درس نهم – استاندارد های اترنت

t درس نهم - استاندارد های اترنت

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

 حال که در مورد استاندارد های LAN صحبت کردیم به شرح استاندارد های اترنت می پردازیم

استاندارد های اترنت که در شبکه های لن به کار می رود با استفاده از یک فرمول کلی نوشته می شوند برای مثال ممکن است شما این کلمه نامفهوم و مشابه آن را دیده باشید : 10BaseT 

در واقع این کلمه بر اساس این فرمول نوشته شده است :  جنس کابل + دیجیتال یا آنالوگ + سرعت

یعنی در مثال بالا 10 به معنی سرعت 10 مگابیت بر ثانیه است . Base که مخفف کلمه Baseband می باشد به معنی دیجیتال است و متضاد آن Broadband به معنای آنالوگ است که در اینجا به کار نرفته است و در نهایت T به معنای جنس کابل از نوع Twisted Pair می باشد .

مثال 1 : 100BaseTX  و 100BaseFX  که در آنها 100 یعنی سرعت 100 مگابیت بر ثانیه و TX به معنی کابل Twisted Pair و FX به معنی کابل فیبر نوری

مثال 2 : 1000BaseT  و  1000BaseX که هردو سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه را دارند . هردو دیجیتال و اولی Twisted Pair و دومی فیبر است .

مثال 3 : 10GBaseT و 10GBaseSR و 10GBaseLR و 10GBaseER که همگی سرعت بالای 10 گیگابیت بر ثانیه را دارند . دیجیتال هستند و اولی از کابل Twisted Pair و موارد بعدی یعنی SR , LR , ER از فیبر استفاده می کنند .

اینها یک سری استانداردهای LAN هستند که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست .

net.nojavanha

با همراهی شما دوستان نوجوان این فصل هم که شامل 9 درس بود، به پایان رسید. ان شا الله در روزهای آینده فصل صوم را آغاز می کنیم و درس ها و مفاهیم مختلف را باهم مرور می کنیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قدرتمندترین ابر رایانه جهان

 آماده اید ؟ فصل بعدی را شروع کنیددرس اول – توپولوژی های شبکه

 

نوشتۀ مهدی فاریابی

t درس نهم - استاندارد های اترنت
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *