تحصیل در کشورهای دیگر چه چالش‌هایی دارد؟

اقامت در خارج
t تحصیل در کشورهای دیگر چه چالش‌هایی دارد؟

تحصیل در کشورهای دیگر چه چالش‌هایی دارد؟

آیا قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ آیا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید؟ معمولا دانشجویان در هنگام تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، دچار سردرگمی می‌شوند؛ اما داشتن یک مدرک معتبر بین المللی، همیشه یک مزیت محسوب می‌شود! این مقاله، یک راهنمای کامل در مورد مشکلات و مزایای ادامه تحصیل در خارج از کشور است؛ و با خواندن آن، با انواع مشکلاتی که ممکن است در هنگام ادامه تحصیل در خارج ازکشور برای شما پیش بیاید و نحوه رفع آن‌ها، آشنا خواهید شد .
معمولا پیدا کردن محل اقامت مناسب، مشکل است.
اغلب اوقات، خوابگاه‌های دانشگاهی خیلی سریع پر می‌شود و سایر دانشجویان، مجبورند در مکان‌هایی خارج از محوطه دانشگاه ساکن شوند؛ و این امر باعث می‌شود که دانشجویان برای اقامت در محل دلخواهشان، مجبور به صرف هزینه زیادی بشوند.
گاهی بعضی افراد سودجو، در صفحه‌های فیس بوک، با نشان دادن عکس‌های جعلی از خانه‌ها، اقدام به کلاهبرداری کرده و مبالغ زیادی را به عنوان ودیعه از دانشجویان بصورت اینترنتی، درخواست می‌کنند؛ و دانش آموزانی که فریب این افراد را می‌خورند؛ مبالغ زیادی را پرداخت کرده، و در نهایت متوجه می‌شوند که این ملک اصلا وجود نداشته است. به همین دلیل، این بسیار مهم است که محل اقامت خود را از طریق منابع قابل اعتماد پیدا کنید.

مشکل اختلاف زمانی

اگر برای تحصیل به کشوری بروید که بسیار دور از کشور خودتان باشد، می‌تواند مشکل ساز باشد؛ به خصوص اگر با خانواده و دوستان خود در ایران در ارتباط باشید. شما باید مرتباً اختلاف زمانی بین دو کشور را در نظر بگیرید و آمادگی دریافت تماس تلفنی در صبح زود و یا نیمه شب را داشته باشید.
شما باید اختلافات زمانی مربوطه را در برنامه ریزی زمانی خود، اضافه کنید؛ و سعی کنید اختلاف زمانی را به خاطر بسپارید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، بهتر می‌توانید مشکل خود را با اختلاف ساعت‌های مناطق برطرف کنید.

ادامه تحصیل در خارج از کشور

مدیریت مالی دشوار است!

حتی اگر شما تلاش زیادی برای برنامه ریزی مالی، مقدار بودجه‌ای که دارید و همچنین هزینه‌ها، در زمان اقامت در خارج از کشور، انجام دهید، مدیریت هزینه‌ها گاهی بسیار دشوار می‌شود؛ و با اینکه پولی را که دارید خیلی خوب مدیریت می‌کنید، در آخر کم بیاورید. باید قوانین مربوط به ویزای دانشجویی خود را، قبل از پیدا کردن شغل، دوباره بررسی نمائید.
قوانین مربوط به نوع شغل و محل کار شما، در زمان تحصیل، بر اساس قوانین کشوری که در آن تحصیل می‌کنید، محدود می‌شود. دائماً، آگهی‌های دانشگاه و تابلو اعلانات را برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی جدید، بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای بهبود وضعیت مالی، خود اشتغالی کنید و یا یک کار پاره وقت پیدا کنید.

احساس دلتنگی

وقتی از خانواده و دوستانتان دور باشید، احساس دلتنگی بسیار عادی است. این احساس، در زمان تنهایی و بی‌کاری بسیار ناراحت کننده می‌شود؛ در نتیجه بهتر است که همیشه فعال باشید. تا جایی که می‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید؛ به خصوص دانش آموزان کم سنی که احساس دلتنگی دارند، بهتر است که با محیط و مردم اطراف خود بیشتر آشنا شوند. هر چه بیشتر با فعالیت‌های روزانه خود مشغول باشید، زمان کمتری برای فکر کردن به دلتنگی‌های خود خواهید داشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا بدنسازی برای نوجوانان ضرر دارد؟

ادامه تحصیل در خارج از کشور

احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی

پیدا کردن دوست در یک کشور دیگر، کار ساده‌ای نیست، مخصوصاً اگر خجالتی باشید؛ اما شما می‌توانید با عضو شدن در گروه‌های اجتماعی و یا دانشجویی، راحت‌تر دوست پیدا کنید. اقامت در خارج از کشور، ممکن است که روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد؛ و گاهی تکالیف درسی، بسیار استرس‌آور هستند . درست مانند بدنتان، از اعصاب و روانتان هم مراقبت کنید. در فعالیت‌هایی که برایتان جالب است شرکت کنید، با دوستان خوبتان وقت بگذرانید و آرامش خود را حفظ کنید. اگر چیزی هست که باعث اضطراب و یا افسردگی شما می‌شود، به یک روانشناس مراجعه کنید.

گم شدن در یک کشور خارجی

حتی اگر یک نقشه در دست داشته باشید، احتمال دارد که در یک بازار و یا یک کوچه فرعی، مسیر خود را گم کنید. اگر این اتفاق افتاد، وحشت نکنید. از قبل، خود را برای این موقعیت آماده کنید و آن را به عنوان یک ماجراجویی در نظر بگیرید و همیشه یک نقشه از شهر، همراه خود داشته باشید. جملاتی را به زبان آن کشور، برای نشان دادن یک وضعیت و یا موقعیت این چنینی، از قبل بنویسید و به همراه داشته باشید؛ جملاتی مانند، «من گم شده‌ام لطفا به من کمک کنید» یا «لطفاً مرا به نزدیک‌ترین هتل، دانشگاه و یا ایستگاه اتوبوس ببرید؟» کتاب‌های مخصوص راهنمای سفر، معمولاً دارای بخش‌هایی هستند که برای رفع همین مشکل نوشته شده‌اند و بسیار مفیدند. اگر به سفر کردن علاقه دارید، چند شماره تلفن از افراد محلی و مقداری پول، برای موارد اضطراری مانند این، همراه خود داشته باشید.

احساس خارجی بودن

گاهی اوقات، ممکن است که ناگهان احساس غریب بودن کنید؛ و چهره‌های مردم برای شما ناشناس و بسیار متفاوت به نظر برسد؛ حسی که ممکن است قبلاً هیچوقت آن را تجربه نکرده‌ باشید. حداقل با یک نفر از افراد محلی شهری که در آن هستید، دوست شوید. تلاش کنید تا ارتباطات فرهنگی صحیح و مناسبی با مردم کشورهای دیگر برقرار کنید. این روابط به شما کمک می‌کند که به جای حس غریبی و جدایی، احساس امنیت و آرامش داشته باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نوجوان امروز

قطعی نبودن اطلاعات آب و هوایی

حتی اگر تحقیقات اینترنتی فراوانی انجام داده باشید، آگاهی از وضعیت آب و هوایی منطقه‌ای که می‌خواهید به آنجا بروید مشکل است، مخصوصا اگر بخواهید کانادا را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنید. زیرا آب و هوای بسیار متفاوتی دارد. وضعیت گرمایش ساختمان، مناطق داخل شهر و خصوصیات آب و هوایی هر منطقه، نوع لباس‌هایی را که باید بپوشید مشخص می‌کند. طوری برنامه‌ریزی کنید که فقط لباس‌های ضروری را به همراه داشته باشید و هنگامی که به محل اقامت خود رسیدید، لباس‌های مورد نیاز خود را خریداری کنید. اگر محدودیت مالی دارید، به فروشگاه‌های لباس دست دوم بروید و البسه مورد نیاز خود را تهیه نمائید.

شوک فرهنگی ناگهانی

تفاوت فرهنگ در یک کشور دیگر، ممکن است که شما را متعجب کند. از نوع غذاها و مراسم گرفته تا وسایل حمل و نقل و نوع لباس پوشیدن، همه ممکن است با کشور شما تفاوت داشته باشد؛ و متأسفانه، این اختلاف فرهنگی، ممکن است که منجر به ناامیدی، اضطراب و دلتنگی شود. اگر برای کنار آمدن با این تفاوت‌ها، خود را آماده نکرده باشید، ممکن است که حتی در زمان انجام کارهای عادی روزانه، دچار استرس زیادی شوید.

مدیریت امور تحصیلی

تجربه کردن چیز‌های جدید همیشه جالب است. چیز های جدید بسیاری در کشور‌های دیگر وجود دارد که ممکن است تمایل داشته باشید آن‌ها را تجربه کنید؛ اما بهتر است که هوشمندانه عمل نمائید. برای مدیریت امور تحصیلی خود از اپلیکیشن‌های برنامه ریزی استفاده کنید.

کم بودن فرصت‌ها

از دست دادن فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموزان، یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود؛ زیرا دانش‌آموزان زیادی در سرتا سر جهان هستند که برا کسب موقعیت شغلی بهتر با شما رقابت می‌کنند. ممکن است زمان ویزای دانشجویی شما در حال اتمام باشد و فرصت مناسبی به دست نیاورید. بنابراین، اگر کار خود را خیلی خوب انجام ندهید، ممکن است که موقعیت شغلی خود را از دست بدهید.

سبک‌های جدید آموزش و یادگیری

روش‌های تدریس در هر کشوری متفاوت است. ادامه تحصیل در خارج از کشور، به شما کمک می‌کند تا میزان سازگاری خود را با زمینه‌های تحصیلی مختلف افزایش داده و سطح تحصیلی خود را گسترش دهید. روش‌هایی مانند سبک‌های آموزشی اقتداری، سبک تسهیل کننده یا سبک نماینده وجود دارد و بعضی از دانش آموزان، ممکن است در آشنایی با سبک متفاوت آموزشی در یک کشور خارجی، مشکل پیدا کنند. بهتر است در باره سبک آموزشی برای رشته تحصیلی که انتخاب کرده‌اید تحقیق کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
علت گوشه گیری نوجوانان چیست و راهکارهای رفع آن کدام است؟

امنیت

حفظ امنیت، در هنگام تحصیل در خارج از کشور یکی از مسائل بسیار مهم است. شما باید در هنگام اقامت در خارج از کشور، اقدامات ایمنی را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. احتمال دارد که با افراد متقلب و کلاهبرداری مواجه شوید که برای شما دردسر درست کنند. بنابراین، بهتر است برای حفظ امنیت خود به موارد زیر توجه نمائید:
• زبان مردم محل تحصیل خود را یاد بگیرید.
• خود را بیمه کنید.
• حواستان را جمع کنید.
• همیشه مقدار کمی پول نقد به همراه داشته باشید و بقیه پول خود را در منزل بگذارید.
• شماره تلفن‌های ضروری را همراه خود داشته باشید.
• اگر احساس می کنید که کسی شما را تعقیب می‌کند، هرگز به محل زندگی خود نروید.

پیدا نکردن گزینه‌های مناسب شغلی

پیدا کردن فرصت شغلی مناسب راحت نیست؛ سخت است که خیلی زود شغل دلخواه خود را در یک کشور خارجی بدست بیاورید. به علاوه، قوانین ویزای دانشجویی، در هر کشوری متفاوت است. البته بعضی از کشورها شرایط خود را آسان کرد‌ه‌اند؛ اما بعضی دیگر شرایط سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کنند و مدارک کاملی از شما درخواست می‌نمایند. همچنین، پیدا کردن شغل مناسب، آسان نیست. اگرچه مشاغل زیادی وجود دارد، اما ممکن است که دلتنگی، تنهایی و یا مشکلات یادگیری زبان، پیدا کردن شغل مناسب را برای شما دشوار کند.
ادامه تحصیل در خارج از کشور یک فرصت عالی است اما شما باید خود را آماده کنید.
تحصیل و زندگی تحت یک فرهنگ متفاوت، این دیدگاه بین المللی را به دانشجویان می‌دهد که می‌توانند در مقیاس جهانی ارزشمند باشند. حتی گذراندن یک دوره کوتاه مدت و یا فقط یک ترم تحصیلی در خارج از کشور، مزایای زیادی برای دانشجو در دراز مدت دارد؛ و اکثر دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، تائید می‌کنند که این کار در زندگی آن‌ها تغییرات مفیدی ایجاد کرده است. البته افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید برای چالش‌های این کار نیز خود را آماده کنند. زیرا اگر آمادگی‌های لازم را نداشته باشند، ممکن است که شرایط بدتر شود و در ادامه تحصیل خود موفق نشوند.

گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع ،کارآفرین و فعال نوجوان استارتاپی

t تحصیل در کشورهای دیگر چه چالش‌هایی دارد؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *