ماشین های خودکار/ ربات ها

ربات
t ماشین های خودکار/ ربات ها

مروری بر ربات ها

نخستین ماشین های خودکار

نخستین ماشین های خودکار به شکل اسباب بازی ساعت دار بودند. حدود ۲۲۹ سال پیش یک ساعت ساز سوئیسی عروسکی به اندازه یک انسان ساخت. او در کنار یک میز می نشست و شروع به نوشتن می کرد. درون این آدمک ماشینی مقدار زیادی سیم میله و چرخ وجود داشت که اصول کار آن روی اعمال مکانیکی بود. بهتر است نام آن را عروسک مکانیکی بگذاریم.

نحوه کار کردن عروسک مکانیکی

خلاصه این سیم ها وچرخ دنده ها حرکات دست عروسک را کنترل می کردند تا قلم را در جوهر فرو کند و روی کاغذ بنویسد. این عروسک ماهرانه ساخته شده بود اما یک ماشین خودکار واقعی نبود و اگر مانعی بر سر راه او قرار می گرفت در آن گیر می کرد و نمی توانست با تفکر آن را از سر راه خود بردارد.
برای مثال اگر دوات عروسک از مرکب خالی بود همچنان به کار خود ادامه می داد یعنی قلم را در دوات می زد و بدون مرکب شروع به نوشتن می کرد.

عروسک اتوماتیک

اولین چای ساز

ماشین خودکار بعدی چایی ساز بود که چندی بعد ساخته شد و با آن فرق می کرد. یعنی اکر کبریت نبود تا اجاق روشن شود آب جوش نیامده، زنگ نیز به صدا در نمی آمد. این دستگاه وقتی چای درست می کرد که کتری آماده باشد. خلاصه وقتی یکی از ملزومات نبود به کارش ادامه نمی داد. یعنی اعمالش منطقی بود. به اصطلاح مجموعه یک گیت منطقی  AND بود. یعنی تازمانی که تمام مجموعه AND نمی شد چای آماده نمی شد.

ربات چای ساز در سال ۱۹۰۲ ساخته شد (از این دونمونه اخیر هیچ عکسی پیدا نشد. در صورتی که از آن ها تصویری به دست ما رسید حتما برای شما در سایت خواهیم گذاشت).

مجموعه گسترده ماشین های خودکار

آنچه را که ماشین خودکار یا ربات می خوانیم تنها به انسان نماها خلاصه نمی شوند بلکه اکثر آنچه اکنون در اطراف ماست ماشین خود کار هستند. مثلا ماشین لباس شویی، قهوه ساز، ماشین حساب و رایانه.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جراحی به کمک روبات ها

ماشین های خودکار

ربات های موبت و رتوت 

ماشین های خودکار در کارخانه ها و مرکز تحقیقاتی بیشترین کاربرد خود را دارند. زیرا اصولا در جایی ازربات ها استفاده می شود که یا برای انسان خطرناک است و یا انسان از توانایی آن در آن سطح عاجز است! نمونه ای از آن اتصال دهنده قسمت های مختلف در کارخانه های ماشین سازی است. گفتیم کارهای خطرناک!!!

«مـوبـت» یکی از اولین ربات هایی است کـه بـرای این گـونه فـعالیت ها ساخته شد. دیگری «رتوت» است که برای جابه جا کردن میله های رادیواکتیو ساخته شد.

پیمایش فضا و دریا توسط ربات ها

البته ماشین های خوکار و ربات ها پا را از این مرحله فراتر نهادند. «لونا اوک هود» اولین رباتی است که به دست بشر به خارج از جو فرستاده شد. این ربات که سطح ماه را می پیمود توسط مهندسان شوروی سابق به فضا فرستاده شد. البته این پیشرفت فقط به فضا نیزختم نشد. بلکه ربات ها اعماق دریاها نیز فرستاده شدند.

یک بولدزر زیر دریایی به نام  N4 ساخته شد که با دوربین های قوی خود در جلو و عقب می توانست حرکات خود را کنترل کند. هرچند هنوز آنچنان دارای قدرت تفکر در سطح هوش مصنوعی نبود.
تسلیحات نظامی نیز از ربات ها بدون بهره نبوده اند. هواپیماهای بدون خلبان، موشک های کنترل شونده حرارتی و… مثال هایی از این نمونه اند.

ربات

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مهمترین مبحثی است که امروزه ذهن دانشمندان و دانش پژوهان را به خود مشغول کرده است. در ابتدا هوش مصنوعی ربات برای بازی شطرنج مورد استفاده قرار گرفت. سپس از آنجا تعمیم یافت تا به اینجا رسید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ربات پیشخدمت

هوش مصنوعی که شامل برنامه های سطح بالا و مدارات اجتماعی سیلیکونی است می تواند بدون دخالت انسان برای خود فکر کند و بیاموزد. حتی می تواند در مواقع مورد نیاز از آن ها استفاده کند.

ربات کشاورز

رایانه ها

رایانه ها به هیچ وجه هوش مصنوعی نیستند. در واقع فقط می توان هوش مصنوعی را با کمک آنها ایجاد کرد. رایانه قادر است در مدت یک ثانیه میلیون ها پردازش را انجام دهد. اما به عواملی وابسته است. مثل درت سخت افزاری سیستم و نوع برنامه نوشته شده. در انتها این پردازش ها را به صورت مفید طبقه بندی می کند.

تاریخچه ماشین حساب از اولین تا پیشرفته ترین

t ماشین های خودکار/ ربات ها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *