نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم؟

نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم؟
t نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم؟

با سلام. من ۱۴ سالمه. چند سال دیگر باید انتخاب رشته کنم. ترم دومم درس عربیم شد ۲۰ زیستم شد ۱۸٫۷۵ فیزیکم شد ۱۹٫۲۵ و ریاضی و هندسه ام شد ۱۸٫۲۵ و معدل کل درس هایم شد ۱۹٫۸۶ ریاضی ام خیلی خوب است ولی متاسفانه به هندسه علاقه ای ندارم و نمره ریاضی و هندسه ام به خاطر در س هندسه اومد پایین. نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم؟

پاسخ  مشاور تحصیلی سایت

انتخاب رشته دبیرستان به عوامل زیادی بستگی داره . با دونستن چند تا نمره نمیشه به طور قطعی گفت که فلان رشته بهتره. من یک سری نکات کلیدی رو بهت میگم . خودت با کمک اولیات انتخاب رشته کن.اما اگر به نتیجه نرسیدی به یه مشاور مراجعه کن.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

در انتخاب رشته به چه مواردی توجه کنیم؟ همیشه این سوال برای اغلب دانش آموزان کلاس اول دبیرستان پیش می آید که رشته تجربی را انتخاب کنند یا ریاضی؟ در رشته انسانی در چه رشته هایی موفق تر هستند؟

این سوال و سوال های مشابه از جمله مواردی است که فارغ التحصیلان سال اول دبیرستان در بدو ورود به سال دوم درگیر آن می شوند. چه بسا در برخی اوقات در آینده از انتخاب خود راضی نیستند. انتخاب رشته تحصیلی نیازمند توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی در مورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند:

انتخاب رشته

عوامل موثر در انتخاب رشته

1 – شناخت شخصی:

مهم ترین مساله در انتخاب رشته در سال دوم دبیرستان، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌های مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.

2 – شناخت بازار کار:

یکی از مسایلی که می تواند در انتخاب رشته درست به شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.

3 – توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی:

در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور درخصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.

4 – مشاوره با افراد متخصص:

یکی از موثرین کارها در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آن ها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

پرسش

سلام. من دوم دبیرستانم و تو دبیرستان خاص هم درس میخونم ولی نمیدونم بعد از امتحانای ترم اول چرا نمراتم خیلی بد شد. اصلا نمیدونم! با این که درسمم میخوندم ولی با این حال اونی که انتظار داشتم نشد. الانم خیلی از خودم ناامید شدم. می ترسم در آیندم هیچ کس نتونم بشم. لطفا بهم کمک کنید. ممنون.

پاسخ

دوست من سلام  ” اعتماد به نفس” ، مشکل اصلی تو می باشد.  چرا خودتو دست کم می گیری؟ مگه نمی گی توی مدرسه خاص، درس می خونی؟ پس حتما  همین الان هم برای خودت ” کسی” هستی! بعد از این که خودتو باور کردی، باید یه تغییراتی هم در سیستم درس خوندنت ایجاد کنی.

اول از همه میزان درس خوندنت رو  بیش تر کن. توی سال دوم دبیرستان باید حداقل 3.5 تا 4 ساعت مطالعه مفید داشته باشی. با خودت هم قرار بذار که هر روز حداقل 45 دقیقه تمرین ریاضی (علاوه بر کار مدرسه) حل کنی. سر کلاس به درس ها خوب گوش کن و تمرینات  و تکالیف هر روز رو هم همون روز حل کن.

پرسش

من امسال سال اول دبیرستان هستم. درسم بد نیست. دوست دارم مدال المپیاد بگیرم. به ریاضی و شیمی هم علاقه دارم. مدرسمون کلاس المپیاد نداره. به نظر شما من چه رشته ای بخونم؟ آیا خودم می تونم بخونم یا باید حتما معلم داشته باشم؟ ممنون که منو راهنمایی می کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بیش از 1000 نمونه از جمله انگیزشی برای کودکان

پاسخ

1- کاش به جای این که بگی ” درسم بد نیست ” بگی درسم خوبه. سعی کن بیش تر از افعال مثبت استفاده کنی. سعی کن که اعتماد به نفست هم بالا باشه.

2- اگر به هر دو رشته ریاضی و شیمی علاقه داری، من پیشنهاد می کنم  که المپیاد شیمی بخونی. به چند دلیل: اول این که نتیجه گرفتن تو المپیاد ریاضی خیلی مشکل تر از المپیاد شیمیه. فقط  دانش آموزان چند تا مدرسه خاص هستند که تو المپیاد ریاضی نتیجه می گیرند.  دوم این که المپیاد شیمی هم برای دانش آموزان رشته ریاضیه و هم تجربی و تو اگر هر کدوم از این رشته ها رو بخوای تو سال دوم انتخاب کنی، می تونی که المپیاد شیمی رو ادامه بدی.

3- هیچ کاری، نشد نداره! ولی شانس موفقیتت در المپیاد بدون معلم خیلی کمه. بهتره که یا به مدرسه ای بری که کلاس المپیاد داشته باشه و یا حداقل یک معلم خصوصی برای المپیادت داشته باشی.

پرسش

سلام. من درمقطع سوم دبیرستان درس می خونم که تازه 93/9/1 امتحانات نیم ترم مون تمام شد. یه برنامه خوب و جامع (برای گرفتن معدل بالای19/5) برای یک ماه باقی مانده تا دی ماه می خواستم. توصیه شما برای این یک ماه چیه؟ به نظر شما اکه امسال تست نزنم عقب می افتم؟

پاسخ

دوست من سلام  امسال اولویت اصلی تو باید موفقیت در امتحانات نهایی باشه چرا که معدل کتبی دیپلم 25 درصد تاثیر مستقیم در کنکور داره ولی از تست هم نباید غافل بشی. سعی کن تو حداقل 3 تا از آزمون های قلم چی شرکت کنی و خودتو محک بزنی. برنامه خوب و جامع رو هم نمیشه بدون دانستن شرایط درسی، خانوادگی و … داد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
میخوام تو کنکوررتبه خوبی بیارم والان هم دوم تجربی ام. باید روزی چند ساعت درس بخونم و چقدر تست بزنم؟

من باید بدونم که تو چه رشته ای می خونی. وضعیت کلی درسات چطوره؟ تو کدوم درس ها قوی تری و در کدوم درس ها ضعیف تری؟ به کدوم درس ها علاقه داری؟ برنامه کلاس های خارج از مدرسه ات چطوره؟ شرایط خانوادگیت در چه وضعیه؟ ساعت خوابت چه جوریه؟ و …. این جور برنامه ها باید حضوری ریخته بشه.

اگر مدرستون مشاور داره، به مشاور مدرسه مراجعه کن و از او کمک بگیر. حواست  باشه که باید تلاشت رو در این ایام زیاد کنی. رسیدی خونه، حدود 45 دقیقه استراحت کن؛ استراحت واقعی. یعنی دراز بکش و چشماتو ببند و سعی کن بخوابی. بعد از استراحت، وقتت رو به زمان های 70 دقیقه ای تقسیم کن. بین هر کدوم هم 10 تا 15 دقیقه استراحت در نظر بگیر. حداقل هم 4 تا از این 70 دقیقه ها در هر روز داشته باش. روزهای جمعه باید مطالعه ات بیش تر بشه. موفق باشی دوست من!

پرسش

من نوجوانی هستم که به پایه اول دبیرستان میرم. در شهر آبادان زندگی می کنم. من میخوام از پایه اول برای کنکور تلاشم رو بکنم. یه جوری که بتونم به اون چیزی که دوست دارم برسم… با اینکه هنوز شغل مشخصی رو در نظر ندارم… اما میدونم که میتونم اون رو در رشته تجربی پیدا کنم.

چون یه چند تا شغل مدنظرم هست. دوست دارم بدونم چطور درس بخونم و از چه کتابایی استفاده کنم؟ آیا لازمه که به کلاس خصوصی برم یا نه؟ خودم هم میتونم از پس تست ها بربیام؟ در مدرسه شاهد آبادان ثبت نام کردم. دوست داشتم تیزهوشان روتجربه کنم ولی تیزهوشان ورودی نداشت و از یه طرف معمولا کسایی که رتبه های خوبی در کنکور میارن در مدارس استعدادهای درخشان درس میخوندن.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه یک نوجوان می تواند تنبلی را کنار بگذارد؟

هم چنین این که اگه میشه بگین برای درس خوندن در دبیرستان چند ساعت در روز وقت بذارم خوبه؟؟؟؟ برای چه درسایی تست کار کنم؟؟؟ البته من در کنار درسام به کلاس قرآن و زبان هم میرم ولی به خاطر تنبلی توی اجرای برنامه هام همیشه عقب میمونم.

به خاطر همینه که ماه هاست که از قرآنم عقب افتادمو هنوز هم که هنوزه 12 جز بیشتر حفظ نیستم. اگه ممکنه اسم کتابهای پیشنهادیتون رو بگین؟؟؟ و بخصوص برای چه درسایی تست بزنم بهتره؟؟؟ ممنونم. امیدوارم این بار هم راهنماییم کنید.

پاسخ

1- همین که داری از الان به آینده ات و شغلت فکر می کنی، نسبت به خیلی از همسنات جلوتری.آفرین!

2- مدرسه شاهد، مدرسه خوبیه. فکر نکن که در تیزهوشان خبر خاصیه! با عشق و علاقه تو مدرسه ات حاضر شو.

3- برای موفقیت تو کارهات باید تلاش کنی. خیلی هم تلاش کنی. پس تنبلی نکن و کار کن.

4- کتاب ریاضی و فیزیک نشر الگو رو تهیه کن و شروع کن به کار کردن. خودتو مقید کن که حتما حداقل روزی 1.5 تا 2 ساعت از روی این کتاب ها کار کنی.

5- کلاس زبان رو برو و از همه مهمتر حتما به حفظ قرآن ادامه بده چون به تقویت حافظه ات کمک می کنه و از اون مهمتر برای بالا بردن معنویات و افزایش حضور خدا در زندگیت بسیار موثره.

6- من تا به حال دو بار به آبادان اومدم و اونجا رو خیلی دوست دارم. دفعه بعد که اومدم باید یه بارم مهمون تو بشم!

پرسش

سلام من 17 سالمه. امسال میرم سوم دبیرستان رشته تجربی. من به پزشکی و پرستاری علاقه زیادی دارم و دوره و مدرک امداد اورژانس از جهاد دانشگاهی تهران دارم اما برای کنکور دوست دارم با رتبه خیلی خوبی پزشکی قبول بشم اما هیچ برنامه ی درستی برای درست درس خوندن ندارم. برای اینکه یه برنامه ریزی درست داشته باشم چیکار باید بکنم؟

پاسخ

همان طوری که خودت هم میدونی، برای قبولی در رشته تجربی باید رتبه خیلی خوب بیاری. برای این کار در درجه اول باید خودتو برای یه فعالیت پرتلاش دوساله آماده کنی. باید معدل کتبی دیپلمت هم خیلی خوب شه.
راجع به برنامه ریزی هم باید بگم که نمی شه به صورت اینترنتی و کلی برنامه خوبی ریخت. اگر مدرستون مشاور داره یا به مشاور خوبی دسترسی داری، حتما بهش مراجعه کن و ازش کمک بگیر. باید با یه مشاور ارتباط مستمر داشته باشی. مشاور باید اول شرایط تو رو بررسی کنه و با توجه به شرایط تو برنامه بریزه. بعد هم بر اجرای برنامت نظارت کنه و …

 

 

t نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم؟
3.6/5 - (11 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/نمیدونم-چه-رشته-ای-انتخاب-کنم؟/

‫46 نظر ارسال شده در “نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم؟

  1. آرین :

    سلام من کلاس هشتم رو تموم کردم دارم میرم نهم. اما واقعا نمیدونم چه رشته ای برم و به چی علاقه دارم. به رشته تجربی که علاقه ای ندارم،از رشته انسانی هم خوشم نمیاد، هنر هم که نه استعدادشو دارم و نه خوشم میاد. از اون طرف من خیلی آدم کنجکاوی هستم یعنی خیلیی دوست دارم همه چی رو تجربه کنم. معدلم همیشه ۱۹.۵ به بالا بوده. از این رو میخوام برم رشته ریاضی اما از اون طرف ریاضی رو خیلی زود یاد نمی‌گیرم و از هندسه به شدت بدم میاد. حالا واقعا موندم چیکار کنم. واقعا مغز من میتونه ریاضی رو بکشه یا نه؟

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      دوست خوبم
      درباره رشته هنر خیلی مختصر اشاره کردی در حالی که رشته هنر خیلی وسیع و گسترده است و واقعا در حد یک کار هنری نیست مثل گرافیک، کامپیوتر، نقشه کشی و ….
      بنابراین تصور می کنم قبل از هر چیز اطلاعاتت را درباره رشته خای مختلف افزایش بده و بیشتر درباره شان مطالعه کن.
      در خصوص رشته ریاضی هم باید بدونی که مهمه چقدر راحت می تونی درس ریاضی را یاد بگیری و توانت چقدر هست . خیلی روی این موضوع که از هندسه بدت میاد مانور نده چون ممکنه فقط به خاطر اینکه شیوه یادگرفتن ش را بلد نیستی موجب شده حس خوبی در موردش نداشته باشی.
      امسال حسابی تلاش کن تا اولا بیشتر در مورد رشته ها اطلاعات کسب کنی دوما بیشتر درس ها را با میل و تلاش دنبال کنی تا در نهایت مشخص بشه که به صورت واقعی چقدر توانایی در هر رشته درسی داری.

  2. Sr :

    دوستان خواهشا به چیزی که علاقه دارید و تواناییشو دارید فکر کنید و وارد رشته بشید من از کودکیم عاشق هنر بودم اما خانوادم جلومو گرفتن رفتم رشته انسانی دبیرستان خوب بود اما الان به اجبار اونا حقوق میخونم واقعا هر لحظه برای من عذابه هر شب با گریه خوابم میبره رشته سختیه و علاقه ای هم این بین نیست لطفا به اینکه چه رشته ایی مورد توجه هست یا اینکه درآمد کدومشون بهتره قکر نکنید من شبو روزم با گریه سپری میشه هیچکدوم از مطالب برای من قابل فهم نیست ،اینارو نگفتم که دلسرد بشید نسبت به حقوق یا انسانی اینارو گفتم که برید هر سمتی که دوست دارید حداقل حالتون خوبه
    برای همه شما آرزوی موفقیت دارم 🙂

  3. مبینا :

    سلام وقتتون بخیر.من انتخاب رشته دارم و نمیدونم چی برم
    بین ریاضی و تجربی موندم
    تجربی به خاطر درس زیستش میترسم برم چون هفتم و هشتم که زیست بدن بود اصلأ نمی‌فهمیدم البته اصلأ هم نمیخوندم اما کلاس نهم چون درس میخوندم زیستش که گیاه ها بود خیلی راحت می‌فهمیدم و حتی علاقه داشتم الان میترسم برم تجربی

    ریاضی هم اول به خاطر درس هندسه اش نمیتونم برم چون هیچ وقت هیچی از هندسه یاد نگرفتم و از بقیه درس هاش هم میترسم
    نمی‌دونم باید چی کار کنم

    البته بگم چون میخوام برم دانشگاه فرهنگی می‌خوام برم ریاضی
    انسانی هم به خاطر هشتمم که تجدید داشتم نیاوردم
    بنابراین میمونه ریاضی و تجربی که نمی‌دونم چیکار کنم

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم
      به نظرم خودت به گونه ای پاسخ سوالت را داده ای، تو از زیست می ترسی اما می دانی که تا حالا هر زمان درست آن را مطالعه کرده ای اوضاع خوب بوده پس یقینا اگر رشته تجربی هم بروی لازم است دقیق و درست کتابهای درسی را مطالعه کنی و هر کدام را که نخوانی در پایه های بالاتر مشکلاتی خواهی داشت.
      در رشته ریاضی، هندسه درسی اختصاصی است و لازم است در این باره هم اطمینان پیدا کنی آیا توجه لازم به درس نکرده بودی که چیزی متوجه نشدی یا برایت واقعا سخت است ، در حالت اول باید تصمیم بگیری که بیشتر تلاش کنی و در حالت دوم این رشته مناسب تو نیست.
      با این اوصاف به این دو رشته نگاه کن و تصمیم بگیر.
      راستی بد نیست به رشته های عملی و حرفه ای هم نگاهی کنی. فراموش نکن که رشته های فرهنگی و دبیری در کنکور به رتبه خوب نیاز دارد و تلاش تو را می طلبد

  4. Elahe :

    سلام من تا چند روز دیگ انتخاب رشته دارم و هنوز نمیدونم چ رشته ای برم
    ب ریاضی شک دارم ک برم
    وقتی ک ریاضی رو بلدم برام شیرین میاد و دوس دارم همش ریاضی حل کنم
    اما وقتی بلد نیستم رغبت نمیکنم طرف ریاضی برم
    واقن نمیدونم چیکار کنم لطفا کمک کنید.

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      دوست خوبم
      متوجه نشدم که آیا فقط درباره رشته ریاضی فیزیک تردید داری؟
      در هر حال علاقمندی به ریاضی و حل اون یگ موضوع هست و توانایی چیز دیگری است
      فکر کنم علاقه ات زیاد است اما وقتی نمی توانی گاهی از پس آن بربیایی تمایلی هم نداری سراغش بروی
      برایراینکه راحت تر تصمیم بگیری به بخش فیزیک در درس علوم توجه کن. آیا به این بحش علاقه داری؟ آیا با میل و رغبت سراغش می روی؟ آیا با یک بار توضیح معلم متوجه درس می شوی؟
      اگر پاسخت مثبت است پس به احتمال زیاد برای این رشته مناسب هستی.
      در عین حال به اولویت هایی که در برگه هدایت تحصیلی تو می آید و به زودی دریافت می کنی هم توجه داشته باش . این برگه هم نتایج تست ها و نمرات را نشان می دهد که به ترتیب چه رشته هایی برایت پیشنهاد می شود.

  5. این مهم نیست. :

    سلام، بنده امسال پایه نهم هستم، معدل ترم اول امسالم ۲۰ بود و معدل سال های پیش هم از ۱۹.۵ پایین تر نبوده، ولیکن هیچوقت در آزمون هایی غیر از امتحانات مدرسه موفق نبودم، نمیدونم متوجه میشید یا نه، ولی درکل هیچگونه امیدی به قبولی مدارس نمونه و سمپاد ندارم، کنکور که جای خود دارد، مورد بعدی اینکه من نمیدونم به چه رشته ای علاقه مندم، راستش از همون اول زدن توی سر ما گفتن شغل پردرآمد خوبه شغل پردرآمدم پزشکیه، منم که آدم درس خوندن نیستم صدسال سیاه می‌مونم پشت کنکور! یه مشکلیم هست که مدرسه ما مشاور درست و حسابی نداره، از طرفیم والدین من کلا با مشاور تحصیلی مشکل دارن، برای مثال میگن چطوریه که ما خودمون انتخاب رشته کردیم بعدشم آزمون دادیم؟ خلاصه که یه راهی پیش پای من بذارید دیگه نمیکشم :^

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم
      قبل از هر چیزی بگم که کلا برای موفقیت در دوره دبیرستان لازم است اهل درس خواندن باشی. چه برای شرکت در کنکور و چه غیر از آن.
      بنابراین به خودت نگو من درس خوان نیستم بلکه به خودت دلگرمی و امیدواری و نیرو بده تا بتوانی سه سال آینده را هم به خوبی پشت سر بگذرانی.
      درباره انتخاب رشته حتما آزمون هایی که لازم و ضروری است و همه نهمی ها شرکت می ‌کنند.را انجام داده ای . این آزمون ها در کنار نمرات درسی و نظرات معلمان، والدین و خودت برگه هدایت تحصیلی را تکمیل می کند. این برگه را پس از نتایج امتحانات خرداد به تو می دهند.
      در آن می توانی ببینی که به صورت اولویت بندی شده در چه رشته هایی وضعیت بهتری داری و به احتمال زیاد موفق تر خواهی شد.
      در ضمن رشته پر درآمد برای هر کسی متفاوت از دیگری است. مهم این است که در آینده شغلی را انتخاب کنی که بسیار علاقمند هستی و در عین حال در آن بسیار توانمندی.

  6. Pari :

    سلام من رشته دبیرستانم طراحی و نقشه کشی فرش بود دانشگاهمم همین رشته رو رفتم و فوق دیپلم گرفتم حالا چندساله دیگه نخوندم الان می‌خوام دوباره درس بخونم برم یه رشته دیگه ولی نمیدونم چه رشته ای برم

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز اگر همان رشته را ادامه بدهی زودتر به موفقیت می رسی ولی اگر می خواهی تغییر رشته بدهی نیاز جامعه و علاقه خودت را بسنج تا در این رشته موفق بشوی و بعدش هم بتوانی جذب بازارکارشوی

  7. اگرین :

    سلام من امسال نهم هستم و فراره انتخاب رشته بکنم و هر چقدر فکر میکنم به هیچ رشته ای علاقه ندارم . اول تصمیمم این بود که ریاضی برم اما با توجه به این که پایه ریاضیم خیلی ضعیفه و نمره هام پایینن اصلا امکانش نیست و حتی اگر بر فرضی برم رشته ریاضی بخاطر پایه ضعیفم تو پایه های بالاتر به مشکل برمیخورم و الان خیلی سردرگمم نمیدونم به چه رشته ای علاقه دارم باید به کدومشون برم

  8. Vittori :

    سلام
    نهم و تموم کردم با معدل ۱۹.۵۰ نمیدونم چ رشته برم

    میخوام ی رشته برم ک آخرش پشیمون نشم

    نمیدونم سرگردونم مادرم میگ برو انسانی ک بری دبیری ب بازار کارش نگاه کن پدرم هم میگ برو تجربی خودمم میگم انسانی رشته شیرینی نی کلا از تاریخ و اینا بدم سر در نمیارم قاطی میکنم اما تجربی زیست داره شیمی و .. شیرین تره مخصوصا زیستش ولی از اینورم قبول شدن توش سخته خیلییی باید بخونم و رشته های شاخشم ک پزشکی و دارو سازی و پرستاری ک همه میرن تو این رشته برا دکتر شدن ریاضی هم ک خودم میدونم کم میارم نمیدون علاقم ب چی هست اصن هیچی نمیدونم
    لطفا راهنمای خوبی بکنید تجربی برم یا انسانی لطفا جواب بدین

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام اول به علاقه خوت نگاه کن که از همه چیز مهم تر است بعد از آن می توانی دفتر چه کنکور امسال را دانلود کنی و همه رشته ها را در شاخه های مختلف ریاضی ، تجربی و علوم انسانی ببینی تا کاملا متوجه شوی بعد از فارغ التحصیلی کدام رشته وشغل برایت مناسب تر است . همه شاخه های تحصیلی احتیاح به درس خواندن دارند اما اگر با علاقه سرکلاس حاضر شوی حتما برایت آسان خواهد شد . اگر در مدرسه یا ناحیه آموزش و پرورش مشاور تحصیلی داری حتما باایشان مشورت کن

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز باید به علاقه مندی های خودت توجه کنی و رشته ای را که دوست داری انتخاب کنی ولی بهتر است در این مورد با مشاور مدرسه صحبت کنی

  9. NA :

    سلام من ۱۵ سالمه امسال باید انتخاب رشته کنم و من پرستاری رو خیلی دوست دارم تجربی عالیه اما بر عکس ریاضیم خیلی ضعیفه نمره هام بین ۱۴ و ۱۵ هست نمیدونم چه رشته ای رو برم میشه کمکم کنید

  10. NA :

    سلام من ۱۵ سالمه امسال باید انتخاب رشته کنم و من پرستاری رو خیلی دوست دارم تجربی عالیه اما بر عکس ریاضیم خیلی ضعیفه نمره هام بین ۱۴ و ۱۵ هست نمیدونم چه رشته ای رو برم میشه کمکم کنید؟؟معدل سال هفتم ۱۹ هشتم ۱۸/۵۰

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ آقای رفعت پناه :
      سلام به علاقه ات توجه کن ومی توانی با گرفتن دیپلم تجربی در کنکور شرکت کنی و رشته پرستاری را انتخاب کنی

    • mobina :

      سلام
      من ۱۴ سالمه و ساله بعد قراره انتخاب رشته کنم من معلمی و پرستاری خیلی دوست دارم و استعدادهم دارم
      ولی وضع درسیم اصلا خوب نیست متاسفانه?
      خواستم ازتون کمکم بگیرم که چجوری درس بخونم تا بتونم پیشرفت کنم چون هرجور درس میخونم نمیفهمم
      و اینکه اگه من رشته ی تجربی بردارم میتونم معلمی هم بخونم؟

    • Gereg :

      خو ریاضی و تجربی که نمیتونی بری چون نمرت پایین نورده و نیمه. به نظرم برو انسانی یا اگه دوست نداری گرافیک و فنی حرفه ای و اینا هم هستن

  11. تینا :

    با سلام
    من یکسال دیگ انتخاب رشته دارم ولی نمیدونم چی بزنم یه کاری میخام پردرآمد باشه مثل بازیگری ولی زیاد دوسش ندارم دکترین دوس ندارم اگ میشه کمکم کنید?????

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی
      با سلام زندگی انسان مراحلی دارد و یک مرحله ازآن کسب علم و تحصیل است که شما می‌بایست متناسب با علاقه و توانایی خود رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده و سپس رشته شغلی خودرا انتخاب کنید وبه میزان زحمت و تلاشی که انجام میدهی درآمد کسب میکنی .موفق باشی

  12. Mohammad :

    سلام و خسته نباشید خدمت همه زحمتکشان و مشاوران این سایت خوب. بنده ۱۷ سالمه و دانش اموز پایه ۱۲ یکی از مدارس تیزهوشان هستم. بنده حدودا ۱۰ ماه دیگه کنکور دارم و هرکسی ازم می پرسه که چه رشته ای می خوام بخونم بهش میگم بین ۱-برق ۲-عمران ۳-مکانیک ۴-کامپیوتر (به ترتیب علاقه)شک دارم بهم میگن که تو باید از الان بدونی می خوای چه رشته ای بخونی تا بتونی موفق بشی و کلی نصیحت دیگه اما من خودم نمی دونم کدوم رشته برام بهتره و تواناییم تو کدوم بیشتره ینی در اینده پشیمون نمیشم که اون یکی رشترو انتخاب نکردم. البته خودم در زمینه وب فعال بودم و برنامه نویسی وب انجام می دادم ولی زیاد از کار پشت میزی خوشم نمیاد. ضمنا ما منطقه محروم هستیم تقریبا، و مشاور تحصیلی خوب تو شهرمون نداریم ممنون

    • نوجوان‌ها :

      کاربر عزیز “Mohammad”
      آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
      دوست من سلام .
      این که کدوم رشته برای شما بهتره ، به شرایط و عوامل مختلف شخصی و محیطی مختلفی ارتباط پیدا میکنه .
      امسال را حسابی به خوب درس خوندن برس تا رتبه خوبی بیاری و قدرت انتخابت موقع انتخاب رشته بالاتر بره.
      اگر هم نیاز بود بود میتونی شماره من رو از سایت بگیری و. در حد توان من کمکت کنم.
      موفق باشی
      نشریه اینترنتی نوجوان ها

    • ترنم :

      سلام من امسال باید انتخاب رشته کنم و واقعا نمیدونم باید چیکار کنم اصلااااا نمیدونم علاقم چیه ???
      امسالم که با توجه به وضع الودگی هوا و انفولانزا و کرونا و پشت بندش تعطیلی ها نتونستم با مشاور مدرسمون مشورت کنم اصلا نمیدونم باید چیکار کنم من درسم خوبه اما اصولا تو دروس عربی و ادبیات ۲۰ میشم و تو زیستم همینطور بقیه درسا رو هم خوبم مثلا ۱۹ یا ۱۸ اما من چون امسال وارد یک مدرسه غیردولتی سختگیر شدم فیزیک و هندسه و زبان و حساب ام نمره ام خیلییی خوب نبود توشون نه که خیلییی پایینا!!!!
      مثلا پایین ترین نمره ام ۱۶ بوده تو مدرسه قبلیم عالی بودم امت اینجا خب چون سختگیر تره و من هم سال هتیپ یش درسایی که بچه خوندن رو نخوندم نمره ام افت کرد اما مدرسه میگفت عالیه
      البته این فقط برای میان ترم بود اما واسه نهایی من واقعا اشتباه کردم??? من از وقتی تدریس ها انلاین شد خیلی درس نخوندم و مشقام رو هم همش از روی بقیه کپی کردم و نوشتم و امتحانا رو هم از روی کتاب جواب دادم و خلاصه گند زدم اما با این حال نمره پایانی امسالم ۱۹ و ۴۱ شد که با نمره میان ترمم که ۱۹ و ۵۲ بود خیلی فرقی نداشت
      الان هم رشته انسانی رو زدم اما واقعا بین انسانی و تجربی شک دارم نمیدونم کدوم رو دوست دارم هیچ کس منو نمیفهمه
      یکی میگه درس تو که عالیههه برو پزشکی
      یکی میگه پزشکی سخته برو انسانی
      واقعا نمیدونم
      اصلا علاقم رو نمیدونم
      پیش روانشناس هم رفتم اونم همینو میگه
      خسته شدم
      میترسم اخرسر سال اخر کنکور بشینم همه این سال ها رو بخونم نمیدونم چیکار کنم تورو خدا کمکم کنینن
      درضمن بگم که به زیست خیلی علاقه دارم اما شیمی و فیزیک رو نه خیلی
      شیمی من هم خوب بوده منتها فیزیک ام ضعیفه
      انسانی هم همه درساشو واقعا دوست دارم نمره ام هم خوبه تو اکثرشون
      بعدم اینکه تجربی فقط پزشکیشو دوس دارم اما حالا بعدا نظرم عوض شه نمیدونم
      انسانی رو هم اول وکالت رو دوست داشتم و مادرم هم وکالت رفتن اما فک نمیکنم از محیط دادگاه خوشم بیا یا از کار وکالت
      از شغل های دیگش هم مثه روانشاسی خیلی خوشم نمیاد و نمیدونم باید چیکار کنم
      فقط مشکلم اینه که نمیدونم چی رو دوست دارم
      ببخشید اگه طولانی شد
      ممنون

      • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

        پاسخ جناب رفعت پناه مشاور سایت :
        سلام برای موفقیت درآینده می بایست اول به خدا توکل کنیم و کاری راکه به آن علاقه و توانایی انجام دادن آنرا داریم انتخاب کنیم و سختی کار هم بواسطه علاقه و امید به آینده کمتر میشود.توجه کن که اگر در دروس حفظی توانایی بیشتری داری بهتراست به رشته علوم انسانی بروی .موفق باشی

  13. نوجوان‌ها :

    کاربر عزیز “R”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    بهتره که حتما به یه مشاور آموزشی ( ترجیحا مشاور مدرسه خودتون ) مراجعه کنی و از ایشون کمک بگیری .
    انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی درمورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند .در سال نهم باید کمی به فکر انتخاب رشته در شاخه مدنظر خود نیز باشیم :
    ۱ – شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته ، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌ها مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.
    ۲ – شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.
    ۳ – توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.
    ۳ – مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

    برای آشنایی مختصر با رشته ها ی ریاضی ، تجربی و انسانی مطلب زیر رو مطالعه کن :
    الف ) رشته علوم تجربی :
    برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی دوره‌ی متوسطه اول و علوم زیستی، زمین شناسی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است.
    دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه‌مند هستند و از مطالعه‌ی طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. هم‌چنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌های لازم را در این خصوص دارا هستند از کسانی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت‌هایی در این رشته به دست بیاورند.
    از نظر تنوع رشته‌های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند به پزشکی علاقه‌مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه محدود است.
    آمار شرکت‌کنندگان رشته‌ی تجربی در کنکور سراسری رشد چشم‌گیری داشته است و این موضوع علاوه بر کشور ما در کشورهای دیگر مانند، هند، چین و . . . نیز اتفاق افتاده است.
    سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث گرایش عموم به رشته‌ی تجربی شده است؟
    دلائل متعددی را می‌توان برشمرد که باعث این گرایش شده است ولی عمده‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
    ۱) شأن اجتماعی و سطح درآمد سه رشته‌ی (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و عشق و علاقه‌ی زیادی در بین نوجوانان برای اشتغال در این رشته‌ها دیده می‌شود.
    ۲) وجود خانواده‌ رشته‌های بیوتکنولوژی در این رشته (مانند بیوشیمی، بیوفیزیک، سلولی و مولکولی و …) گرایش به رشته‌ی تجربی را افزایش داده است.
    هم‌اکنون خانوادهی رشته‌های بیوتکنولوژی یکی از علوم روز دنیا هستند زیرا علم پزشکی به سمتی می‌رود که به جای درمان بیماری‌ها، جلوگیری از بروز آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و این مورد با کنترل عوامل وراثتی و سلولی صورت می‌گیرد.
    ۳) درس اصلی این رشته (زیست‌شناسی) با آموزش مفاهیم جذاب و طرح سؤال‌های چالشی در کنکور، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل علاقه‌ی وافر به این درس، مجذوب رشته‌ی تجربی شده‌اند.
    اگر شما نیز از عزیزانی هستید که به دلائل مذکور یا دلائل دیگر به این رشته گرایش پیدا کرده‌اید، باید این مهم را در نظر بگیرید که در وضعیت فعلی، رقابت در کنکور این رشته، بیش‌تر از رشته‌های ریاضی و انسانی است و اگر توان رقابتی خود را با سعی و تلاش می‌توانید بالا ببرید، رشته‌ی مناسبی را انتخاب کرده‌اید.
    «سخت‌کوشی و داشتن ساعت مطالعه‌ی بالا و مستمر از لازمه‌های موفقیت در این رشته است.»

    ب ) رشته ریاضی
    همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است. تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است. به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

    ج ) رشته انسانی
    رشته‌ای فوق‌العاده جذاب که از همه‌ی درس‌ها شمّه‌ای داشته و ترکیب بسیار زیبایی ایجاد کرده است.
    دروسی از قبیل (فلسفه ـ منطق ـ ریاضی ـ ادبیات ـ تاریخ ـ جغرافیا ـ روان‌شناسی) دروس این رشته هستند که جامع همه‌ی علومی هستند که از آن‌ها نهایت لذت را خواهید برد.دروس فلسفه و منطق و ریاضی، دروسی تفهمی هستند که ذهن‌تان را به شکلی جذاب درگیر می‌کند و نرمش مناسب ذهنی برای خواندن دروس تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی و … هستند.
    درس زیبای ادبیات (عروض، اوزان شعر فارسی)، جذاب‌ترین درس این رشته است که لذت دوچندان بردن از اشعار فارسی، نتیجه‌ی خواندن این درس است.
    اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفه‌ی وکالت هستید، رشته‌ی حقوق مناسب شماست.
    اگر شمّ مدیریتی قوی‌ای دارید و تمایل به مدیریت کردن دارید، تمامی گرایش‌های مدیریت (صنعتی، بیمه، مالی، دولتی و …) پیش‌روی شماست.
    اگر علاقه به ادبیات و شعر دارید، رشته‌ی ادبیات فارسی، منتظر شماست.
    رشته‌های فلسفه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، رشته‌های زیبا و فوق‌العاده‌ جذاب و عمیقی هستند که افراد فهیم و باتعمّق را می‌طلبد.
    رشته‌ی روان‌شناسی، برای افرادی که علاقه‌مند به تفکر و تأمّل در روحیات و افکار و روان انسان هستند، با ورود به رشته‌ی علوم‌انسانی، پیش‌روی شماهاست.

    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  14. نوجوان‌ها :

    کاربر عزیز “zahra”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    بهتره که حتما به یه مشاور آموزشی ( ترجیحا مشاور مدرسه خودتون ) مراجعه کنی و از ایشون کمک بگیری .
    انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی درمورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند .در سال نهم باید کمی به فکر انتخاب رشته در شاخه مدنظر خود نیز باشیم :
    ۱ – شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته ، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌ها مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.
    ۲ – شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.
    ۳ – توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.
    ۴ – مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.

    برای آشنایی مختصر با رشته ها ی ریاضی ، تجربی و انسانی مطلب زیر رو مطالعه کن :
    الف ) رشته علوم تجربی :
    برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی دوره‌ی متوسطه اول و علوم زیستی، زمین شناسی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است.
    دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه‌مند هستند و از مطالعه‌ی طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. هم‌چنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌های لازم را در این خصوص دارا هستند از کسانی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت‌هایی در این رشته به دست بیاورند.
    از نظر تنوع رشته‌های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند به پزشکی علاقه‌مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه محدود است.
    آمار شرکت‌کنندگان رشته‌ی تجربی در کنکور سراسری رشد چشم‌گیری داشته است و این موضوع علاوه بر کشور ما در کشورهای دیگر مانند، هند، چین و . . . نیز اتفاق افتاده است.
    سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث گرایش عموم به رشته‌ی تجربی شده است؟
    دلائل متعددی را می‌توان برشمرد که باعث این گرایش شده است ولی عمده‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
    ۱) شأن اجتماعی و سطح درآمد سه رشته‌ی (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و عشق و علاقه‌ی زیادی در بین نوجوانان برای اشتغال در این رشته‌ها دیده می‌شود.
    ۲) وجود خانواده‌ رشته‌های بیوتکنولوژی در این رشته (مانند بیوشیمی، بیوفیزیک، سلولی و مولکولی و …) گرایش به رشته‌ی تجربی را افزایش داده است.
    هم‌اکنون خانوادهی رشته‌های بیوتکنولوژی یکی از علوم روز دنیا هستند زیرا علم پزشکی به سمتی می‌رود که به جای درمان بیماری‌ها، جلوگیری از بروز آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و این مورد با کنترل عوامل وراثتی و سلولی صورت می‌گیرد.
    ۳) درس اصلی این رشته (زیست‌شناسی) با آموزش مفاهیم جذاب و طرح سؤال‌های چالشی در کنکور، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل علاقه‌ی وافر به این درس، مجذوب رشته‌ی تجربی شده‌اند.
    اگر شما نیز از عزیزانی هستید که به دلائل مذکور یا دلائل دیگر به این رشته گرایش پیدا کرده‌اید، باید این مهم را در نظر بگیرید که در وضعیت فعلی، رقابت در کنکور این رشته، بیش‌تر از رشته‌های ریاضی و انسانی است و اگر توان رقابتی خود را با سعی و تلاش می‌توانید بالا ببرید، رشته‌ی مناسبی را انتخاب کرده‌اید.
    «سخت‌کوشی و داشتن ساعت مطالعه‌ی بالا و مستمر از لازمه‌های موفقیت در این رشته است.»

    ب ) رشته ریاضی
    همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است. تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است. به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

    ج ) رشته انسانی
    رشته‌ای فوق‌العاده جذاب که از همه‌ی درس‌ها شمّه‌ای داشته و ترکیب بسیار زیبایی ایجاد کرده است.
    دروسی از قبیل (فلسفه ـ منطق ـ ریاضی ـ ادبیات ـ تاریخ ـ جغرافیا ـ روان‌شناسی) دروس این رشته هستند که جامع همه‌ی علومی هستند که از آن‌ها نهایت لذت را خواهید برد.دروس فلسفه و منطق و ریاضی، دروسی تفهمی هستند که ذهن‌تان را به شکلی جذاب درگیر می‌کند و نرمش مناسب ذهنی برای خواندن دروس تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی و … هستند.
    درس زیبای ادبیات (عروض، اوزان شعر فارسی)، جذاب‌ترین درس این رشته است که لذت دوچندان بردن از اشعار فارسی، نتیجه‌ی خواندن این درس است.
    اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفه‌ی وکالت هستید، رشته‌ی حقوق مناسب شماست.
    اگر شمّ مدیریتی قوی‌ای دارید و تمایل به مدیریت کردن دارید، تمامی گرایش‌های مدیریت (صنعتی، بیمه، مالی، دولتی و …) پیش‌روی شماست.
    اگر علاقه به ادبیات و شعر دارید، رشته‌ی ادبیات فارسی، منتظر شماست.
    رشته‌های فلسفه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، رشته‌های زیبا و فوق‌العاده‌ جذاب و عمیقی هستند که افراد فهیم و باتعمّق را می‌طلبد.
    رشته‌ی روان‌شناسی، برای افرادی که علاقه‌مند به تفکر و تأمّل در روحیات و افکار و روان انسان هستند، با ورود به رشته‌ی علوم‌انسانی، پیش‌روی شماهاست.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  15. R :

    سلام ممنون از سایتتون من دوماه دیگه باید برم دهم اما هنوز رشتمو انتخاب نکردم نمیدونم بین انسانی و تجربی کدومو برم مثلا اگه تجربی برم واقعا میتونم پزشکی قبول بشم یا اگه انسانی برم شغلی دارم یانه مثل خیلیا فارغ التحصیل بیکارن من هفتم رو حضوری خوندم ولی هشتم و نهم رو نتونستم برم مدرسه غیر حضوری خوندم معدل هفتم ۲۰،هشتم ۱۹/۴۳ ونهم ۱۹/۵
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  16. zahra :

    سلام من چند روز دیگه انتخاب رشته دارم بین رشته تجربی و فنی موندم ممنون میشم کمکم کنید چون واقعا نمیدونم چیکار کنم
    معدلم شد‌۱۹.۷۱

  17. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “عسل”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    بعضی مسایل را گذشت زمان و بزرگ تر شدن حل میکنه .
    نگران نباش .
    درس هات رو خیلی خوب بخون و سعی کن که رشته مورد علاقه ت رو قبول بشی .
    در ارتباط با رشته تجربی باید بگم که :
    برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی دوره‌ی متوسطه اول و علوم زیستی، زمین شناسی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است.
    دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه‌مند هستند و از مطالعه‌ی طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. هم‌چنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌های لازم را در این خصوص دارا هستند از کسانی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت‌هایی در این رشته به دست بیاورند.
    از نظر تنوع رشته‌های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند به پزشکی علاقه‌مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه محدود است.
    آمار شرکت‌کنندگان رشته‌ی تجربی در کنکور سراسری رشد چشم‌گیری داشته است و این موضوع علاوه بر کشور ما در کشورهای دیگر مانند، هند، چین و . . . نیز اتفاق افتاده است.
    سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث گرایش عموم به رشته‌ی تجربی شده است؟
    دلائل متعددی را می‌توان برشمرد که باعث این گرایش شده است ولی عمده‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
    ۱) شأن اجتماعی و سطح درآمد سه رشته‌ی (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و عشق و علاقه‌ی زیادی در بین نوجوانان برای اشتغال در این رشته‌ها دیده می‌شود.
    ۲) وجود خانواده‌ رشته‌های بیوتکنولوژی در این رشته (مانند بیوشیمی، بیوفیزیک، سلولی و مولکولی و …) گرایش به رشته‌ی تجربی را افزایش داده است.
    هم‌اکنون خانوادهی رشته‌های بیوتکنولوژی یکی از علوم روز دنیا هستند زیرا علم پزشکی به سمتی می‌رود که به جای درمان بیماری‌ها، جلوگیری از بروز آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و این مورد با کنترل عوامل وراثتی و سلولی صورت می‌گیرد.
    ۳) درس اصلی این رشته (زیست‌شناسی) با آموزش مفاهیم جذاب و طرح سؤال‌های چالشی در کنکور، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل علاقه‌ی وافر به این درس، مجذوب رشته‌ی تجربی شده‌اند.
    اگر شما نیز از عزیزانی هستید که به دلائل مذکور یا دلائل دیگر به این رشته گرایش پیدا کرده‌اید، باید این مهم را در نظر بگیرید که در وضعیت فعلی، رقابت در کنکور این رشته، بیش‌تر از رشته‌های ریاضی و انسانی است و اگر توان رقابتی خود را با سعی و تلاش می‌توانید بالا ببرید، رشته‌ی مناسبی را انتخاب کرده‌اید.
    «سخت‌کوشی و داشتن ساعت مطالعه‌ی بالا و مستمر از لازمه‌های موفقیت در این رشته است.»
    و در ارتباط با دامپزشکی باید بدونی که امروزه در دنیا علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است، هنوز هم مسأله غذا از نظر اجتماعی و اقتصادی در درجه اول اهمیت قرار دارد و به عنوان یک مسأله استراتژیک مطرح است. به طوری که موقعیت یک کشور را با سطح و نوع غذای مردم آن کشور محک می‌زنند. بدون شک در میان مواد غذایی آنچه بسیار اهمیت دارد و جزولاینفک مواد غذایی روزانه است، پروتئین حیوانی است که از طریق دام تهیه می‌شود.از همین‌جا می‌توان به اهمیت دانش دامپزشکی پی ببرد زیرا دامپزشکی‌ علم‌ شناخت‌ بیماری‌های‌ دامی‌ اعم‌ از بیماری‌های‌ مشترک‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ یا بیماری‌های‌ خاص‌ دام‌، پیشگیری‌ از بیماری‌ها، معالجه‌ بیماری‌ها و همچنین‌ علم‌ تغذیه‌ انسان‌ و دام‌ است. در نشریه‌ سازمان‌ بهداشت‌ جهانی‌ آمده‌ است‌ “هدف‌ نهایی‌ دامپزشکی‌ درمان‌ حیوانات‌ نیست‌ بلکه‌ دقیقاً تأمین‌ مواد غذایی‌ و بهداشت‌ انسان‌ می‌باشد.” چرا که‌ با واکسیناسیون‌ دام‌ها می‌توان‌ از مرگ‌ و میر آنها جلوگیری‌ کرد و بر میزان‌ فرآورده‌های‌ دامی‌ افزود و در نتیجه‌ مواد پروتئینی‌ لازم‌ را برای‌ جیره‌ غذایی‌ انسانی‌ تأمین‌ نمود. موادی‌ که‌ مقاومت‌ انسان‌ها بخصوص‌ کودکان‌ را در مقابل‌ کلیه‌ بیماری‌ها، افزایش‌ می‌دهد و نه‌تنها باعث‌ کاهش‌ قابل‌ ملاحظه‌ هزینه‌های‌ درمانی‌ می‌شود، بلکه‌ جامعه‌ای‌ سالم‌ و فعال‌ بوجود خواهد آورد.
    توانایی‌های‌ لازم :
    یک‌ دامپزشک‌ باید به‌ زیست‌شناسی‌ علاقه‌مند بوده‌، به‌ زبان‌ انگلیسی‌ تسلط‌ داشته‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ بالایی‌ داشته‌ باشد. چون‌ بیمار او نمی‌تواند درد خود را بیان‌ کند و دامپزشک‌ باید خود موفق‌ به‌ شناخت‌ بیماری‌ گردد. بدون‌ شک‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید از سلامت‌ جسمانی‌ نیز برخوردار باشد اما قدرت‌ بدنی‌ در همه‌ بخش‌های‌ دامپزشکی‌ مطرح‌ نیست‌.
    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
    فارغ‌التحصیلان‌ دامپزشکی‌ می‌توانند در مراکز مختلفی‌ از جمله‌ سازمان‌ دامپزشکی‌، مؤسسه‌ تحقیقات‌ و تولید واکسن‌ رازی‌ ، شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌، شرکت‌های‌ تولید مواد غذایی‌ با فرآورده‌های‌ دامی‌، واحدهای‌ دامپروری‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و آزمایشگاه‌های‌ تشخیص‌ بیماری‌های‌ دامی‌ و بیماری‌های‌ انسانی‌ فعالیت‌ کنند یا خود بری معالجه حیوانات اهلی کلینیک دامپزشکی تأسیس کنند. گفتنی است که در اکثر کشورها از جمله کشور ما، دامپزشکان در تحقیقات پایه پزشکی نقش مهمی دارند برای مثال دکتر “جی ـ بانگ” عامل تب مالت انسان و سقط جنین دام‌ها را کشف کرد. این توانایی از آنجا نشأت می‌گیرد که از یک طرف کار بادام محدودیت کار با انسان را ندارد؛ یعنی می‌شود بر روی تعداد زیادی از حیوانات با وجود احتمال بیماری یا مرگ آزمایش نمود و از سوی دیگر یک دامپزشک دید وسیع‌تری درباره حیوانات دارد و می‌تواند به روی حیوانات مختلف تحقیق کند.
    درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
    دروس‌ پایه‌:
    فیزیک‌ پزشکی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، ژنتیک‌ حیوانی‌، جانورشناسی‌ عمومی‌، آمار حیاتی‌.
    دروس‌ اصلی‌:
    اصول‌ همه‌گیرشناسی‌، اصول‌ تغذیه‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ طیور، آسیب‌شناسی‌ عمومی‌، آسیب‌شناسی‌ اختصاصی‌، باکتری‌شناسی‌ عمومی‌، باکتری‌شناسی‌ اختصاصی‌ و بیماری‌های‌ باکتریایی‌، کالبدشناسی‌ پایه‌، کالبدشناسی‌ مقایسه‌ای‌، انگل‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ انگلی‌، قارچ‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ قارچی‌، ویروس‌شناسی‌ و بیماری‌های‌ ویروسی‌، ایمن‌شناسی‌ و سرم‌شناسی‌، سم‌شناسی‌، فارماکولوژی‌، ماهی‌شناسی‌ عمومی‌، جنین‌شناسی‌ نظری‌، اصول‌ انتخاب‌ و تلقیح‌ مصنوعی‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ طیور، تکثیر و پرورش‌ ماهی‌، پرورش‌ و بیماری‌های‌ زنبور عسل‌، اصول‌ اصلاح‌نژاد دام‌، اصول‌ هوشبری‌ نظری‌، اصول‌ کالبدگشایی‌ و نمونه‌برداری‌، اصول‌ معاینه‌ دام‌.
    دروس‌ تخصصی‌:
    بیماری‌های‌ اندام‌های‌ حرکتی‌، بیماری‌های‌ متابولیک‌ دام‌ ، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ بزرگ‌ ، بیماری‌های‌ درونی‌ دام‌های‌ کوچک‌ ، بیماری‌های‌ تولیدمثل‌ دام‌، بیماری‌های‌ طیور، بیماری‌های‌ ماهی‌، بیماری‌های‌ مشترک‌ انسان‌ و دام‌، رادیولوژی‌ دامپزشکی‌، جراحی‌ عمومی‌ دام‌های‌ بزرگ‌، جراحی‌ عمومی‌ دام‌های‌ کوچک‌، مسمومیت‌های‌ دام‌، مامایی‌ دامپزشکی‌، کلینیکال‌ پاتولوژی‌، بهداشت‌ و صنایع‌ شیر، کنترل‌ کیفی‌ و بهداشتی‌ مواد غذایی‌، صنایع‌ مواد غذایی‌ با منشاء دامی‌ نظری‌، زبان‌ تخصصی‌.
    دروس‌ بالینی‌:
    عملیات‌ درمانگاهی‌ دام‌های‌ بزرگ‌، عملیات‌ درمانگاهی‌ دام‌های‌ کوچک‌، عملیات‌ درمانگاهی‌ مامایی‌، عملیات‌ درمانگاهی‌ طیور، کارآموزی‌.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  18. عسل :

    سلام من ۱۳ سالمه
    خیلی حیوونا رو دوست دارم و میخواستم موقع تعیین رشته ی دبیرستان تجربی و دامپزشکی بخونم
    اما تو دامپزشکی ممکنه یه حیوون بمیره
    من هر وقت حیوون خونگیم میمرد تا یه هفته گریه میکردم
    برا همین فکر کردم اگه تو دامپزشکی که هستم، یه حیوونو نتونم درمان کنم و بمیره باز هم ناراحت میشم
    مخصوصا که این اتفاق ممکنه چند بار بیوفته
    پزشکی هم دوست دارم اما به نظرم اونم سخته
    یکمم چندشه چون خون و خونریزی و نمیدونم مریضی های مختلف اعصابمو خورد میکنه
    من دوست دارم شغلی داشته باشم که هم دوسش داشته باشم و هم اینده و درامد خوبی داشته باشه
    من از الان استرس دارممممممممممم
    ???

  19. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “shirin”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام
    در انتخاب رشته باید فاکتورهای مختلف را در نظر گرفت و بعد با مشورت با افراد صاحب نظر تصمیم گرفت .
    برگه انتخاب رشته ای هم که انتهای سال میدن میتونه کمک خوبی در این زمینه باشه.
    انتخاب رشته تحصیلی نیاز به توجه به چند مورد می باشد که شناخت این موارد و مشورت و آگاهی درمورد رشته های تحصیلی می تواند به یک انتخاب درست کمک کند .در سال نهم باید کمی به فکر انتخاب رشته در شاخه مدنظر خود نیز باشیم :
    ۱ – شناخت شخصی: مهم ترین مساله در انتخاب رشته ، شناخت توانایی های شخصی است. شخصی که توانایی بالاتری در خصوص درس‌ها مفهومی و استدلالی دارد، باالتبع می تواند در ادامه مسیر در رشته ریاضی موفق تر ظاهر شود. شخصی که علاوه بر موارد ذکر شده توانایی علمی مشخصی در دروس تخصصی تجربی یعنی دروس زیست شناسی دارد، می تواند در رشته تجربی موفق تر ظاهر شود و در نهایت شخصی که بر دروس علوم انسانی و مسایل مربوط به آن اشراف بیشتری دارد می تواند در رشته علوم انسانی موفق تر ظاهر شود.
    ۲ – شناخت بازار کار: یکی از مسایلی که می تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمینه ساز موفقیت های علمی و شغلی آینده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دانشگاه می باشد. مطالعه در این خصوص و مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مربوطه به شما در انتخاب درست کمک می کند.
    ۳ – توجه به پتانسیل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص رشته های دانشگاهی: در برخی از رشته ها مانند پزشکی با توجه به پتانسیل کم داشنگاه ها در پذیرش دانشجو و استقبال زیاد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرایط و امکان قبولی در این گونه از رشته ها سخت تر از رشته های دیگر است.
    ۳ – مشاوره با افراد متخصص: یکی از موثرین کارهای در انتخاب درست رشته در سال دوم دبیرستان، مشاوره با متخصصین و مشاوران در این خصوص می باشد. از جمله کسانی که می توانند در این خصوص کمک شایانی به شما بکنند، فارغ التحصیلان دانشگاهی است که اطلاعات جامع در خصوص رشته های دانشگاهی، بازار کار مربوط به آنها و شرایط تحصیلی در دانشگاه های کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  20. shirin :

    سلام من ۱۵سالمه امسال باید تعیین رشته کنم اما هم ریاضی و علوم و مطالعات رو دوس دارم رشته ی تجربی و ریاضی هم دوس دارم حالا نمی دونم باید کدومو برم دوس دارم برم تجربی اما میگن سخته

  21. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “reza”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    برای انتخاب رشته حتما به مشاور مراجعه کن تا شزایطت دقیق بررسی بشه . با این کلیات نمیشه راهنمایی دقیقی کرد .
    رشته انسانی
    رشته‌ای فوق‌العاده جذاب که از همه‌ی درس‌ها شمّه‌ای داشته و ترکیب بسیار زیبایی ایجاد کرده است.
    دروسی از قبیل (فلسفه ـ منطق ـ ریاضی ـ ادبیات ـ تاریخ ـ جغرافیا ـ روان‌شناسی) دروس این رشته هستند که جامع همه‌ی علومی هستند که از آن‌ها نهایت لذت را خواهید برد.دروس فلسفه و منطق و ریاضی، دروسی تفهمی هستند که ذهن‌تان را به شکلی جذاب درگیر می‌کند و نرمش مناسب ذهنی برای خواندن دروس تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی و … هستند.
    درس زیبای ادبیات (عروض، اوزان شعر فارسی)، جذاب‌ترین درس این رشته است که لذت دوچندان بردن از اشعار فارسی، نتیجه‌ی خواندن این درس است.
    اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفه‌ی وکالت هستید، رشته‌ی حقوق مناسب شماست.
    اگر شمّ مدیریتی قوی‌ای دارید و تمایل به مدیریت کردن دارید، تمامی گرایش‌های مدیریت (صنعتی، بیمه، مالی، دولتی و …) پیش‌روی شماست.
    اگر علاقه به ادبیات و شعر دارید، رشته‌ی ادبیات فارسی، منتظر شماست.
    رشته‌های فلسفه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، رشته‌های زیبا و فوق‌العاده‌ جذاب و عمیقی هستند که افراد فهیم و باتعمّق را می‌طلبد.
    رشته‌ی روان‌شناسی، برای افرادی که علاقه‌مند به تفکر و تأمّل در روحیات و افکار و روان انسان هستند، با ورود به رشته‌ی علوم‌انسانی، پیش‌روی شماهاست.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  22. Reza :

    ببخشید من میخواستم امسال انتخاب رشته کنم اگه میخوام برم فنی حرفه ای تو کامپویتر باید ریاضی ام خوب باشه از ریاضی متنفرم و حفظ کردنیم خوبه بنظر شما فنی بهتره برام یا انسانی انسانی شامل چه شغلی است

  23. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “abofazl”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام
    بله.میتونی رشته تجربی بری ولی باید دقیق بررسی کنی که آیا رفتن به رشته تجربی به نفعت هست یا نه؟ آیا میتونی رشته مورد علاقه ات رو قبول بشی و … .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  24. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “امین”
    قطعا برای انتخاب رشته چیزی که در الویت قرار دارد علاقه شماست. برای اینکه رشته مناسبی را انتخاب کنید ابتدا به علایق خود و سپس به توانایی هایتان توجه کنید. در این راه می توانید به مشاور مراجعه کنید که با قرار دادن اطلاعاتی در این زمینه راهنمایی های ایشان را دریافت خواهید کرد.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  25. abofazl :

    سلام وقت بخیر.من امسال کلاس نهم هستم میخواستم بدونم رشته ی تجربی میتونم بروم یا خیر؟معدل کل هفتم:۱۹/۹۰ ، معدل کل هشتم:۱۹/۹۸ است و نمرات ریاضی و علوم هم ۲۰ است و خیلی علاقه به علوم و ریاضی دارم با این شرایط ممکنه یا خیر؟

  26. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “ایدا”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:

    دوست من سلام .
    اینکه از الان به فکر انتخاب رشته دبیرستان و حتی دانشگاه و شغل آینده ت هستی خیلی خوب و خوشحال کننده‌س.
    ولی هنوز برای انتخاب قطعی کمی زوده .
    با توجه به این که رشته هایی که به اونها فکر میکنی با هم خیلی فرق دارن ، باید کنی اطلاعاتتو در موردشون بیشتر کنی و همچنین در مورد استعدادها ، علایق و تواناییهات .
    چون موضوع انتخاب رشته مسئله حساس و سرنوشت سازیه و با چند نمره مدرسه نمیشه تصمیم کرفت ، پیشنهاد میکنم که حتما با یه مشاور به صورت حضوری صحبت کن .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  27. ایدا :

    سلام راستش من الان هفتم هستم و می خوام که از الان رشته ی مورد نظرم رو تایید کنم و بیشتر اون درس رو بخونم اما بین شیمی طراحی یعنی یا طراحی صحنه یا هنر و موسیقی مونده علومم خوبه بین۱۷ تا ۱۹ هستش نمراتم چیکارکنم سردرگمم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *