معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان

معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان
t معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان

صنعت مکانیک خودرو از صنایع مهم و با سابقه در جهان است. با توجه به گسترش روز افزون این صنعت و به منظور مرتفع نمودن نیاز های حمل و نقل، تولید و نگهداری اصولی خودرو، یکی از ملزومات زندگی انسان شده است.

همان گونه که باید در چرخه تولید، خودروی کم هزینه و با بهره وری بالا تولید شود، در عرصه نگهداری و سرویس خودرو نیز وجود متخصصانی آشنا با صنعت خودرو ، مجرب و توانا برای تعمیر و نگهداری اصولی آن ضروری است.

لذا با توجه به تولید انبوه و بسیار متنوع خودرو در جهان اهمیت رشته مکانیک خودرو  بیش از پیش  مشخص می گردد.

هنر جویان این رشته در طی دوران تحصیل در هنرستان با محاسبات فنی، رسم فنی، سیستم های مولد قدرت، انتقال قدرت، شاسی و بدنه، برق اتومبیل، باز و بستن، عیب یابی خودرو، تکنولوژی موتور های دیزلی و سیستم سوخت رسانی انژکتوری و …. آشنا می شوند.

معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان

معدل برای رشته مکانیک خودرو

انتخاب رشته سال دهم یکی از انتخاب های مهم  زندگی به شمار می رود  زیرا انتخاب شغل و مسیر زندگی  تحت تاثیر همین انتخاب رشته است . مشاور دبیرستان بر اساس نمرات درس های مختلف و فرم  علاقه مندی که دانش اموزان تکمیل می کنند هر دانش اموز را به رشته مورد نظر هدایت می کند.

معمولا دانش آموزانی که نمرات بهتری در درس ریاضی دارند به رشته های فنی حرفه ای هدایت می شوند و موقع انتخاب رشته می توانند مکانیک خودرو را برگزینند.  بقیه  نیز می توانند در رشته های کاردانش تحصیل کنند. بنابراین معدل لازم برای رشته مکانیک خودرو معدل قبولی در کلاس دهم است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه مشاور تحصیلی خوبی برای خودم باشم؟

درس های رشته مکانیک خودرو در سه سال متوسطه دوم

درس های سه ساله دوم شامل چند بخش است. اولین بخش دروس عمومی مانند( تعلیمات دینی، عربی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی) ، دروس خوشه سلامت شامل( تربیت بدنی و انسان وسلامت) و دروس خوشه شایستگی های غیر فنی (الزامات محیط کار، اخلاق حرفه ای)، دروس شایستگی های  پایه فنی (ریاضی۱و۲و۳، فیزیک ، شیمی) و دروس شایستگی های فنی مانند(کارگاهها تعمیرات مکانیکی موتور، سیستم گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان و هیدورلیک و دانش فنی پایه و..) که در جداول زیر نشان داده شده است.

درس های رشته مکانیک دهم

درس های رشته مکانیک یازدهم

درس های رشته مکانیک دوازدهم

توانایی های کارآموزان رشته مکانیک خودرو هنرستان عبارتند از:

تعمیرات اساسی موتور های بنزینی و دیزلی.

تعمیرات تعلیق و سیستم فرمان.

تعمیرات دستگاه های الکتریکی خودروها (باطری سازی).

تعمیرات دستگاه های سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزلی.

 تنظیم موتور.

تعمیرات جعبه دنده و دیفرانسیل.

 تعمیرات قفل در و شیشه بالابر.

تعمیرات موتور سیکلت.

معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان

زمینه های شغلی رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای عبارتند از:

جذب در گارگاه های صنعتی و کارخانه های خودرو سازی (ایران خودرو، سایپا و…)

استخدام در نمایندگی های مجاز شرکت های تولید کننده ی خودرو

ورود به بازار قطعات و لوازم یدکی و قطعه سازی.

تاسیس کارگاه های تعمیراتی شخصی مانند خدمات موتور.

گیربکس، سوخت رسانی.

برق و الکترونیک خودرو.

تنظیم موتور و سیستم انژکتور و…

رشته مکانیک در هنرستان

دانش آموزان علاقه‌مند به این رشته می توانند پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای شوند. البته دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک نیز می توانند در هنگام انتخاب رشته کنکور رشته مکانیک خودرو یا مهندسی خودرو را انتخاب کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چندین مدل جمله سازی با کلمه خالق

در ابتدا شما بهتر است از طریق تحصیل در هنرستان وارد این راه شوید. بهتراست به هیچ وجه از رشته‌ای مانند ریاضی فیزیک در این کار وارد نشوید، زیرا به شدت به ضرر شما خواهد بود .رشته مکانیک خودرو جزو رشته‌های زمینه صنعت در شاخه فنی حرفه‌ای است.بنابراین اگر به این رشته علاقمند هستید؛ باید در برگه اولویت بندی، زمینه صنعت فنی حرفه‌ای باید اولویت یک یا جزو اولین اولویت‌های شما باشد.

ادامه تحصیل رشته مکانیک خودرو درمقاطع بالاتر

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در کنکور کاردانی پیوسته دولتی در رشته های مکانیک خودرو

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی کاربردی ؛در رشته های مکانیک خودرو، تعمیرات مکانیکی، نقشه کشی صنعتی و…

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی  با ثبت نام در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با شرط معدل

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دولتی در رشته های مکانیک خودرو و تاسیسات برودتی و حرارتی

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی .

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته ی  مکانیک سیالات و…

ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در تمام گرایش های مهندسی مکانیک، هم در دانشگاه های دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی برای کلیه ی فارغ التحصیلان رشته های فنی مجاز می باشد.

منبع: دفترچه معرفی رشته های هنرستانی آموزش و پرورش

t معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان
3.3/5 - (10 امتیاز)

‫27 نظر ارسال شده در “معرفی رشته مکانیک خودرو هنرستان

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      شما می توانید در هر رشته ای ککنکور بدهید ولی باید توجه داشت باشید وقتی رشته شما متفاوت بوده عملا شانس موفقیت شما پایین است

  1. علیرضا :

    سلام من معدلم شده ۱۶و ریاضی رو پایانی شدم ۹فک کنم با مستمرم جمع شده نیوفتادم می‌خوام برم رشته مکانیک به مشکل میخورم یا نه

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      در صورتی که ریاضی نمره قبولی بگیرید و در برگه مشاوره تحصیلی رشته مکانیک برای شما درج شده باشد مشکلی ندارید

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      سلام دوست عزیز با مشاور یا معاونین مدرسه صحبت کن اگر نمره مناسبی نیاورده باشی می توانی در شهریور ماه ریاضی را مجدد امتحان بدهی و به نمره دلخواه برای رشته مکانیک برسی

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام این دورشته باهم متفاوت هستند بهتر است اول این دو رشته را بهتر بشناسی وبعد تصمیم بگیری سعی کن در مورد مگاترونیک که بیشتر به الکترونیک مربوط می شود ورشته تازه ای است اطلاعات بیشتری کسب کنی

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام رشته مکاترونبک بیشتر به رشته الکترونیک شبیه است بنابراین قبل از انتخاب رشته حتما تفاوت های بین این دورشته را بشناس وبعد انتخاب رشته کن

  2. بازخورد: رشته های فنی حرفه ای - شغل های فنی حرفه ای - نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها

  3. نوید :

    سلام من ورودی ۹۸ مکانیک خودرو هنرستان کاراموزوغرب تران هستم یه ترسی توی وجودم موج میزنه که مبادا با این انتخاب آینده مو خراب کنم ولی پدرم میگه خوب کاری کردی میری این رشته
    خودم هم علاقه زیادی دارم نسبت به این رشته تا حدی که روز شماری میکنم برای رسیدن اول مهر
    اینجوری که برای آینده تصمیم گرفتم دوست دارم بعد گذراندن این دوره و گرفتن فوق دیپلم در دانشگاه رشته هوافصا بخونم و به عنوان مهندس توی هوافضای سپاه مشغول بشم
    نمیدونم راه خیلی سختیه
    آقای مسگری نظر شما رو هم میخوام بدونم
    شما اگر راه های ارتباطی دارید مثل مشاوره حضوری یا تلفنی بگید بدونم که از شما مشورت بگیرم
    یاعلی.

    • نوجوان‌ها :

      کاربر عزیز “نوید”
      آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
      دوست من سلام.
      با توجه به علاقه ای که به این رشته داری و حمایتی که پدر شما ازت میکنه ، قطعا انتخاب درستی داشتی . مدرسه خوبی هم میری .اصلا جای نگرانی نیست.
      فقط باید با برنامه و هدفمند پیش بری و این انگیزه و علاقه را در طول ۳ سال حفظ کنی. اگر هم کمکی از دست من بربیاد ، در خدمت شما هستم.
      موفق باشی
      نشریه اینترنتی نوجوان ها

  4. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “امیر”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    اگر علاقه داری رشته خوبیه و میتونه درآمد خوبی داشته باشی.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  5. امیر :

    سلام.ببخشید حقوق مکانیک خودور خوبه یا نه؟ یا اینکه درآمد علوم انسانی زیاده یا مکانیک خودرو؟
    من علاقه زیادی به خودرو دارم ولی میگن تو مکانیک خودرو زیاد نون نیست

  6. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “مرتضی نکویی”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    بستگی به شرایط شما داره جفتش خوبه ولی برای شما نمیدونم کدوم مناسب تره.
    برای انتخاب رشته باید به موارد زیر توجه کرد:
    همیشه این سوال برای اغلب دانش آموزان پیش می آید که شاخه علوم نظری را انتخاب کنند یا علوم پایه و در علوم نظری سراغ رشته تجربی بروند یا ریاضی؟ در رشته انسانی در چه رشته هایی موفق تر هستند ؟ و …
    این سوال و سوال های مشابه از جمله مواردی است که فارغ التحصیلان سال نهم در بدو ورود به سال دهم درگیر آن می شوند و چه بسا در برخی اوقات در آینده از انتخاب خود راضی نیستند.
    انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی در مورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند. در سال نهم باید کمی به فکر انتخاب رشته در شاخه مدنظر خود نیز باشیم:
    ۱- شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌های مفهومی و استدلالی دارد، بالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.
    ۲- شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.
    ۳- توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم دانشگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.
    ۴- مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرین کارها در انتخاب درست رشته، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما کنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آن ها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  7. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “علی اصغر روشنی”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت نوجوان ها اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام
    در رشته مکانیک میتونی ادامه تحصیل بدی.
    نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ملاک نیست. با هر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می توان در تمام گروه های آزمایشی کنکور شرکت نمود.
    برای شرکت در تمام گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی (به عنوان سه گروه اصلی) و هنر، زبان های خارجی (به عنوان دو گروه فرعی) در کنکور سراسری، تنها گذراندن دوره پیش دانشگاهی شرط است و نوع آن ملاک نیست. پس با داشتن هر نوع مدرک پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر می توانید در هر یک از گروه های آزمایشی شرکت کنید.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  8. علی اصغر روشنی :

    سلام
    ببخشید من یه سوال از اقای مسگری داشتم
    من دیپلم تجربی دارم قصد ادامه تحصیل در رشته ی مکانبک خودرو رو دارم میشه راهنماییم کنیم چیکار باید کنم

  9. nojavanha.com :

    کاربران عزیز
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت نوجوان ها برای آشنایی بیشتر شما با رشته مکانیک خودرو توضیحاتی داده اند:
    دوستان عزیزم سلام
    وقتی یه کاری را و یا رشته ای را دوست داری ، اون کار یا رشته دیگه سخت نیست !
    در مورد مکانیک خودرو هم با توجه به کاربردی بودن اون ، بسیار رشته جذاب و شیرینیه . بازار کار خوبی هم داره . بهشرط این که خوب درس بخونی و فعالیتهای کارگاهی را هم خوب و درست انجام بدی .
    در ارتباط رشته مکانیک خودرو باید بگم که تکنولوژی شتابان رشد و توسعه می یابد و در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد . به گواهی آمار صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید . ابداع و پژوهش در صنعت خودرو بی توقف و با شتاب زیاد در حال گسترش و توسعه است . هر روز شاهد شکوفائی و نو آوری روز افزون در این صنعت هستیم و میدان رقابت همچنان به روی طراحان و مهندسان صنعت خودرو باز می باشد
    توجه به گسترش روزافزون صنایع خودرو و مرتفع نمودن نیازهای حمل و نقل،تولید و نگهداری اصولی خودرو یکی از ملزومات زندگی انسان گشته و همانگونه که باید در چرخه ی تولید، خودرویی کم هزینه و با بهره وری بالاتر تولید شود،در عرصه ی نگهداری و سرویس اتوموبیل نیز به متخصصین آشنا با صنعت خودرو، مجرب و توانا برای تعمیر و نگهداری اصولی آن ضروری است. لذا با توجه به تولید انبوه و بسیار متنوع خودرو در جهان اهمیت رشته مکانیک خودرو بیش از پیش مشخص می گردد.
    رشته مکانیک خودرو یکی از رشته های گروه مکانیک می باشد.در این بخش آموزشهای مربوط به صنعت خودرو انجام می گردد. دانش آموزان واردشده به این رشته باید علاوه بر علاقه، استعداد فنّی و خلاقیت از سطح علمی مناسبی در دروس ریاضی و فیزیک برخوردار باشند.
    رشته مکانیک خودرو جهت بالا بردن کیفیت آموزشی در مورد صنعت خودروسازان از تاریخ اختراع موتورهای احتراقی تا امروز در زمینه بررسی، تحقیق راه‌اندازی و تعمیرات، به هنرجویان آموزش داده می شود.
    دانش آموزان طی دوسال تحصیلی دروس عمومی ،اصلی و تخصصی مانند
    رسم فنّی عمومی و تخصصی(نقشه کشی) ، اجزاء ِ ماشین ، محاسبات فنّی (مکانیک خودرو) ، تکنولوژی و کارگاه مولّدهای قدرت ، انتقال قدرت،سوخت رسانی،شاسی وبدنه ، موتورهای دیزلی و ریاضی۳(فنی حرفه ای) ، فیزیک۲(مکانیک خودرو) ، مبانی و کاربرد رایانه (فنی حرفه ای)و … را می گذرانند و با اساس کار ، ساختمان و کاربرد موتورهای احتراق داخلی آشنا شده ، قطعات مختلف تشکیل دهنده خودرو،ساختمان،طرزکار هریک و معایب مربوط به آنها را شناسایی می کنند. امکان اشتغال در کارخانجات،مؤسسات صنعتی دولتی وخصوصی ونیز ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی پیوسته ، کارشناسی ناپیوسته و بالاتر برای فارغ التّحصیلان دیپلم این رشته فراهم میباشد.
    هدف رشته:
    ایجاد شکوفائی استعدادها و خلاقیت‌ هنرجویان و پرورش نیروی انسانی خلاق در
    شناخت دقیق و بدست آوردن حداکثر بهره ‌دهی، از کلیه مولدها اعم از طرز کار –
    تعمیرات- شناخت قطعات- معایب و محاسن و طرز ساخت و شناخت مواد اطلاعات
    کامل پیدا کنند.
    فارغ التحصیلان این رشته می توانند از طریق کنکور کاردانی وارد آموزشکده ها و
    مؤسسات آموزش عالی شوند و پس از اخذ مدرک کاردانی ( تکنسین مکانیک )
    در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی تا مقطع دکترای مکانیک تحصیل نمایند.

    دروس تخصصی رشته:
    کارگاه مکانیک عمومی – کارگاه مولد قدرت ۱ و ۲ – تکنولوژی مولد قدرت – محاسبات
    فنی ۱ و ۲ – رسم فنی و تخصصی – تکنولوژی شاسی و بدنه – تکنولوژی موتورهای دیزلی – فیزیک ۲- اجزاء ماشین – مبانی و کاربرد رایانه – کارآموزی
    توانایی فارغ‌التحصیلان این رشته:
    هنرجویان این رشته ضمن تحصیل در هنرستان در موارد زیر مهارت پیدا می کنند:
    شناخت کلی دستگاه های تولید و انتقال قدرت از نظر علمی و عملی.
    چگونگی مونتاژ دستگاه های مختلف در صنایع اتومبیل سازی ماشین آلات راه سازی و کشاورزی .
    نقشه خوانی و نقشه کشی و محاسبات مربوط به موتورهای دیزلی و بنزینی.
    موقعیت شغلی آینده:
    فارغ‌التحصیلان این رشته درموقعیت‌های زیر می‌توانند فعالیت کنند:
    تعمیرات اساسی موتورهای بنزینی
    تعمیرات تعلیق و سیستم فرمان
    تنظیم موتور
    تعمیرات موتور سیکلت
    تعمیرات جعبه دنده و دیفرانسیل
    تعمیرات دستگاههای سوخت رسانی موتورهای بنزینی و دیزلی
    تعمیرات دستگاههای الکتریکی خودروها (باطری سازی)
    تعمیرات بدنه و قفل در و شیشه بالابر
    سرپرستی کارگاه های مختلف تعمیرگاه‌های مجاز
    فعالیت در کارهای کوچک خصوصی
    کار در کارخانجات صنعتی
    فعالیت در مراکز انبوده ساز قطعات صنعتی
    ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دررشته مکانیک خودرو:
    ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در کنکور کاردانی پیوسته دولتی در رشته‌های مکانیک خودرو ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در رشته‌های مکانیک خودرو،تعمیرات مکانیکی، نقشه کشی صنعتی و…
    ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با ثبت نام درواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی‌با شرط معدل در رشته ی مکانیک خودرو ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دولتی در رشته‌های مکانیک خودرو و تاسیسات برودتی و حرارتی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در رشته ی مکانیک خودرو وگرایش‌های وابسته به آن.
    ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی‌دررشته ی مکانیک سیالات و…
    ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در تمام گرایشهای مهندسی مکانیک هم در دانشگاههای دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی‌برای کلیه ی فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مجاز می باشد.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  10. nojavanha.com :

    کاربر عزیز ؛علی؛
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:

    دوست من سلام
    مکانیک خودرو مربوط به خودرو می باشد. اما اگر بعد از کسب فوق دیپلم، لیسانس مکانیک بگیری، بعد برای ارشد میتونی هوافضا بخونی البته مسیر سختیه.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  11. علی :

    آقا من یک سوال داشتم از طریق مکانیک خودرو هنرستان میشه مهندس هوا فضا شد
    فقط مربود به ماشین یا فقط خودرو هنرستان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *