جنگ جهانی دوم به روایت پوسترهای فارسی ارتش انگلیس

جنگ جهانی
t جنگ جهانی دوم به روایت پوسترهای فارسی ارتش انگلیس

جنگ جهانی دوم به روایت پوسترهای فارسی ارتش انگلیس

جنگ جهانی دوم با حمله آلمان نازی به لهستان و در مقابل اعلام جنگ انگلستان و فرانسه به آلمان در روز ۳ سپتامبر ۱۹۳۹ آغاز شد. این جنگ که بزرگ ترین جنگ تاریخ محسوب می شود از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ به درازا کشید و میلیون ها نفر در آن قربانی شدند. آلمانی ها در جنگ اول جهانی شکست خورده بودند و از طرف کشورهای پیروز جنگ تحت فشار بودند. بنابراین دوباره با رهبری آدولف هیتلر نیروی خود را جمع کردند و جنگ دوم را به راه انداختند. آلمان در هفته های اول جنگ کشورهای هلند، بلژیک، دانمارک و نروژ را تسخیر کرد و چند هفته بعد نیز ارتش فرانسه را شکست داد.

ورود آمریکا به جنگ

آمریکایی ها هرچند که در ابتدا به شکل مستقیم وارد جنگ نشده بودند؛ اما به طور کامل از انگلیس و فرانسه پشتیبانی می کردند. همین باعث شد تا آلمان رسما به آمریکا اعلام جنگ کند. بعد از آن هیتلر به فکر پیشروی به سمت شوروی افتاد تا از حمله احتمالی آنان جلوگیری کند. حمله برق آسای آلمانی ها باعث شکست ارتش شوروی شد. آنان تا قلب شوروی و محاصره مسکو پیش رفتند اما سرمای شدید و ۵۰ درجه زیر صفر آن ها را متوقف کرد.

شروع شکست در جنگ جهانی دوم

از طرفی دیگر نیروهای متفقین با لشکرکشی به آفریقا راه را بر آلمانی ها بستند. مردم شوروی نیز با کمک سرمای شدید کشورشان بخشی هایی از لشکر آلمان را نابود کردند. این شکست ها آغاز نابودی سربازان هیتلر بود. شوروی با بیرون راندن آلمانی ها، شروع به تسخیر کشورهای اوکراین و یوگوسلاوی و لهستان کرد. در نهایت برلین به محاصره نیروهای شوروی در آمد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تحقیق در باره زندگی نظامی گنجوی

از طرف دیگر نیز کشورهای انگلیس، آمریکا و کانادا در ژوئن ۱۹۴۴ در عملیاتی شروع به آزادسازی غرب اروپا از دست نیروهای آلمانی کردند. سرانجام در روز ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ آدولف هیتلر از ناچاری اقدام به خودکشی کرد. در روز ۸ می سال ۱۹۴۵ آلمان رسما تسلیم نیروهای متفقین شد . به این ترتیب جنگ در اروپا به پایان رسید اما به طور کامل تمام نشد.

ژاپنی ها که در طرف دیگر دنیا اقدام به حمله به همسایگانشان کرده بودند در مقابل نیروهای آمریکا، چین و کره مقاومت می کردند. تا این که بالاخره آمریکا با بمباران اتمی شهرهای ناکازاکی و هیروشیما و کشتن صدها هزار نفر مرد و زن و کودک، ژاپن را مجبور به تسلیم کرد. به این ترتیب جنگ خانمان سوز جهانی دوم بعد از ۶ سال نبرد خونین و کشته شدن ۶۰ میلیون نفر و آوارگی میلیون ها نفر دیگر به پایان رسید.

جنگ جهانی دوم

ایران و جنگ جهانی دوم

اما به اعتراف بسیاری کلید شکست آلمان و پیروزی متفقین در ایران بود. هرچند ایران در شهریور ۱۳۱۸ بی طرفی خود را نسبت به جنگ جهانی دوم اعلام کرده بود؛ اما بالاخره ارتش متفقین به بهانه حضور جاسوسان آلمانی در ایران در ۳ شهریور ۱۳۲۰ خاک ایران را اشغال کردند. رضاشاه توسط اشغالگران از سلطنت برکنار شد. پسرش محمدرضا پهلوی را جانشین او کردند و برای کمک به سربازان شوروی، سیل کمک‌های تسلیحاتی متفقین از مسیر آبادان – تهران – بندر انزلی به سوی این کشور روانه شد.

در این میان مردم ایران نیز دچار قحطی و کمبود آذوقه شدند. بسیاری از مردم از گرسنگی مردند. قحطی و ناامنی و حضور نیروهای اشغالگر آسیب های زیادی به ایرانیان رساند. ولی اشغالگران و به ویژه انگلیسی ها سعی می کردند با تبلیغات مختلف کار خود را توجیه کنند. بخشی از این تبلیغات چاپ پوسترهایی بود که به زبان های مختلف و از جمله زبان فارسی منتشر می شد و در نقاط مختلف کشور توزیع می شد. موزه جنگ بریتانیا تعدادی از این پوسترها را به معرض نمایش گذاشته است که می توانید آن ها را ببینید.

جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
در مورد گل نرگس بیشتر بدانید

t جنگ جهانی دوم به روایت پوسترهای فارسی ارتش انگلیس
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *