آموزش عکاسی؛ فتومونتاژ

t آموزش عکاسی؛ فتومونتاژ

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

یاسمین الهیاریان:

فتومونتاژ یا فتوکولاژ تکنیکی در عکاسی است که در آن با استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و… تکه هایی از عکس های مختلف را جدا می کنند و در کنار هم قرار می دهند و تصویری کاملا جدید با مفهومی متفاوت ساخته می شود. البته این نوع تصاویر با دقت زیادی ساخته می شوند که گاهی واقعا از تصاویر واقعی تشخیص داده نمی شوند.

در این تکنیک، عکاس یا طراح در پی تولید مفهومی هستند که صرفا از طریق عکاسی میسر نمی شود و باید با استفاده از این نرم افزار ها مفهوم را منتقل کنند، پس اغلب این موضوعات، در دنیای واقعی وجود ندارند و آن ها در پی تصویر کردن دنیای ذهنی خود هستند که فراواقع گرا (سورئالیسم) است. یعنی عناصر سازنده آن ها واقعی هستند ولی وقتی در کنار هم قرار می گیرند مفاهیم غیرواقعی را می سازند.

به مثال های زیر دقت کنید. 

فتومونتاژ.سایت نوجوان ها (5)

فتومونتاژ.سایت نوجوان ها (6)

تاریخچه فتومونتاژ

در دهه بیستم عکاسان دریافتند که تصاویر عکاسی نیز قابل دستکاری است. آن ها دریافتند که ترکیب دو یا چند تصویر عکاسی، هنگامی که اندازه و جای آن ها تغییر داده شود، می تواند واقعیت جدیدی بیافریند.

گروهی از هنرمندان که تحت تأثیر پیامدهای جنگ جهانی در آلمان فعالیت می کردند، موضوع کارهای خود را با روش فتومونتاژ و فتوکولاژ بیان می کردند و اینگونه فتومونتاژ در مسائل سیاسی و اجتماعی وارد شد.

فتومونتاژ.سایت نوجوان ها (4)

فتومونتاژ.سایت نوجوان ها (3)

فتومونتاژ.سایت نوجوان ها (1)

فتومونتاژ.سایت نوجوان ها (2)

برای دستیابی به تصویری موفق در این تکنیک به خلاقیت و آشنایی با نرم افزار نیاز دارید. ترکیب این تصاویر باید به گونه ای باشد که مخاطب را سر ذوق بیاورد و باعث شود که از تماشای آن لذت ببرد. درست مثل یک تابلوی نقاشی. پس انتخاب رنگ، انتخاب کادر و ترکیب بندی، نحوه چیدمان عناصر در صفحه و استفاده از مهارت، مشابهت هایی است که فتومونتاژ با نقاشی دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس های تاریخی از چیدمان انسانی

 

t آموزش عکاسی؛ فتومونتاژ
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *