباید به گونه ای رفتار شود که دخترانمان از دختر بودن خود ناراضی باشند. تبعیض در رفتار و عدم رعایت عدالت و نیز اشباع نکردن دخترانمان از محبت، می تواند اثر سوء بر احساس دختران از دختر بودن خویش داشته باشد.

در دوره نوجوانی باید کمک کنیم تا نوجوان تا حد ممکن از تصورات تخیلی در مورد جنس مخالف اجتناب ورزد. از جمله روش های مؤکد، وجود جوّ گفت و شنود در خانه است.

ج) افراط و یا سخت گیری در برخورد با جنس مخالف

گاهی پدر و مادرها در کلام و عمل از فرزندان خود می خواهند که رفتاری بسیار گرم با جنس مخالف داشته باشند و تصور می کنند که این رفتاری روشنفکرانه است اما برخی از والدین نیز بسیار سختگیرانه عمل کرده و نمی گذارند فرزندانشان ارتباط مناسبی با جنس مخالف حتی در خانواده خود داشته باشند.

سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف

از آن جایی که سنین نوجوانی آغاز استقلال فکری و شخصیتی است هر دو رفتار منجر به عدم رشد این ویژگی خواهد شد.

وقتی افراط در رابطه است دیده شده است که نوجوان به فردی سرکش تبدیل می شود که حرف شنوی از خانواده ندارد. در رفتارهای سخت گیرانه نیز نوجوان ارتباط سطحی با اطرافیان دارد و نمی تواند ارتباط عمیق با کسی برقرار کند و تبدیل به فردی منزوی خواهد شد و گاهی باعث می شود نوجوانان به صورت پنهانی و دور از خانواده ارتباطات نامناسبی را با جنس مخالف داشته باشند.

د) فقدان جو تفاهم و گفت و شنود بین والدین و نوجوان

این عامل به عنوان عامل بسیار مهمی در خانواده به شمار می رود. خانواده ها باید شرایطی را فراهم نمایند که نوجوان بتواند بدون دغدغه افکار و تمایلات خویش را با خانواده خود در میان بگذارد.برخی از پدران سلطه و اقتدار خود را در این می دانند که با چهره اخم آلود و خشن در خانه حضور یابند و از هرگونه مکالمه دوستانه با فرزندانشان اجتناب ورزند. آنان معتقدند نباید به فرزندانمان رو بدهیم. به همین دلیل طوری رفتار می کنند که بین خود و فرزندشان سدی ایجاد شود. فرزندان چنین پدرانی معمولا فشار روانی خود را روی مادر تخلیه می کنند. مادران نیز به گونه ای رفتار می کنند که جلوی خشم پدر را بگیرند.در این حالت نوجوان در خانه دوستی برای خود نمی یابد و کینه و خشونتی مستمر را در دل می پروراند.

خانواده مطلوب خانواده ای است که در آن برنامه مشخصی از کار، تحصیل، استراحت و حتی تماشای تلویزیون، دید و بازدید دوستان و تفریح وجود دارد و در عین حال محبت و لبخند جزء لاینفک آن است.در این خانواده عموما فرزندان در کنار آسایش و آرامش در گفت و شنود اقتدار خانواده را نیز می پذیرند.

نوجوانان عزیز توصیه می شود این مقاله را در اختیار اولیای خود قرار دهید تا همگی در راستای کمک به داشتن جامعه ای سالم تر، دیدگاه روشنی نسبت به ارتباط با جنس مخالف داشته باشیم.

خانواده و نقش آن در ارتباط نوجوان با جنس مخالف

t سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف
2/5 - (5 امتیاز)

‫2 نظر ارسال شده در “سوالات متداول در خصوص ارتباط با جنس مخالف

  1. M 2 :

    سلام، مگه نمیگن که نماز خوندن آدم رو از بدی ها دور میکنه؟ پس چرا برای من که حتی به خاطر نماز خوندنم هم مسخره میشم هم از بقیه حرف میشنوم این مورد برعکس کار میکنه؟

    • نوجوان‌ها :

      کاربر عزیز “M 2”
      آقای خوانساری، مشاور تربیتی و مذهبی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
      دوست من سلام
      آیه ای که اشاره کردید، آیه ۴۵ سوره عنکبوت است که بیان میکند «…وَأَقِمِ الصَّلَاهَ ۖ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ…» آنچه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان، و نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‌دارد، و قطعاً یاد خدا بالاتر است، و خدا مى‌داند چه مى‌کنید.
      باید درباره کلام خداوند دقت کنیم و از تفسیر بزرگان دین استفاده کنیم، تا تفسیر نابجا نکنیم. چند نکته در این باره باید توجه کنیم:
      باید فرق بگذاریم بین اینکه نماز انسان را از گناه دور کند و بین اینکه انسان را از گناه نهی بکند.
      نماز که همان یاد و ذکر خداوند است، انسان را از گناه و زشتی و ظلمت نهی می‌کند. انسانها اختیار دارند. اگر انسانی به این نهی گوش فرادهد، و ذکر و یاد خدا را انتخاب کند، از گناه و فحشا دور می شود.
      ولی اگر به دستورات خداوند گوش ندهد، حتی اگر به صورت ظاهری و بدون توجه به شرایط، نمازی بخواند، فایده کمتری برایش دارد.
      بنابراین اگر انسان با دقت و نیت خوب نماز بخواند، ذکر خداوند در نمازهای روزانه داشته باشد، و گوش شنوایی به دستورات و ذکرهای نماز داشته باشد، می‌تواند از گناه دوری نماید.
      به طور مثال؛ اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی می‌دهد، به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت، به آن رشد می‌رسد؛ بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است؛ به شرط آن‌که با جدیت درس بخوانید و آن‌چه را می‌خوانید، بفهمید. چه بسیارند دانش آموزانی که مدرسه میروند ولی هیچ رشدی نمی کنند بلکه آفت دیگران هم میگردند و عمرشان به بطالت می گذرد.
      هرچیزی یکسری شرایطی دارد که اگر مراعات گردد، به نتایجش هم می رسیم.
      نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر و گناه می‌شود. به طور مثال یکی از شرایط نماز اینست که لباس نمازگزار باید پاک باشد و از مال دیگران نباشد. نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات می‌شود. ولی اگر فرد به این شرایط اولیه هم توجه نکند، نماز خواندن او ظاهری است.
      البته ما نباید ناامید باشیم. خداوند رحمن و رحیم و بخشنده است. باید بکوشیم با مراعات شرایط ظاهری نماز به شرایط باطنی نماز برسیم. همین که هرروز به سوی خداوند توجه کنیم، بدن مان را طاهر کنیم، ذکرش را بگوییم، باعث میشود که توجه به شرایط باطنی دست پیدا کنیم. لطف خداوند به دوستدارانش بسیار بیشتر است. به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله گفته شد: فلانى هم نماز مى‌خواند و هم خلاف مى‌کند، فرمودند: « بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد».
      سختی ها و حرف دیگران نباید ما را از خدایی که خالقمان است و دوستمان دارد، جدا کند. باید آداب دوستی را رعایت کنیم و رفته رفته دوستی مان با خداوند را صمیمی کنیم و همه رنگ زندگی مان، خدایی شود.
      موفق باشی
      نشریه اینترنتی نوجوان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *