آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها

t آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها
t آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها

ماهی ها چگونه تکامل پیدا کردند و دانشمندان طبقه بندی ماهی ها را چگونه انجام دادند؟اولین ماهی فلس دار آرواره دار حدود ۴۴۰ میلیون سال پیش ظاهر شد. آرواره این نوع ماهی با قوس غبغب در جلو کامل شده است. این ماهی ها چندین جفت ستون فقرات در امتداد کناره های پایینی بدن دارند. این ستون فقرات بعدا به صورت باله های جفت رشد کردند.

در طول تاریخ و در مقایسه با سایر حیوانات، ماهی در محل سکونت خود یعنی آب شیرین اجتماع نکرده است. تا ۶۶ میلیون سال پیش، اجداد گونه های آب شیرین، مانند گربه ماهی اولیه با ریش های حساس و ستون فقرات محافظ در باله های سینه ماهی، قابل شناسایی بوده اند.

آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها

به استثنای مار ماهی دهان گرد که از وابستگان دور ماهی های بدون آرواره است ماهی های زنده به ۲ گروه تقسیم می شوند. یک گروه شامل کوسه و وابستگان آن، ماهی های غضروفی هستند. اسکلت این ماهی ها از غضروف ساخته شده است.

بقیه ماهی ها که ۹۵ درصد ماهی ها را تشکیل می دهند ماهی های استخوانی هستند. اسکلت این ماهی ها از استخوان درست شده است. ماهی های استخوانی متنوع ترین گروه مهره داران روی زمین با حدود ۲۳۵۰۰ گونه متفاوت را تشکیل می دهند.

طبقه بندی ماهی ها برچه اساسی است؟

آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها

طبقه بندی موجودات زنده تاکسونومی یا علم طبقه بندی نامیده می شود. واحد پایه طبقه بندی، گونه است. مجموعه ای از موجودات مشابه که توانایی زاد و ولد با یکدیگر در محیط اصلی و تولید فرزندان بارور است. گونه های مرتبط به گروه هایی به نام دسته مرتب می شوند و این دسته ها در گروه هایی به نام خانواده قرار می گیرند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
یک دانستنی عجیب دربارۀ زباله ها

این روند گروه بندی به ترتیب به گروه های بزرگ تر به نام طبقه، رده، راسته و در نهایت مولود، بالاترین سطح در طبقه بندی است. برای نام گذاری هر طبقه بندی به طور معمول از نام های لاتین استفاده می شود.

آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها

دانشمندان سرتاسر جهان این نام ها را متوجه می شوند و اغلب از یک کشور به کشور دیگر تفاوت دارد. زمانی که یک ماهی جدید کشف می شود، مراحل مختلفی طی می شود تا گونه درست آن تشخیص داده شود. ابتدا، نمونه به موسسه علمی، مانند موزه، سپرده می شود. به این ماهی، نمونه گونه گفته می شود. سپس توصیف مشروح در یک مجله علمی معتبر به چاپ می رسد. در آخر، به ماهی یک نام علمی داده می شود و در دسته ای قرار می گیرد که دارای گونه های دیگر بسیار شبیه به هم هستند.

در حال حاضر، طبقه بندی در ابتدا به مقایسه خصوصیات آناتومی (کالبد شکافی یا تشریح بدن موجود زنده) نمونه گونه به سایر گونه ها اطمینان می کند ولی آنالیز DNA به طور گسترده ای استفاده می شود زیرا تصویر دقیق تری از رابطه بین موجودات را می دهد.

طبقه بندی ماهی

 

t آشنایی با تکامل و طبقه بندی ماهی ها
2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *