بازی لی لی یا هشت خانه چیست؟

عکس بازی لی لی
t بازی لی لی یا هشت خانه چیست؟

بازی لی لی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کودکان است که همه‌ی ما از آن خاطره داریم. در این مطلب به آموزش لی لی بازی یا همان هشت خانه می‌پردازیم و قوانین بازی را کامل توضیح می‌دهیم. اگر شما هم تصمیم به آموزش لی لی به کودکان خانواده یا آشنایان گرفته‌اید، این مطلب را دنبال کنید.

آموزش بازی لی لی

این بازی یک ورزش هیجان‌انگیز است و ارزش یک‌بار امتحان‌کردن را دارد. برای اجرای بازی لی لی یا بازی هشت خانه به مکان خاصی نیاز نیست. بازی لی لی در خانه و در حیاط، در فضای باز مدرسه یا در کوچه و محله‌ی خودتان انجام‌شدنی است.

این بازی در شهرهای گوناگون ایران، گاه، نام‌های متفاوتی دارد. پس اگر بازی هایی به نام‌های «خط و خانه»، «اِکر و دو کِر»، «شش خونه» یا «قلعه‌بازی» به گوشتان خورد، بدانید منظور همان لی لی است.

وسایل بازی را فراهم کنید

وسایل لازم برای این بازی یک سنگ صاف، زمین یک‌دست و یک قطعه گچ یا زغال است. تعداد نفراتی که در این بازی شرکت می‌‌کنند نیز بین دو تا هفت نفر است.

برای شروع بازی، ابتدا با گچ یا زغال جدول بازی هشت خانه را که از هشت مربع تشکیل می‌شود روی زمین بکشید. مربع‌ها را مانند شکل زیر بکشید و شماره‌گذاری کنید. انتهای مربع‌ها هم یک نیم‌دایره یا شکل دلخواه را بکشید. این خانه، قلعه‌ی شماست.

t بازی لی لی یا هشت خانه چیست؟

قوانین بازی

بازیکن اول با قرعه‌انداختن انتخاب می‌شود. سپس پشت خانه‌ی شماره‌ی یک قرار می‌گیرد و سنگ را به طرف خانه‌ی اول پرت می‌کند. بعد یک پای خود را از زانو خم کرده و بالا می‌گیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ فوق العاده زیبای "خدا" از بهنام صفوی

پس از آن، به شکل لی لی، با نوک پا به سنگ ضربه می‌زند و آن را به خانه‌ی ۲ هدایت می‌کند. خودش هم داخل خانه‌ی ۲ و سپس خانه‌ی ۳ می‌پرد. بعد از آن اجازه دارد هر دو پا را زمین بگذارد. مجدداً با لی لی از خانه‌ی ۶ رد می‌شود و در خانه‌ی ۷ و ۸ روی دوپا می‌ایستد.

برگشت

حالا بازیکن باید یک حرکت چرخشی انجام داده و برعکس در همان خانه‌ها بایستد. بعد تمام مراحل قبل را تکرار می‌کند تا به خانه‌ی یک برسد. سپس سنگ را از همان‌جا با یک ضربه رد کرده و به بیرون جدول می‌فرستد. خودش هم از مربع آخر بیرون می‌پرد.

بازیکن‌ها بدون این‌که سنگ از خانه‌ها خارج شود باید تمام خانه‌ها را به همین شکل طی کنند. اگر در هر مرحله، بازیکن نتواند سنگ را با ضربات پا درست هدایت کند یا سنگ پس از ضربه‌زدن روی خط قرار بگیرد، بازنده می‌شود و دور بازی در اختیار حریف قرار می‌گیرد.

هدف آخر

هدف آخر، پرتاب سنگ درون خانه‌ی قلعه است. پس از گذراندن هشت خانه، بازیکن به قلعه وارد می‌شود. در این مرحله، صاحب قلعه حق دارد یکی از خانه‌ها را برای خود انتخاب کند. به این ترتیب، بازیکن برنده پشت به جدول هشت ‌خانه می‌ایستد و سنگ را، بدون این‌که خانه‌ها را ببیند، به پشت سرش پرتاب می‌کند. سنگ در هر خانه‌ای قرار بگیرد متعلق به اوست.

او می‌تواند نامش را در آن خانه بنویسد و آن را تصاحب کند و در دورهای بعدی بازی می‌تواند در آن خانه استراحت کند. در مقابل، سایر بازیکن‌ها با مشکل مواجه خواهند شد و باید از روی آن خانه پَرِش کنند و اجازه ندارند که پا در آن بگذارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش هنر در مدارس اروپا  با نگاهی به آثار هنری ایرانی!

عکس لی لی بازی قدیمی

نکات مهم در بازی لی لی یا هشت خونه بازی

  • سنگ یا پای بازیکن هرگز نباید روی خطوط قرار بگیرد. در غیر این صورت، بازیکن بازنده محسوب می‌شود و دور بازی در اختیار نفر بعد قرار می‌گیرد.
  • مکث‌کردن در هر خانه، حداکثر تا ۳ بار لی لی کردن مجاز است.
  • اگر بازیکن در هدف‌گیری و انداختن سنگ به خانه‌ای که مد نظر دارد اشتباه کند، فرصتش را از دست می‌دهد و نوبت به بازیکن بعدی می‌رسد.

همین حالا بلند شوید و مقدمات بازی لی لی را فراهم کنید و از آن لذت ببرید!

رقیه مستقیم

t بازی لی لی یا هشت خانه چیست؟
2.7/5 - (13 امتیاز)

‫2 نظر ارسال شده در “بازی لی لی یا هشت خانه چیست؟

    • هانا مرادی :

      سمانه‌ی عزیز، بازی لی لی به یک شکل انجام می‌شود و انواع گوناگونی ندارد. اما شما می‌توانید با خلاقیت خودتان در قوانین و نحوه‌ی بازی تغییراتی ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *