چطور سختی احکام شرعی را آسان کنیم؟

احکام شرعی
t چطور سختی احکام شرعی را آسان کنیم؟

پرسش

چطور سختی احکام شرعی را در ارتباط با کارهایی که انسان (نوجوان و جوان) به آن علاقه شدید دارد آسان کنیم؟

پاسخ آقای شیرزاد مشاور تربیتی و مذهبی سایت

در یک عبارت: انگیزه سازی

در حدیثی از امیر بیان علی (ع) نقل شده: إنَّ القلوب شهوتاً و اقبالاً و ادباراً فأتوها مِن قِبَل شهوتها و اقبالها فإنَّ القلب إذا کره عَمی.(نهج البلاغه حکمت 184)

دلهای انسانها نسبت به بعضی چیزها متمایل بوده و از بعضی چیزها روی گردان است، پس بایستی از طریق تمایلات آن به دل ها وارد شوید چون وقتی دل نسبت به چیزی کراهت داشته باشد، کور می شود.

اگر جان های ما و نه صرفاً جسم های ما در مسیر حق قرار گیرند، کندن کوه نیز برای فرهاد، شیرین خواهدشد.

در اینجا به بعضی از راه های انگیزه سازی به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد:

1- استفاده از برگه سود و زیان: باید کاری کرد که خود انسان به این نتیجه برسد که این دستور الهی به نفع اوست و عدم انجام آن، مضرات دنیوی و اخروی را برای او در پی خواهد داشت که برای این کار پیشنهاد می کنیم در برگه ای، تمام منافع و مضراتی که در مورد آن دستور الهی متصور است نوشته و بعد خود فرد قضاوت کند. (البته بهتر است این کار با کمک یک مشاور متعهد صورت گیرد تا سود و زیان های واقعی و نه خیالی بیان شود.)

2- الگوسازی: بیان نمونه هایی از زندگی انسان های بزرگ، که آن دستورات الهی را عمل کرده و به سعادت رسیده اند. خصوصا دستوراتی که می خواهید سختی آن ها برایتان آسان گردد که بهترین نمونه های در دسترس، شهدا و علمای دین هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من پشت کنکوری هستم. الان با مشکل مواجه شدم. اصلا نمی دونم از چه منابعی باید استفاده کنم؟

3- محیط سازنده: نفس کشیدن در محیط های معنوی و بودن با رفقای سالم و بانشاط، سبب گرایش بیشتر انسان به معنویات و عمل به دستورات الهی می شود، اگر محیطی که انسان زمان خود را در آن سپری می کند (اعم از خانواده و مدرسه) محیط سالم و به دور از انحرافات باشد، قطعا شرایط برای انجام تکالیف دینی آسان تر می شود، البته ما محیط های کوتاه مدت تری همچون مسجد و هیأت را به دوستان نوجوان و جوان پیشنهاد می کنیم که حضور در آن فضاها در تقویت انگیزه های معنوی انسان بسیار مفید خواهد بود.

کاربران عزیز

شما می توانید سؤال خود را از طریق راه های زیر ارسال نمایید:

۱- ارسال پرسش از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه)

۲- ارسال پرسش به آدرس ایمیل info@nojavanha.com

۳- ارسال پرسش به آیدی تلگرام @site_nojavanha

t چطور سختی احکام شرعی را آسان کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *