به حریم خصوصی افراد احترام بگذاریم، حق و حقوق به زبان نوجوانانه

حریم خصوصی افراد
t به حریم خصوصی افراد احترام بگذاریم، حق و حقوق به زبان نوجوانانه

همه‌ی آدم‌ها حریم خصوصی دارند

این طور نیست که حریم خصوصی مال افراد غریبه باشد و فکر کنیم اطرافیان و نزدیکان ما نیاز به حریم خصوصی ندارند. حتی دوستان صمیمی و اعضای خانواده‌ی ما هم حق دارند حریم خصوصی خودشان را داشته باشند. گاهی اوقات، مثلا هنگام مشکلات و ناراحتی‌ها، آدم‌ها نیاز دارند به حریم خصوصی‌شان پناه ببرند و به اصطلاح می‌گوییم «تو خودشان می‌روند». گاهی هم می‌خواهند پروژه‌ای مهم را به سرانجام برسانند.به هر حال این وضعیت «تو خود رفتن» هر دلیلی که داشته باشد محترم است و باید آن را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کنیم این است که وسایل شخصی هر فرد جزو حریم آن شخص به حساب می‌آید. حتی اگر با دوستتان خیلی صمیمی هستید نمی‌توانید از او بخواهید که تلفن همراهش را به شما بدهد و آن را زیر و رو کنید! بنابراین هیچ‌وقت چنین درخواستی نکنید تا هم «نه» نشنوید و هم دلخوری برایتان پیش نیاید.

احترام به حریم شخصی

همه‌ی موجودات زنده حریم دارند

این‌طور نیست که فقط انسان‌ها و آن هم فقط افراد بزرگسال دارای حریم باشند. شاید برایتان خنده‌دار باشد اما کودکان هم به حریم نیاز دارند. احترام به حریم کودکان احترام به حریم خودمان است. اگر فرد بزرگسالی حریم کودکی را رعایت نکند در ذهن آن کودک نهادینه می‌شود که این فرد بزرگسال وارد حریمش می‌شود‌، بنابراین او هم می‌تواند به حریم شخص بزرگسال وارد شود.

علاوه بر این، سایر موجودات زنده‌ی جهان هم حریم دارند. اینکه وقتی گربه‌ای گوشه‌ی خیابان در حال استراحت باشد و شما بروید و صدایی دربیاورید که بیدار شود شکستن حریم آن گربه است. یا اگر شاخه‌های درختی را بشکنید یا کنارش آتش درست کنید و آن را بسوزانید، علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیب زده‌اید، حریم درخت را هم شکسته‌اید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
۲۱تیر؛ روزی برای «نه» به کیسه‌ های پلاستیکی

درست است که حیوانات و گیاهان نمی‌توانند به زبان ما حرف بزنند و اعتراض کنند اما این موضوع باعث نمی‌شود به آن‌ها احترام نگذاریم. یادتان باشد کسی که به موجودات زنده و حریم آن‌ها احترام می‌گذارد انرژی مثبت به جهان منتقل می‌کند و این انرژی مثبت به او بر‌خواهد گشت.

حد و مرز حریم‌تان را مشخص کنید

همان‌طور که شما باید حدود حریم دیگران را رعایت کنید آن‌ها هم باید حدود حریم شما را بشناسند و رعایت کنند. خیلی اوقات ناراحتی‌هایی که در روابط آدم‌ها پیش می‌آید نتیجه‌ی مشخص نکردن حد و مرز حریم‌هاست. یادتان باشد هیچ‌کس نمی‌تواند به حریم ما وارد شود اگر خودمان اجازه ندهیم. پس با رفتارمان حد و حدود حریم‌مان را به دیگران نشان بدهیم و در مقابل، حدود حریم آن‌ها را هم رعایت کنیم.

 یاسمن رضائیان

t به حریم خصوصی افراد احترام بگذاریم، حق و حقوق به زبان نوجوانانه
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *