الماس شاه، یکی از نفیس ترین جواهرات ایرانی در کجاست؟

الماس شاه
t الماس شاه، یکی از نفیس ترین جواهرات ایرانی در کجاست؟

الماس شاه، نام الماس گرانبهایی است که حدود 88/7 قیراط وزن آن است. این الماس  از ابتدا در میان خزانه جواهرات سلطنتی هند بوده است. به هنگام لشکر کشی نادر به هند و فتح دهلی همراه با مقدار زیادی از جواهرات دیگر الماس شاه هم به ایران آورده شد. این الماس دست به دست شد تا بالاخره به دست آقا محمدخان قاجار و بعد جانشین او فتحعلی شاه قاجار افتاد. به همین علت نیز نام دو پادشاه هند یعنی (برهان نظام شاه دوم)  و (شاه جهان) و پادشاه ایران (فتحعلی شاه قاجار) به خط فارسی بر این الماس حک شده است.

در دوران دومین شاه قاجار و بعد از قرارداد ترکمانچای ، تعدادی از شهرهای ایران به کشور روسیه ملحق شد. الکساندر سرگییویچ گریبایدوف دیپلمات و نویسنده روس به عنوان وزیر مختار روسیه به تهران آمد تا قرارداد ترکمانچای را پیگیری کند. او در تهران متوجه شد که تعدادی از زنان گرجی در منازل ایرانیان به سر می برند. چون از این به بعد این زنان تبعه روسیه محسوب می شدند سعی کرد تا آن ها را به زور به کشور خودشان برگرداند. در میان این زنان دو زن مسلمان شده نیز وجود داشتند.

الماس شاه

خبر این رفتار ناپسند گریبایدوف، مردم را به شدت عصبانی کرد.  گروه زیادی برای نجات زنان مسلمات به سفارت روسیه حمله کردند.در این حمله همه دیپلمات ها و از جمله گریبایدوف به قتل رسیدند.  دولت ایران که در موضع ضعف قرار داشت مجبور شد تا برای جلوگیری از جنگ مجدد هیئتی را به سرپرستی نوه ی فتحعلی شاه برای عذر خواهی رسمی به دربار روسیه بفرستد. این هیئت بعد از عذر خواهی هدیه ارزشمندی نیز به نیکلای اول، تزار روسیه اهدا کرد. این هدیه چیزی نبود جز الماس ارزشمند (الماس شاه) که از گنجینه ایران خارج شد و اکنون در گنجینه کاخ کرملین روسیه قرار دارد.

 shah-akbar-shah-of-the-world-1028-a-h

to-the-lord-of-the-two-worlds-1039-a-h-shah-jahan

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قیصر امین پور در گذر زمان

برای آشنایی با بقیه جواهرات ایران می توانید مطلب جواهرات ملی ایران را مطالعه کنید.

t الماس شاه، یکی از نفیس ترین جواهرات ایرانی در کجاست؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “الماس شاه، یکی از نفیس ترین جواهرات ایرانی در کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *