آلرژی یا حساسیت و راه های مقابله با آن

آلرژی یا حساسیت و راه های مقابله با آن
t آلرژی یا حساسیت و راه های مقابله با آن

عکس العمل های آلرژی یا حساسیت تنها با تماس چند باره با مواد حساسیت زا رخ می دهد. بدن فرد بعد از اولین تماس حساس می شود و مشخص نیست چرا بعضی از افراد آلرژی دارند.

شرایط متعددی باعث عکس العمل های نامناسب سیستم ایمنی بدن به انواع گوناگون ماده حساسیت زا (ماده بی خطر طبیعی که در افراد حساس به آن باعث حساسیت) می شود. بیماری های معمولی مانند آسم و سرما خوردگی بر اثر حساسیت به عکس العمل های آلرژی به مواد است. این عکس العمل ها در بسیاری از افراد بدون علامت است.

انواع و دلایل آلرژی یا حساسیت 

عملکرد سیستم ایمنی بدن شامل تشخیص آنتی ژن (پروتئین خارجی) در سطح سلول، ساختن  آنتی بادی و سلول سفید خون حساس شده است. سپس هنگامی که سیستم ایمنی با این آنتی ژن ها مواجه می شود، آنتی ژن و سلول های سفید خون حساس شده با آن ها به طور متقابل اثر می کند. این اثر متقابل باعث تخریب سلول ها می شود.

آلرژی یا حساسیت

پاسخ ایمنی مشابه در آلرژی نیز اتفاق می افتد، به جز زمانی که سیستم ایمنی آنتی بادی یا سلول سفید خون در مقابل مواد بی خطر تشکیل می شود زیرا این مواد حساسیت زا به عنوان حساسیت زای مضر به اشتباه شناسایی شده است. عکس العمل های نامناسبی که در آلرژی ها دیده می شود به عکس العمل حساسیت شدید شناخته شده است.

چرا برخی از افراد به حساسیت  فصلی مبتلا می شوند

آلرژی می تواند در هر سنی ظاهر شود و ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

1- فصول طولانی و شدید گرده گل

2- آلودگی محیطی

3- ژنتیک و ارث

4- تغییراتی در سیستم ایمنی بدن که همیشه در حال پیشرفت است

5- آلرژی های نهفته که با گذشت زمان شدیدتر می شوند

منبع آلرژی مهم نیست . آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن فرد با ماده ای (مانند گرده گل یا کپک) روبرو شود که آن را تهدید یا عفونت تلقی کند. هر زمان که این ماده با این ماده تماس پیدا می کند ، سیستم ایمنی بدن برای مقابله بااین مشکل ،  آنتی بادی تولید می کند. در این فرآیند ، بدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی آزاد می کند که علائم مرتبط با آلرژی را تحریک می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سال جدید و عادت های جدید برای نوجوان ها

آلرژی یا حساسیت

تفاوت بین حساسیت فصلی و سرماخوردگی

علت آلرژی های فصلی مهم نیست ، آنها اغلب به روش های مشابه سرماخوردگی آشکار می شوند – فکر کنید عطسه ، گرفتگی بینی و التهاب سینوس است. بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که یک بیماری مسری دارید یا آلرژی روزمره دارید؟

وقتی برای اولین بار علائم خود را مشاهده کردید ، ممکن است نتوانید آلرژی را از سرماخوردگی تشخیص دهید. اما هرچه زمان می گذرد اختلاف آن ها بیشتر اشکار می شود.

آلرژی به طور معمول بیش از سرماخوردگی طول می کشد. مدت زمان معمول سرماخوردگی حدود سه تا 10 روز است ، در حالی که علائم آلرژی معمولاً هفته ها یکبار ادامه دارد.

سرماخوردگی می تواند بدن درد ، گلودرد یا تب را تحریک کند ، اما این علائم با آلرژی همراه نیست. اگر احساس درد و تب می کنید یا گلودرد دارید ، احتمالاً سرما خورده اید یا بیماری ویروسی یا باکتریایی دیگری دارید.

سوزش چشم به احتمال زیاد نشانه آلرژی است (گرچه سرماخوردگی گاهی اوقات نیز این علامت را ایجاد می کند).

مخاطی که در بینی و گلو ی  شما در پاسخ به آلرژی تولید می شود تمیز و آبکی است ، در حالی که مخاط حاصل از سرماخوردگی معمولاً ضخیم تر و تیره تر است (فکر کنید زرد یا سبز باشد).

آلرژی یا حساسیت

چگونه از بروز حساسیت فصلی جلوگیری کنیم

اگر نمی خواهید سالانه به میلیون ها نفری که با علائم آلرژی دست و پنجه نرم می کنند بپیوندید ، این نکات پیشگیری را در نظر بگیرید.

از قرار گرفتن در معرض گرده گل و سایر مواد حساسیت زا خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید.

موثرترین راه برای جلوگیری از گسترش آلرژی این است که عوامل محرک  حساسیت خود را بشناسید و تا حد ممکن از آن ها دوری کنید . به عنوان مثال ، اگر به گرده گل حساسیت دارید ، وقتی که گیاهانی که به آنها حساسیت دارید ، بیشتر شکوفه می دهند  وقت بیشتری را در خانه بگذارید. اگر به کپک ها حساسیت دارید ، فضای زندگی خود را گردگیری و تمیز کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده تاج جشن آب کلاس اول

باندازه کافی بخواب.

خواب کم می تواند علائم حساسیت را تشدید کند . به خوبی بهداشت  را رعایت کنید و هفت تا نه ساعت بخوابید. البته مشکل اینجاست که علائم آلرژی می تواند بی خوابی را تشدید کند

مجاری بینی خود را بشویید.

برای شستشوی مجاری بینی از محلول نمکی استریل استفاده کنید. این عمل با از بین بردن مواد حساسیت زا و مخاط ، گرفتگی را برطرف می کند. اگر با یک ماده حساسیت زا مواجه شده اید ، یک شستشوی سریع بینی می تواند از گسترش حساسیت جلوگیری کند .

درمان

یکی از بهترین درمان هایی که فرد مبتلا به آلرژی می تواند انجام دهد دوری از مواد حساسیت زاست. راه دیگر درمان استفاده از دارو می باشد. افراد مبتلا به آلرژی می توانند از داروی آنتی هیستامین برای تخفیف علائم استفاده کنند. بعضی از انواع آنتی هیستامین اثر داروی مسکن دارند. به عنوان مثال این دارو در درمان خارش در شب نیز کمک می کند.

بسیاری از انواع این دارو باعث ایجاد گیجی نمی شود. به همین دلیل، برای مصرف روز بسیار مناسب تر است. مصرف منظم داروهایی مانند سدیم کرومولیگاتو کورتیکوسترویید ها می توانند از گسترش علائم جلوگیری کنند. البته همه این داروها بعد از تشخیص نوع حساسیت از طرف پزشک تجویز می گردد و هرگز نباید بدون مشورت با پزشک و خودسرانه از داروها استفاده نمود.

چگونه خود را از آلرژِی های تنفسی در امان نگه داریم؟

التهاب بینی به دلیل حساسیت ها و سرماخوردگی به وجود می آید و باعث آسیب پذیری در بیمار و عکس العمل های شدید می گردد.

آلرژی (1)

سینوس ها در هوای مرطوب راحت تر تخلیه می شوند. مرطوب کننده ها باعث رطوبت هوا می شوند و در دمای بالا یا پایین آب و هوا به ثابت بودن رطوبت هوا کمک می کنند.

دستگاه های بخور آب برای ایجاد رطوبت در فضای اتاق مناسب هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی حرف ت برای کلاس اولی ها

آلرژی (2)

متصل کردن فیلترهای الکترواستاتیک به وسایل گرمازا و سرمازا نیز می توانند در از بین بردن مواد حساسیت زا موثر باشند.

آلرژی (3)

در معرض هوای آلوده بودن راه های بینی را مسدود می کند و باعث تشدید سینوزیت می شود.

آلرژی (4)

استفاده از دخانیات مانند سیگار، توتون و تنباکو باعث سوزش مخاط سینوس و تشدید سینوزیت می شود.

آلرژی (5)

اگر مجبورید با هواپیما سفر کنید، قبل از پروازتان از داروی ضد گرفتگی بینی یا تسهیل کننده استنشاق استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

آلرژی (6)

آب خوردن باعث بالا رفتن رطوبت در بدنتان می شود و از غلظت خون جلوگیری می کند.

آلرژی (7)

اگر به استخر می روید با مصرف قطره بینی از تحریک راه های بینی جلوگیری کنید.

آلرژی (8)

کسانی که به هنگام شنا در آب شیرجه می زنند آب با فشار وارد بینی آن ها می شود و همین امر باعث عفونت سینوس ها و گرفتگی بینی می شود.

آلرژی (9)

عفونت های ویروسی و باکتریایی شایع ترین علت عفونت سینوس ها هستند. با رعایت کردن بهداشت  محیط و کارهایی مانند شستن مکرر دست با آب و صابون می توان این خطر را کاهش داد.

آلرژی (10)

مصرف بیش از اندازه محصولات لبنی مانند شیر باعث ضخیم شدن مخاط بینی و تنگ شدن منافذ آن خواهد شد و باعث سردرد می شود.

آلرژی (11)

استفاده از بخور باعث بازشدن مخاط بینی و مرطوب شدن گلو می گردد و رطوبت منافذ بینی را به میزان کافی بالا می برد.

آلرژی (12)

تغییر ناگهانی دما چه سرما و چه گرما باعث افزایش درد سینوس ها می شود.

آلرژی (13)

بهترین و سالم ترین راه  درمان سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری از آن به وسیله واکسن است. اگر این بیماری درمان نشود به سینوزیت تبدیل خواهد شد.

آلرژی (14)

همه چیزهای اطراف ما پر از میکرب های آلوده است. برای جلوگیری از ورود این میکرب ها به بدن بهترین راه، شستن دست ها می باشد.

آلرژی (15)

برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت بدنتان در برابر عفونت ها از میوه جات وسبزی های تازه که سرشار از آنتی اکسیدان هستند استفاده نمایید.

آلرژی (16)

نشانه های بیماری آنفولانزا و راه درمان آن

t آلرژی یا حساسیت و راه های مقابله با آن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *