, ,

نوشته زیر نمونه ساده ای ازیک سفرنامه است .این سفرنامه  به وسیله جهانگردی نوشته شده  که در سال ۲۰۱۲ میلادی۱۴ روز  را در ایران به سربرده ودر این سفرنامه دیدگاه خود را نسبت به ایران ومردم ایران ابراز نموده است .

skulls_drwing1-2

سفر ۱۴ روزه به ایران

برای خوانندگان عزیز:

مکان های انگشت شماری در دنیا وجود دارند که فرهنگ و تاریخی غنی همچون ایران داشته باشند. بعد از خواندن این سفرنامه متوجه خواهید شد که دنیا  در مورد این جامعه تصورات اشتباهی دارد .تمام جهانگردان همراه من تصدیق می کنند که ایران  گرم ترین و مهمان نوازترین مردم دنیا  را دارد. تاریخ این کشور شور و شوقی بی پایان و فضایی آرامش بخش  و غنی را  به ارمغان می اورد.

ما به اعماق میراث باشکوه پادشاهان ایران سفرکردیم که همچون کوه های پر برف ، بیابان های وسیع ، آبادی ها و شهرها، زنده و الهام بخش بودند . هر گوشه ای ما را متعجب  و به خودش مشغول می کرد.از شهر پر جنب و جوش تهران به جنوب ایران ، شیراز ، زادگاه شاعران پر آوازه و تخت جمشید ، پرواز کردیم. تخت جمشید مثالی باورنکردنی از حکومت امپراطوری هخامنشی است. بعد از شیراز به یزد سفر کردیم . یزد  دومین شهر کهن در دنیا  است و به دلیل عمارت ها ، باغ ها ، مساجد و برج هایش معروف است.  بعد از یزد به تهران باز گشتیم . در راه بازگشت به اصفهان رفتیم. شهرت اصفهان به دلیل پل های باستانی ، مساجد ، مناره ها  و خیابان هایی است که با صفوف درختان مزین شده اند. سپس به کاشان رفتیم که فرش هایش شهره جهان است.

امیدواریم از خواندن این سفرنامه لذت ببرید.

آلن حداد

روز سیزدهم – گشت در تهران

روز چهاردهم – روز عزیمت و ترک ایران

روز اول:

ساعت ۱۵/۱۰ صبح با پرواز امارات به تهران رسیدیم. تهران پایتخت ایران است. محل اقامت ما در هتل پنج ستاره لاله بود. در  طی مسیر هتل ، ساختمان های مدرن و طرح های معماری تاریخی شهر تهران را دیدیم و در میان آنها  برج آزادی غیر قابل چشم پوشی بود. یک ویژگی چشمگیر تهران ، انواع گل های شکفته ای است که در تمام فصول سال یافت می شوند.2

عصر روز اول از موزه فرش دیدن کردیم. موزه معماری زیبایی داشت و نمای آن شبیه دار قالی بود ودر قسمت  شمال غربی  پارک لاله تهران واقع شده است.فضای نمایشگاه به ۳۴۰۰ متر مربع می رسید . قسمت همکف ساختمان محل نمایشگاه  دائمی فرش بود و طبقه بالای ساختمان محل نمایشگاه موقت فرش ، گلیم ، و طرح های فرش بود. موزه فرش ایران درسال ۱۹۷۸ تاسیس شده و فرش ها و گلیم های محدودی را جهت زنده ماندن و گسترش هنر فرش  بافی در موزه قرار داده اند و  همچنین اینجا محلی برای تحقیق در مورد پیشینه تاریخی و تکامل این هنر در کشوراست ،  . در این موزه انواع فرش ها با طرح های متنوع -از سراسر ایران -، از قرن ۱۸ تا به امروز به نمایش گذاشته شده اند.

شب هنگام برای صرف شام به هتل رفتیم

روز دوم:

دیدار از موزه ملی ، کاخ گلستان ، بازار بزرگ.

بعد از صرف صبحانه ، ساعت ۹ صبح از موزه ایران باستان دیدن کردیم.این موزه قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد ،بیش از ۲۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و ۳۰۰۰۰۰ شی در آن نگهداری می شود و. این موزه نه تنها بزرگترین موزه تاریخ و باستان شناسی کشور ایران است ، بلکه جزو معدود  موزه هایی است که در دنبا معتبر هستند و اثار تاریخی با ارزشی در آن نگهداری می شود.

قدیمیترین اثر تاریخی تهران کاخ گلستان است.این کاخ جزو ساختمان های سلطنتی محسوب می شده است و دور آن با دیوار های گلی ارگ محصور بوده است. این ارگ در دوره حکومت تهماسب اول (۱۵۲۴-۱۵۷۶) از ساسله صفوی (۱۵۰۲-۱۷۳۶) ساخته شد . سپس در دوران حکومت کریم خان زند (۱۷۵۰-۱۷۷۹) بازسازی شد. آغا محمد خان قاجار (۱۷۴۲-۱۷۹۷) تهران را به عنوان پایتخت ایران برگزید.واز آن زمان ارگ به مکان  حکومت قاجاریه تبدیل شد(۱۷۹۴-۱۹۲۵) و کاخ گلستان محل سکونت رسمی خانواده سلطنتی  گردید.

بعد از دیدار از کاخ گلستان به بازار بزرگ رفتیم که زیاد دور از آنجا نبود. بازار بزرگ به شکل  سنتی است.هر قسمت از بازار مخصوص اجناس خاصی بود و اجناس شامل مس ، فرش ، کاغذ ، ادویه جات  و فلزات قیمتی به وسیله تاجران محلی فروخته می شد.

با محاسبه تیمچه ها، طول بازار به ۱۰ کیلومتر می رسید.در انتهای روزی پر هیجان و  بعد از خریدی لذت بخش و صرف ناهاری سنتی  به هتل باز گشتیم.

روز سوم:

رسیدن به شیراز – دیدن آرامگاه حافظ و سعدی  و دروازه قران .

بعد از صرف صبحانه ، هتل را ترک و به سمت فرودگاه حرکت کردیم. سفر کوتاه یک ساعت و نیمه ای به سمت مقصد دوم که شیراز بود داشتیم به محض رسیدن با راهنمای تور روبرو شدیم و بلافاصله به هتل پنج ستاره پارس رفتیم.

111

شیراز به شهر شعرا ، ادبیات و گل ها معروف است.این شهر به دلیل داشتن باغ های متعدد و درختان میوه به شهر گل ها معروف است.

بعد از صرف ناهار و استراحتی کوتاه در ساعت ۴ بعد از ظهر به آرامگاه سعدی رفتیم. یکی از شاعران اصلی و پر آوازه ایران در دوره قرون وسطی ، سعدی بوده است.وی نه تنها بین فارسی زبانان ، بلکه بین غربیان هم شهرت دارد.

1111

آرامگاه حافظ نزدیک آرامگاه سعدی بود. آرامگاه حافظ به رسم یادبود این شاعر بزرگ ایرانی ساخته شده است. بعد از دیدن آرامگاه حافظ به دروازه قران رفتیم که یک دروازه تاریخی است و در ورودی شمال شرقی شهر شیراز قرار دارد.

معماری دروازه قران بسیار زیبا است و درگذشته بالای  آن دو قرآن نگهداری می شده که به قرآن هفده من معروف هستند.تا سالها قبل تمام کسانی که شهر را ترک می کردند یا وارد شیراز می شدند از این دروازه می گذشتند و در نتیجه از زیر این قرآن ها عبور می کردند مسلمانان بر این عقیده اند که اگر مسافر از زیر قرآن عبور کند به سلامت به خانه باز خواهد گشت. بعد از دیدارمان از این مکان ها شام خوردیم و به هتل بازگشتیم.

روز چهارم:

بازدید تخت جمشید ، نقش رستم و نقش رجب در صبح

صبح روز چهارم به ۷۰کیلومتری شمال شرق شیراز ، یعنی به تخت جمشید یا همان پرسپولیس رفتیم.پرسپولیس به زبان یونانی به معنای “پایتخت ایران” است. ساختن این بنای تاثیر گذاردر زمان  داریوش ، یکی از جانشینان کوروش ، حدود ۵۱۸ سال قبل از میلاد مسیح  آغاز شد و در طول دوره ای بیش از ۱۵۰ سال توسط پادشاهان بعدی ، مانند خشایارشاه و اردشیر اول کامل گردید. تخت جمشید در سال ۳۳۱ قبل از میلاد به دست اسکندر که اشغالگر بزرگی بود ، سوزانده شد. تاریخ شناسان در مورد تصادفی یا به قصد انتقام جویی و عمدی بودن این واقعه  شک دارند.

بعد از صرف ناهار از نقش رستم که در سمت شمال غربی تخت جمشید قرار دارد دیدن کردیم  و فاصله نقش رستم از تخت جمشید در حدود ۱۲ کیلومتر است.

111111111111

نقش رستم محل  چهار قبر باستانی است که به پادشاهان هخامنشی تعلق دارد. یک ساختمان مکعب شکل نیز در نقش رستم وجود دارد که “کعبه زرتشت” نام دارد و مربوط به دوره هخامنشی است. ۷ نقش برجسته در سینه کوه نیز نشان دهنده پادشاهان ساسانی است.

پس از دیدن نقش رستم و نقش رجب به شیراز برگشتیم  و شام رادر رستوران صوفی صرف کردیم و به هتل رفتیم.