برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا

t برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا

%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8cموسسه یونس امره با همکاری موسسه فرهنگی اکو به مناسبت هفته بزرگداشت مولانا برنامه «بیاتی آیین شریف مولوی» را در تهران برگزار می‌کند.

در این برنامه گروه مشق استانبول، «آیین شریف مولوی» که توسط کوچک مصطفی دده، به تصنیف درآمده است را اجرا می‌کنند.

برنامه کنسرت (آیین بیاتی) به شرح زیر است:

آیین مولویه

موسیقی که همراه دائمی آیین مولویه است، در قرن ۱۷ میلادی در قالب تصنیف‌های جامعی شکل گرفت. این آثار موسیقیایی از چهار بخش به نام «سلام» تشکیل شده‌اند که معادل چهار سلام آیین هستند و بخش‌های کلامی و موسیقیایی با ترتیب خاصی به دنبال هم اجرا می‌شوند.

شعر این آثار موسیقی اغلب از اشعار بزرگان مولویه هم چون مولانا جلال‌الدین، سلطان ولد و احمد افلاکی و هم چنین اشعار صوفیانه بیش تر فارسی و تعدادی عربی و در برخی موارد ترکی که در محیط‌های صوفیانه متداول بوده و مورد پسند قرار گرفته و خوانده می‌شده است، تشکیل می‌شود. بعد از قدیمی‌ترین سه آیین مولویه که تصنیف‌ساز آن‌ها ناشناخته بوده و در مجموع «تصنیف قدیم» نامیده می‌شوند، قدیمی‌ترین آیینی که تصنیف‌ساز آن مشخص است، یعنی «آیین کوچک مصطفی دده» (قرن هفدهم میلادی) است. در این کنسرت، آیین مذکور اجرا می‌شود.

آخرین آیینی که پیش از ممنوعیت خانقاه‌ها در سال ۱۹۲۵ میلادی تصنیف‌سازی و هم نوایی شده، یعنی در آیین سماع درخانقاه به اجرا درآمده است، آیین «روی عراق» متعلق به «احمد عونی قونوق» است. همچنین، پس از ممنوعیت خانقاه‌ها، تا به امروز نیز برخی از تصنیف‌سازان به ساخت تصنیف‌های جدید آیین‌های مولویه ادامه داده‌اند.

گروه مشق استانبول

گروه مشق استانبول متشکل از جوان‌های مشتاق موسیقی از سال ۱۹۹۸ به این طرف فعالیت خود را آغاز کرده و گاهی اوقات نیز با وقفه‌هایی در کار خود مواجه شده‌اند. این گروه با نام گروه موسیقی «مشق» شناخته می‌شوند.

این حلقه مشق کوچک گاهی اوقات تبدیل به گروه بزرگی شده و گاهی اوقات نیز به علت بعضی مشکلات زندگی افرادی از این گروه جدا شده و افرادی نیز به آن اضافه شده‌اند و این روند ادامه دارد. در اولویت این گروه اجرای آثار هنرمندانی چون جمیل بی، مونیر نورالدین سلجوق و کانی کاراجا قرار گرفته و آخرین اجرای بزرگ سنتی آن هارا به عنوان مرجع قرار داده و بر روی سبک آن‌ها پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهند و به عنوان شاگردان استادان قدیمی هم چون سهیلا آلتمیش دورت و نزیه اوزل، تلاش می‌کنند اطلاعات بدست آمده را به اعضای دیگر گروه نیز انتقال دهند.

این گروه تمام تلاش خود را برای اجرای هرچه بهتر و اصیل‌تر این سبک به کار گرفته و به این منظور در اجرا از تغییر آکوردها پرهیز می‌کند.

این برنامه‌ی عمومی روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه ساعت ۱۸ در سالن همایش موسسه فرهنگی اکو واقع در تهران، خیابان موحد دانش (اقدسیه)، کوچه ناز، شماره ۱۰ برگزار می‌شود.

ایسنا

t برگزاری کنسرت «آیین بیاتی» برای بزرگداشت مولانا
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اشعاری از استاد شهریار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *