مدار درایور موتور ربات مسیریاب (۵)

t مدار درایور موتور ربات مسیریاب (5)
t مدار درایور موتور ربات مسیریاب (5)

مدار درایور موتور ربات موضوعی است که در این مطلب به آن می پردازیم. برای آشنایی با مدارها باید بدانید مدار درایور موتور یک روبات چگونه بسته می شود و چگونه کار می کند. یکی از مهم ترین بخش های یک ربات بخش درایور موتور است. وظیفه این بخش تأمین ولتاژ و جریان مورد نیاز موتور است و میکروکنترلر آن را کنترل می کند. به عبارتی، این قطعه مسئول برق رسانی و تثبیت و کنترل برق در ربات است. میکروکنترلر مستقیما نمی تواند برق موتورها را تأمین کند. برای راه اندازی موتورها از 2 روش استفاده می شود.

رله ها قطعات الکترومکانیکی هستند که با وصل کردن برق رله اتصال دو سیم رله متصل می شود و برق به موتورهای روبات وصل می شود. به این وسیله برق در کل قسمت های ربات جریان پیدا می کند.

اما استفاده از رله معایبی دارد.

۱. سرعت قطع و وصل شدن رله کم است و نمی توان از آن به صورت PWM استفاده کرد.

۲. موتورها را نمی توانیم به صورت 2 جهت کنترل کنیم یعنی هم چپ به راست و هم راست به چپ.

تنها نکته مثبت رله، مدار ساده و قدرت بالا در جریان دادن و ولتاژ آن است. این کار به کاربر کمک می کند بتواند مدار را خود تشکیل داده و آن را کنترل کند.

تصویری از مدار درایور موتور ربات

ترانزیستورها یا IC های مدار درایور موتور ربات

با ترانزیستورها یا IC های درایور موتور می توان موتورها را کنترل کرد. بهترین گزینه برای کنترل این موتورها آی سی L293 و آی سی l298 است که می تواند موتورها را به صورت دوطرفه کنترل کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه ربات مسیریاب بسازیم (4)

چرا باید از موتورها به صورت دوطرفه استفاده کنیم؟

چنانچه بخواهیم ربات ما مستقیما به جلو حرکت کند کافی است 2 موتور را روشن کنیم. چنانچه بخواهیم ربات به سمت راست بچرخد می توانیم موتور سمت راست را خاموش کنیم و موتور سمت چپ روشن باشد تا ربات به سمت راست گردش داشته باشد. چنانچه بخواهیم ربات به سمت چپ بچرخد می توانیم موتور چپ را خاموش کنیم و موتور سمت راست روشن باشد تا ربات به سمت چپ گردش داشته باشد.

چرا موتورها باید به صورت دوجهته کنترل شوند؟

دلیل آن کاملا واضح است. چنانچه بخواهیم ربات را با سرعت بالایی کنترل کنیم باید در پیچ های 90 درجه یا بیش تر از معکوس استفاده کنیم. یعنی مثلا می خواهیم ربات به سمت راست بچرخد به جای خاموش کردن موتور سمت راست آن را به صورت معکوس روشن می کنیم یعنی موتور سمت راست به سمت عقب می چرخد و موتور سمت چپ به سمت جلو. پس ما گردش با سرعت بالاتر و حول محور مرکز ربات را خواهیم داشت و همین مسئله در گردش به سمت چپ صدق می کند.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که شاید در آینده از این مدارها در ربات هایی با انرژی خورشیدی نیز استفاده شود.

 اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t مدار درایور موتور ربات مسیریاب (5)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *