امتحانش مجانیه!

خطای دید
t امتحانش مجانیه!

دیدن، عملی به ظاهر ساده است اما برای اینکه بتوانیم شی‌ای را ببینیم عملیات بسیار پیچیده ای در مغز ما اتفاق می افتد. برای همین است که اگر شرایط فراهم نباشد دیدن با مشکل مواجه می شود. چیزی که به آن خطای دید می گوییم.

البته گاهی طراحان و هنرمندان به عمد فضایی را فراهم می کنند که دیدن انسان با خطا همراه شود. این نوع دیدن علاوه بر اینکه یک سرگرمی محسوب می شود در صنعت تبلیغات نیز کاربرد دارد. سه بعدی دیدن تصاویر و فیلم ها یکی از خطاهای دید رایج است که از جنبه اقتصادی بسیار هم پرسود است.

خطای دید

خطای دید انواع گوناگونی دارد که از جمله مهمترین آن ها «سراب» و «رنگین کمان» است. سراب، خطای دیدی است که به خاطر انعکاس نور به وجود می آید. لایه های هوای بسیاری در محیط پیرامون ما وجود دارد. لایه های پایینی گرم تر و شل تر هستند. وقتی خورشید به این لایه ها می تابد انعکاس نور به چشم ما بر می گردد و در یک خطای دید باعث می شود لایه های پایین را به شکل سراب ببینیم. این پدیده در بیابان ها و مکان هایی که درجه حرارت هوا بالاست بسیار رخ می دهد.

حتما برایتان عجیب است اگر بفهمید رنگین کمان هم یک خطای دید ساده است! البته نه اینکه این پدیده وجود نداشته باشد. وجود دارد اما به این شکلی که ما می بینیم نیست. زمانی که نور خورشید به قطره های باران برخورد می کنند قطره ها ذرات نور را به رنگ های مختلف تجزیه می کنند و این باعث می شود ما در آسمان یک پل هفت رنگ را ببینیم. بنابراین رنگین کمان یک بازی نور ساده است.

خطای دید جالب

یکی دیگر از خطاهای دید رایج زمانی اتفاق می افتد که به تصویری برای مدت چند ثانیه خیره می شویم. مانند تصویر همین مطلب. ابتدا 10 ثانیه به نقطه ای که مشخص شده خیره شوید و بعد محلی را که در شکل نشان داده شده نگاه کنید. چه چیزی می بینید؟ برایمان در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بازی (Deep Sea Tycoon (2

t امتحانش مجانیه!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t امتحانش مجانیه!
امتیاز به این نوشته

‫40 نظر ارسال شده در “امتحانش مجانیه!

  1. papar13 :

    سلام. جالب بود.  من پارسال کشف کردم که هر عکسی رواگه نگاتیو کنی همین خاصیت رو داره. عکس خودم رو نگاتیو کردم درست بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *