چگونه می توان قدرت هوش و توانایی ذهنی خود را افزایش دهیم؟

t چگونه می توان قدرت هوش و توانایی ذهنی خود را افزایش دهیم؟

مشاوره-روانشناسی

باید تا بحال برایتان اتفاق افتاده باشد که درحفظ و یادگیری مطالب دچار اشکال شده باشید. یا اسامی و شماره ها را فراموش کنید.

انسانها دارای کارایی مغزی متفاوتی هستند و عواملی از قبیل ارث، تغذیه، آموزش، محیط و …. بر آن موثرند.

شما می توانید با بکار بردن روشهایی ساده و طبیعی توان هوشی خود را بالا برده و بازده مغزی بیشتری داشته باشید.

1- ورزش دادن به ذهن: بازیهای فکری را وارد زندگی خود کنید تا همیشه مغز فعال و هوشیاری داشته باشید. همیشه با دقت گوش دهید، ببینید، اسامی، لیست خرید، آدرس و ….. را بخاطر بسپارید.

– حل جدول، خواندن اشعار و حفظ آن، یادگیری یک زبان جدید، نقاشی، مطالعه کتاب، حفظ قرآن و ……. در ماندگار نگه داشتن ذهن و حافظه شما بسیار موثر است.

2- ورزش دادن به جسم: ورزشهایی مانند پیاده روی تند، دویدن آهسته، شنا، دوچرخه سواری و یوگا و … سبب افزایش خون به مغز شده و حافظه را تقویت می کند. علاوه بر اینها یوگا تمرکز را نیز افزایش می دهد.

3- خواب مناسب و کافی: خواب باید 6 تا 8 ساعت در شبانه روز باشد که برای انرژی بخشیدن به مغز ضروری است.

4- دوری از استرس: استرس مغز را فرسوده کرده و انرژی بدن را کاهش می دهد. برای مقابله با آن بایستی به موسیقی گوش دهید، با دوستانتان بازی کنید، به دیدار اقوام و خویشاوندان و دوستان بروید و با آنها به تفریح، شنا و کارهای مورد علاقه تان بپردازید.

5- وعده های غذایی: صبحانه باید اصلی ترین و مهمترین وعده غذاییتان باشد.از آن چشم پوشی نکنید و عادت صبحانه خوردن را در خودتان ایجاد کنید.

صبحانه باید سرشار از مواد فیبری( غلات و نان سبوس دار) باشد. زیرا باعث داشتن انرژی در طول روز می شود. مصرف صبحانه باعث تقویت حافظه و افزایش مهارت شناختی و کاهش افسردگی و خستگی می شود. ولی شام باید سبک باشد تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید.روانشناسی

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من از پارسال یکی از معلمامو دوست دارم. پارسال خیلی افراطی ایشونو دوست داشتم و هر روز به بهانه ای میرفتم پیشش و نامه مینوشتم براش...

6- مواد غذایی مفید: آمینو اسیدها، چربی امگا 3 و 6، مواد معدنی و ویتامینها بخصوص ویتامین B

سعی کنید در هر وعده غذایی هم از پروتئین گیاهی ( غذاهای گیاهی) و هم پروتئین حیوانی( لبنیات، تخم مرغ و انواع گوشتها ) استفاده کنید.

– مواد آنتی اکسیدان: مغز برای خنثی کردن رادیکالهای آزاد نیاز به آنتی اکسیدانها دارد.

رادیکالهای آزاد به سلولهای عصبی آسیب می رساند و عمل واسطه های شیمیایی اعصاب را مختل می کند. مواد آنتی اکسیدان در سبزیها و میوه ها فراوان وجود دارد.

– ماهی: بخصوص آنها که در آب های عمیق زندگی می کنند سرشار از امگا3 هستند.

– چای سبز: بعلت داشتن ماده تانین سبب کاهش تاثیر استرس بر مغز شده و از تولید آنزیمی که باعث ایجاد بیماری آلزایمر در بزرگسالی می شود جلوگیری می کند و آرامش مغزی را به همراه دارد.

– نعناع: روغن موجود در نعناع سبب تحریک اعصاب حسی( بویایی و چشایی) شده و به دلیل داشتن منتول ( ایجاد حس سرما ) باعث تقویت حافظه و هوشیاری می شود.

سویا: به دلیل داشتن اثر آنتی اکسیدانی و فیتو استروژن برای تقویت حافظه مفید است.روانشناسی0

– سایر غذاهای حافظه عبارتند از: انواع سیبها و آب سیب، انواع فلفل ها، کرفس، کدو حلوایی، جعفری، قارچ، آناناس، دانه کنجد، گردو، تمشک و ……..

– این معجون های مفید را برای تقویت حافظه درست کرده و نوش جان کنید :

– نسخه اول: گردو: 1 پیمانه ، بادام زمینی: نصف پیمانه ، دانه کنجد: ربع پیمانه ، تخم کدو حلوایی: نصف پیمانه و زردآلو: نصف پیمانه

– نسخه دوم: شیر: 1 پیمانه + 1 قاشق روغن بادام

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
میتونین از رو نقاشی هام بفهمین چمه؟

( قبل از خواب یا اول صبح)

– سعی کنید یکبار در روز بجای چای از سایردم کرده ها یا جوشانده های گیاهی مانند چای سبز، شوید، رزماری، مریم گلی، رازیانه، سیر، زنجبیل، دارچین، ریحان و ….. استفاده کنید.

با بکاربردن این توصیه ها مطمئن باشید مغز فعالتر و هوشیارتری داشته و رضایت بیشتری از خود خواهید داشت.

 

   منبع : روانشناسی و خودشناسی

t چگونه می توان قدرت هوش و توانایی ذهنی خود را افزایش دهیم؟
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “چگونه می توان قدرت هوش و توانایی ذهنی خود را افزایش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *