آثار فرهنگی ایران در موزه های خارجی (قسمت اول)

t آثار فرهنگی ایران در موزه های خارجی (قسمت اول)
t آثار فرهنگی ایران در موزه های خارجی (قسمت اول)

آثارفرهنگی ایران ، دستاورد سالها هنر وتلاش صنعت گران و هنرمندان ایرانی است . این هنرمندان چیره دست از هزاران سال پیش ، آثاری شگفت آفریده اند که بسیاری از آن ها زینت بخش موزه ها و مجموعه های خصوصی است در این جا می خواهیم شما را با بخشی از این آثار آشنا کنیم  زیرااین آثار هرجا که باشد نشانه تمدن کهن و فرهنگ غنی ما ایرانیان است.

بشقاب طلایی ساسانیگالری هنر فریرآمریکا

این بشقاب که مربوط به شاپور دوم ساسانی است و تصویری از او را نشان می دهد که که در حال شکار است معمولا تصویر شکار آهو ، گراز ،بز نر و گاو رمزی ار نشانه ی قدرت پادشاهان بوده است شاپور دوم ساسانی از پادشاهان قدرتمند ایران بوده است و معمولا تصویر او از روی تاج منحصر به فردی که برسر دارد شناخته می شود . این بشقاب  که بخشی از آثارفرهنگی ایران است  ، ابتدا در ایران کشف شده ولی تا زمان انقلاب روسیه در سال 1917 درروسیه بوده است و بعد به آمریکا منتقل شده وازسال 1934 در آمریکا نگهداری می شود.     

آثارفرهنگی ایران
ظرف نقره ساسانی

بشقاب‌های ساسانی معمولا از تعداد اندکی قطعه درست شده‌اند ولی داستان این بشقاب با بقیه متفاوت است. پژوهشگران گالری برای روشن کردن روند ایجاد نقش پادشاه روی بشقاب، آنرا پرتونگاری کرده‌اند. این کار نشان داد که اثر در واقع از نوزده بخشِ جدا از هم – با چگالی‌های گوناگون – تشکیل شده  است. 

آثارفرهنگی ایران
رادیولوژی ظرف ساسانی

                               

 ظرف نقره ایگالری هنر فریرآمریکا                            

در حاشیه این کاسه کتیبه ای به  خط میخی باستان نوشته شده:

  1. Artaxšaçâ \ XŠ \ vazraka \ XŠ \ XŠyânâm \ XŠ \ DHyûnâm \ 
  2. Xšayâršahyâ \ XŠhyâ \ puça \ 
  3. Xšayâršahyâ \ Dârayavaušahyâ \ XŠhyâ \ puça \ 
  4. Haxâmanišiya \ hya \ imam \ bâtugara \ siyamam \ vithiyâ \ karta

که ترجمه ان چنین است :

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کتاب «ادبیات داستانی جنگ در ایران» منتشر شد

اردشیر شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، پسر خشایار شاه، خشایارشا پسر داریوش شاه، کسی که این بشقاب نقره در کاخ او ساخته شد. 

 اردشیر پادشاه هخامنشی از 425تا465 پیش از میلادحکومت می کرد . این گونه  ظرف های کم عمق معمولا از فلزات ، شیشه و سرامیک  ساخته می شدند و برای نوشیدن مایعات استفاده می شدند ظرفهایی که از فلزات گران بها ساخته می شدند مانند این نمونه که از نقره ساخته شده هم می توانستند به عنوان ظرف مورد استفاده قرار گیرند و هم به عنوان ظروف هدیه و یابرای دخیره شدن در خزانه نگهداری شوند. این بشقاب زیبای هخامنشی نیز که یکی از چهار بشقاب کشف شده است هویت آثار فرهنگی ایران را به خوبی نشان می دهد .

آثارفرهنگی ایران
ظرف هخامنشی
آثارفرهنگی ایران
خط میخی

t آثار فرهنگی ایران در موزه های خارجی (قسمت اول)
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “آثار فرهنگی ایران در موزه های خارجی (قسمت اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *