آسیب هایی که الکل به DNA می زند

t آسیب هایی که الکل به DNA می زند

آسیب الکل.سایت نوجوان ها (1)

نوشیدن الکل منجر به تولید مواد شیمیایی مضر در بدن می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به آسیب‌های ژنتیکی پایدار به سلول‌های DNA شده و خطر سرطان را افزایش دهد. دانشمندان بریتانیایی با بررسی موش‌های آزمایشگاهی، از تحلیل کروموزومی و توالی DNA برای بررسی آسیب‌های ژنتیکی ناشی از استالدهید استفاده کردند، این ماده‌ شیمیایی مضر زمانی تولید می‌شود که بدن به الکل واکنش نشان دهد.
یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که الکل می‌تواند خطر توسعه‌‌ هفت نوع سرطان از جمله انواع متداول سرطان سینه و روده را افزایش دهد. یافته‌های آن‌‌ها نحوه‌ دفاع بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از الکل را هم نشان می‌دهد. به‌گفته‌ کتان پاتل، استاد آزمایشگاه تحقیقات پژشکی زیست مولکولی:
بعضی سرطان‌ها به دلیل آسیب DNA در سلول‌های بنیادی به‌وجود می‌آیند. این در حالی است که بعضی دیگر کاملا اتفاقی به وجود می‌آیند. یافته‌های ما نشان می‌دهند مصرف الکل می‌تواند خطر این آسیب را بالا ببرد.
مؤسسه‌ بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی، الکل را در گروه مواد سرطان‌زا طبقه‌بندی می‌کند و اشاره می‌کند که الکل می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد. براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۱،  الکل عامل تقریبا ۴ درصد از کل سرطان‌های بریتانیا است، که برابر با ۱۲۸۰۰ مورد در سال است.

پروفسور کتان پاتل در حال کار در آزمایشگاه زیست مولکولی MRC در کمبریج، ۲ ژانویه، ۲۰۱۸
 

در بررسی روز چهارشنبه که در مجله‌ Nature منتشر شد، تیم پاتل الکل رقیق را به موش دادند و سپس به تحلیل تأثیر الکل بر DNA حیوانات پرداختند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که استالدهید می‌تواند در سلو‌ل‌های بنیادی خون به DNA آسیب بزند و به‌طور پیوسته توالی‌های DNA داخل این سلول‌ها را تغییر دهد. به‌گفته‌ پاتل وقتی سلول‌های بنیادی سالم معیوب باشند، می‌توانند منجر به رشد سلول‌های سرطانی شوند.
پژوهشگران به بررسی تلاش بدن برای محافظت خود در برابر آسیب‌های ناشی از الکل هم پرداخته‌اند. اولین خط دفاعی، گروهی از آنزیم‌ها به نام آلدهید بدون هیدروژن یا ALDH هستند. این آلدهیدها، استالدهیدها را به استات تجزیه می‌کنند، سلول‌ها می‌توانند از استات‌ به‌عنوان منبع انرژی استفاده کنند. در این بررسی، وقتی به موش فاقد آنزیم ضروریALDH،  الکل داده می‌شود، DNA آن‌ چهار برابر بیش تر از شرایط عادی آسیب می‌بیند.
پاتل می‌گوید سلول‌هایی که دارای خط دوم دفاعی به شکل یک مجموعه از سیستم‌های ترمیم DNA هستند، اغلب اوقات می‌توانند انواع مختلف آسیب‌های DNA را ترمیم کرده و بازگردانند. اما در بعضی نمونه‌ها و بعضی افراد، به‌ویژه اهالی جنوب شرق آسیا، سیستم‌های ترمیم دچار مشکل می‌شوند، یعنی سلول‌های آن‌ها قادر به ترمیم مؤثر DNA نیستند. به‌گفته‌ی پاتل:
پاک سازی الکل و سیستم‌های ترمیم DNA بی‌نقص نیستند و الکل باز هم می‌تواند به شیوه‌های مختلف حتی در افرادی که مکانیزم‌های دفاعی بی‌نقصی دارند منجر به سرطان شود.

mosabeghe

tnews.ir

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t آسیب هایی که الکل به DNA می زند
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می توان سرعت روند سالخوردگی را کاهش داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *