به چه کسی میتوان گفت نابغه ؟

t به چه کسی میتوان گفت نابغه ؟

1

معمولا از نبوغ به عنوان یک ویژگی بارز و بسیار مثبت یاد می کنیم . در مکالمات روزمره نبوغ در عین اشاره داشتن به یک ویژگی برتر، حاوی معنای خاص و نادر بودن است . شاید شما از آن دسته والدینی هستید که آرزوی داشتن یک فرزند نابغه را در سر می پرورانید یا فرزندی دارید که در مقایسه با همسالانش احتمال می دهید که یک نابغه باشد . قبل از هر چیز باید بدانید واقعا نبوغ به چه معناست؟ از کجا می توان فهمید که یک فرد نابغه است؟

گفته می شود یک نابغه ممکن است نبوغ خود را از سنین کم با توانمندی های شگفت انگیزی مثلا در ادراک یا بعدها با کارهای متفاوت تری نشان دهد . تعریف انجمن روان شناسی آمریکا از هوش این است  :” توانایی فهم مسائل پیچیده ،انطباق موثر با تغییرات محیطی، یادگیری به دنبال تجربیات ، استفاده از اشکال مختلف و استدلال و فایق آمدن بر مشکلات از طریق تفکر ” .

بر همین اساس از افراد نابغه انتظار دارند که هم درک خوبی از تغییرات محیط زندگی خود داشته باشند و بتوانند به خوبی با آن سازگار شوند و هم مسائل پیچیده ای را درک کنند که افراد عادی توانایی درک آن را ندارند .

با این وجود این تعریف بیشتر به آن چه که به آن هوش عمومی خوانده می شود، توجه دارد و نباید انواع دیگر هوش و سهم آن در نبوغ را نادیده گرفت ، چرا که یک نفر ممکن است در یک یا چند نوع هوش بسیار توانمند باشد و در زمینه های دیگری نبوغ خود را نشان ندهد مثلا در منطق و ریاضیات ، موسیقی ، زبان ، تجسم فضایی و…

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آرامش با هنر گل بازی!

2

 تعریف نبوغ هر چه باشد معمولا با توانمندی های بالاتر از حد معمول در جامعه همراه است .

اغلب، خلاقیت و نوآوری از ویژگی های اساسی یک فرد نابغه است  و گرایش به ارائه نمره های کمی ، حاکی از آن است که یک فرد متوسط رو به بالا ، یک فرد باهوش یا حتی در تعاریفی تیزهوش و لزوما یک نابغه نیست . برای نابغه بودن ، باید ویژگی های بسیار متمایزی داشت به علاوه نظریات متعدد در زمینه هوش های چند گانه و مطالعات فراوان نشان می دهد که هر فرد نابغه می تواند منحصر به فرد باشد و ویژگی های خاص خود را داشته باشد .

درواقع این شاخص بودن ، توانمندی های بالاتر داشتن و درک پیچیدگی هاست که او را از سایرین متمایز می کند و او را لایق صفت نابغه می کند .

نمره تست هوش ملاک مهمی است :

برخی ترجیح داده اند که یک نمره مشخص و عینی در دست داشته باشند تا افراد نابغه را از سایرین جدا کنند ، اما همه متخصصان برای این تعریف توافق نظر ندارند .

برخی نمره آی . کیو 140 به بالا را نابغه می دانند و برخی نمره 180 را.  تخمین زده می شود در هر 2 میلیون نفر ، یک نفر چنین نمره ای در آزمون هوش به دست می آورد که البته در آزمون های مختلف هوش این نقطه مرزی می تواند مقدار متفاوتی داشته باشد.

پس فراموش نکنید که برای تشخیص نابغه بودن نباید عجله داشته باشید :..9!:.7.:/.-!:.77:.8/:.7-:.8’:8.9:9

t به چه کسی میتوان گفت نابغه ؟
امتیاز به این نوشته

‫3 نظر ارسال شده در “به چه کسی میتوان گفت نابغه ؟

  1. مهدی :

    خب الان من نابغه ام پس ضریب هوشی ۱۸۰ 😐
    ولی خب که چی / هیچی به هیچی
    کاش یه منبعی داشتم که باهاش بشه به همه مامان باباها گفت بچه هاتونو تو مدرسه و دانشگاه حیف نکنید 🙁
    از بس پدر مادرهایی داریم همشون فک میکنن حتما باید درس بخونی مدرک داشته باشی اه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *