آشنایی با هلن بئاتریکس پاتر؛ نویسنده کودک و نوجوان

t آشنایی با هلن بئاتریکس پاتر؛ نویسنده کودک و نوجوان

Helen Beatrix Potterهلن بئاتریکس پاتر در ۲۸ جولای ۱۸۶۶ در لندن به دنیا آمد. به دلیل به دنیا آمدن در خانواده ای ثروتمند، در خانه و به وسیله معلمان آزموده و متبحر، تحصیل کرد.

به همین دلیل فرصت همبازی شدن با کودکان دیگر را نداشت. حتی تنها برادرش برترام نیز به مدرسه شبانه روزی فرستاده شده بود. بنابراین بئاتریکس جوان خود را با حیوانات زیادی که در خانه داشت سرگرم می کرد. علاوه بر یک سگ کوچک به نام اسپات او چندین قورباغه، سمندر آبی، موش خرما و حتی یک خفاش داشت. هم چنین دو خرگوش کوچک داشت با نام های بنجامین و پیتر. بئاتریکس کوچک ساعت ها می نشست و این حیوانات را تماشا و از روی آن ها طراحی می کرد. این طراحی های ابتدایی رفته رفته پیشرفت کردند و بهتر و بهتر شدند. هر تابستان پدر خانواده، خانه ای را در اسکاتلند یا دریاچه دیستریکت در انگلستان اجاره می کرد و کل تابستان را به همراه خانواده در این خانه ویلایی سپری می کردند. به احتمال قوی علاقه شدید بئاتریکس به طبیعت، گل ها و گیاهان و به ویژه منطقه زیبای دریاچه دیستریکت که در شمال شرق انگلستان واقع است، از همین زمان شکل گرفته باشد. زمانی که بئاتریکس بزرگتر شد پدر و مادرش بنا به رسم زمانه مایل بودند که دخترشان تنها به امور خانه داری و یادگیری آداب و معاشرت برای همسریابی بپردازد و هر نوع کار ذهنی یا حرفه ای را منع می کردند. اما بئاتریکس که علاقه زیادی به گیاهان و طراحی داشت، شروع به مطالعه و طراحی از روی قارچ ها و جلبک ها کرد. این پژوهش که با زیبایی و دقت تمام صورت گرفته بود باعث شد تا او به عنوان یک محقق قارچ شناس در انگلستان مورد احترام قرار گیرد. چرا که در آن زمان تنها راه نشان دادن و ثبت دستاوردهای علمی نقاشی کردن میکروسکوپی مشاهدات بود. زمانی که بئاتریکس پاتر ۲۷ ساله بود در یکی از همان تعطیلات تابستانی خانوادگی در اسکاتلند، داستانی در رابطه بچه خرگوشی شیطان را برای پسر ۵ ساله مستخدم خود گفت. داستانی که پسرک آن را بسیار دوست داشت. این میل و اشتیاق، بئاتریکس را تشویق کرد تا داستان را به همراه تصاویر آبرنگی که برای آن ساخته بود به چاپ برساند. او کتاب را در سال ۱۹۰۱ آماده کرد اما در آن زمان هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نشد. در اکتبر ۱۹۰۲ انتشارات فردریک وارن و همکاران حاضر به چاپ کتاب داستان پیتر خرگوش در ۸۰۰۰ نسخه و در قطع کوچک شد. کتاب به همراه تصاویر زیبا و رنگی پاتر به چاپ رسید و بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت به گونه ای که تا پایان همان سال ۲۸۰۰۰ نسخه از کتاب به چاپ و فروش رسید. پاتر کتاب بعدی خود با نام ماجرای نوتکین سنجاب را در سال ۱۹۰۳ با همان شیوه کتاب قبلی به چاپ رساند. فروش بالای کتاب ها بئاتریکس را از نظر مالی به خانواده اش بی نیاز ساخت. او در سال ۱۹۰۵ مخفیانه با ناشر خود نورمن وارن نامزد شد. مسئله ای که باعث اختلاف شدید او با خانواده اش شد. اما این نامزدی به ازدواج نینجامید چرا که نورمن به سبب ابتلا به بیماری سخت مدتی کوتاه پس از نامزدی در گذشت. پس از مرگ نامزدش بئاتریکس پاتر خانه ای ویلایی در روستایی در نزدیکی دریاچه مورد علاقه اش (دریاچه دیستریکت) خرید و مزرعه ای کوچک برای خود به راه انداخت که حضور آن را در بسیاری از کتاب های تصویری او می توان دید.
پاتر به دلیل این که می دید این منطقه طبیعی زیبا به وسیله خانه سازان در معرض خطر نابودی قرار دارد، با درآمد خود که از فروش کتاب هایش به دست می آورد و هم چنین ارثیه خانوادگی اش، تا می توانست سعی کرد زمین ها و مزرعه های اطراف دریاچه را خریداری کند. این کار او تا حد زیادی جلوی ساخت و ساز در منطقه را گرفت و سبب محبوبیت بئاتریکس در میان روستاییان شد. بئاتریکس پاتر در سال ۱۹۱۳ در سن ۴۷ سالگی با وکیل محلی به نام ویلیام هیلیس ازدواج کرد و با هم به مزرعه داری و نگهداری گوسفندان ادامه دادند.
بئاتریکس پاتر در مجموع ۲۳ کتاب برای کودکان نوشت و با تصاویر آبرنگی به چاپ رساند. او نوشتن را در سال ۱۹۲۰ به دلیل ضعف بینایی کم کرد و در ۲۲ دسامبر ۱۹۴۳ در کسل کوتیج از دنیا رفت. جسدش را سوزاندند و خاکسترش را در مناطق زیبایی که عاشقانه دوستشان می داشت، بخش کردند. پاتر و هیلیس چون فرزندی نداشتند بنابراین پس از مرگشان تمامی اموال خود را به سازمان ملی حراست از مراکز تاریخی-طبیعی بخشیدند. اموال آنان اکنون بخش بزرگی از حیات وحش دریاچه دیستریکت را تشکیل داده است و جلوی تغییر بافت طبیعی این منطقه را گرفته اند.

منبع: کتابک

t آشنایی با هلن بئاتریکس پاتر؛ نویسنده کودک و نوجوان
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گرمای شدید اهواز از زبان ماشین ها

‫1 نظر ارسال شده در “آشنایی با هلن بئاتریکس پاتر؛ نویسنده کودک و نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *