آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است؟

t آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است؟

نوازندگی جدای از اینکه یک هنر است یک ورزش هم هست. یک نوازنده از اندام هایش در حرکاتی خاص استفاده می کند که دیگران انجام نمی دهند. پس مانند ورزشکاران باید آمادگی بدنی مناسبی داشته باشند تا هم بتوانند موسیقی را بهتر بنوازند و هم بعد از مدتی استفاده از آلات موسیقی دچار آسیب های حرکتی نشوند.

یک نوازنده بر حسب نوع وسیله موسیقایی که استفاده می کند ممکن است دچار بیماری های مختلفی مانند حساسیت های پوستی، کاهش شنوایی، پنوموتوراکس، افزایش فشار داخل چشم، رفلاکس معده به مری، هیجان، دیستونی موضعی و بسیاری مشکلات حرکتی دیگر شود. ایجاد این بیماری ها و مشکلات دیگری که ارتباط با استفاده از وسیله نوازندگی دارد می تواند نوازنده را مدتی از کارش دور کند. این دوری می تواند مشکلات روحی و یا اقتصادی زیادی در بر داشته باشد و در مواردی ممکن است موجب جدایی همیشگی فرد از موسیقی شود.

نوازنده (3)

نشستن نامناسب در جلوی پیانو موجب فشار به ستون مهره می شود

نواختن موسیقی از چند جنبه با بسیاری از کارهای دیگر متفاوت بوده و تاثیرات خاصی بر سیستم حرکتی بدن انسان برجای می گذارد.

بسیاری از نوازندگان، کار خود را از سنین کودکی شروع می کنند یعنی در زمانی که سیستم حرکتی آن ها در حال رشد است.

این افراد سال های بسیار طولانی از عمر خود را صرف این کار می کنند و این موجب می شود تا آسیب های وارده به تدریج و در طی سالیان دراز به تدریج به دستگاه حرکتی بدن وارد شوند.

پیشرفت در موسیقی مستلزم فداکاری بسیار و فدا کردن بسیاری از جنبه های دیگر زندگی است چون موسیقی نیاز به تمرین زیاد و عشق واقعی به این کار دارد. یک نوازنده خوب نیاز به کسب مهارت فوق العاده در ارتباط مغز و دست ها دارد و باید بتواند سرعت و دقت زیادی داشته و همچنین بتواند وسیله موسیقی را با توجه به این دو عامل و برای مدت زیادی بدون اشتباه بزند.

بعضی موزیسین ها 30-20 نت را در ثانیه می زنند. به طور مثال در نواختن Mendelssohn presto برای پیانو که چهار دقیقه و سه ثانیه طول می کشد پیانیست باید 5595 نت را شامل 17 حرکت دو دست در ثانیه را بنوازد و این حرکات در صورتی که در شرایط مناسب انجام نشوند می تواند سیستم حرکتی دست را تحت فشار زیادی قرار دهد.

نوازندگان از لحاظ روحی اغلب افراد حساسی هستند. موسیقی برای آن ها همه چیز زندگی است و هر چیز دیگر در رتبه دوم است. روحیه کمال گرایی همراه با فشارهای زیادی که به وی وارد می شود او را در معرض آسیب قرار می دهد.

برای پیشگیری از این وضعیت باید دانست که این مشکلات چگونه ایجاد می شوند، چگونه قابل پیشگیری هستند و به چه صورت درمان می شوند.

نوازنده (2)

نشستن نامناسب بر روی چهارپایه موجب انحراف لگن و فشار به ستون مهره می شود

شیوع آسیب

آسیب های حرکتی ناشی از استفاده از وسیله موسیقی در حدود نیمی از نوازندگان وجود دارد. این آسیب ها به طور متوسط در 66 درصد نوازندگان سازهای زهی و 48 درصد نوازندگان سازهای بادی دیده می شوند. نوازندگان سازهای بادی درصد بالایی از آسیب ها را دارند به خصوص در نوازندگان ترومبون و به خصوص در نوازندگان خانم که ترمبون می زنند درصد بالایی از آسیب های اندام فوقانی چپ و گردن دیده می شود.

آسیب های دستگاه حرکتی ناشی از استفاده از ساز در خانم ها بیش از آقایان است که می تواند به علت کوچک تر بودن استخوان های آن ها و ضعیف تر بودن عضلات باشد. به طور مثال احتمال آسیب در زنان نوازنده ویولون سل بیش از مردان است.

نوازنده (1)

خم شدن زیاد به جلو موجب فشار به ستون مهره می شود

بسیاری از آلات موسیقی باید طوری در دست گرفته شوند که در نتیجه عضلات خاصی در یک طرف بدن بیشتر تحت فشار قرار می گیرند. به طور مثال در استفاده از سازهای زهی به منظور دور نگه داشتن آن ها از بدن و نواختن آن ها عضلات دلتوئید، دوسر و سه سر بازویی و عضلات سینه ای تحت فشار قرار می گیرند. این موجب یک عدم تقارن در استفاده از عضلات دو طرف بدن می شود.

گاهی اوقات وقتی به علت استفاده از یک آلت موسیقی درد در قسمتی از اندام ایجاد می شود نوازنده سعی می کند تکنیک خود را طوری تغییر دهد که فشار کمتری به عضو دردناک وارد شود. این کار موجب فشار بیشتر به قسمت دیگر می شود و می تواند موجب گسترش آسیب شود.

iranorthoped.ir

t آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی تراشه جدید سامسونگ با فناوری ساخت 10 نانومتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *