فلاپی دیسک

t فلاپی دیسک

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

floppy disk3 nojavanha

در سال هایی نه چندان دور رایانه ها برای ذخیره اطلاعات خود از وسیله ای به نام فلاپی دیسک استفاده می کردند. فلاپی دیسک جنسی از پلاستیک نرم داشت که روی آن را لایه ای مغناطیسی پوشانده بود. این پلاستیک نرم در داخل قابی با پلاستیک محکم تر قرار گرفته بود که از آن حفاظت می کرد.

floppy disk2 nojavanha

 این فلاپی ها برای اولین بار به وسیله شرکت IBM در سال 1967 به بازار عرضه شدند. در ابتدا این فلاپی ها در اندازه های بزرگ ساخته می شدند اما به مرور فلاپی های 5/3 اینچی بیش تر رایج شد.

floppy disk nojavanha4

 فلاپی ها در ابتدا قادر به نگه داری 360 کیلو بایت اطلاعات بودند و با ارتقا آن ها در نهایت می توانستند 44/1 مگابایت را در خود ذخیره کنند.

floppy disk1 nojavanha

ایرادات فلاپی دیسک ها:

حجم بسیار کم اطلاعات، باید آن ها را در دمای مناسب نگه داری می کردند. اگر به آن ها ضربه‌ای وارد می شد اطلاعات آسیب می دید. نباید جسم خارجی با صفحه حساس به مغناطیس آنها ب رخورد می کرد و اگر در میدان‌های مغناطیسی شدید قرار داده نمی شد اطلاعات روی آن پاک می شد.

اما از همه مهم تر این که چون امکان ضبط چند باره اطلاعات روی این دیسک ها وجود داشت همیشه باید مواظب از بین نرفتن اطلاعات می بودند.

floppy disk nojavanha

دستگاهی که این فلاپی ها را می خواند فلاپی درایو نامیده می شد. البته لازم به یادآوری است که این فلاپی ها در دوره هایی استفاده می شدند که رایانه ها بیش تر با عدد و رقم سروکار داشتند و هنوز وارد مرحله عکس، فیلم و صدا نشده بودند.

با تولید و استفاده سی دی دیگر جایی برای فلاپی ها نبود و به مرور کنار گذاشته شدند.

t فلاپی دیسک
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
9 راهکار برای کاهش استفاده کودکان از گوشی هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *