دچار سوء ظن شده ام

t دچار سوء ظن شده ام
t دچار سوء ظن شده ام

پرسش

با عرض سلام خدمت مشاور عزیز و همچنین تشکر از شما که مشکلات ما نوجوانان را حل می کنید.
من متاسفانه مدتی است مشکل خیلی بدی پیدا کرده ام که واقعا مرا درگیر کرده و ناامید شده ام و زندگی ام مانند گذشته نیست.
خانم سلیقه دار عزیز بنده فقط و فقط در ذهنم دیگران را قضاوت می کنم یا هر کسی را که می بینم او را در ذهنم قضاوت می کنم صفات بد به او نسبت می دهم.
من سوء ظن دارم واقعا مشکل خیلی بدی است. شما فرض کنید هر بار که کسی را می بینید درباره او چیزی به ذهنتان بیاید ناسزا بگویید یا سوء ظن داشته باشید واقعا بد است. کمکم کنید.
خیلی ممنون میشم اگر کمک کنید.
تشکر

پاسخ خانم دکتر سلیقه دار، مشاور و روانشناس سایت 

دوست خوبم

اگر بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که از مشکل دیگری از جمله مسائل روحی رنج نمی بری مانند افسردگی و … در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که به راحتی موفق به حل این مساله خواهی شد.

برای این منظور لازم است تلاش کنی تا مدیر ذهنت شوی و نگذاری افکارت بر تو حکمرانی کنند. همه ما به این مهارت نیاز داریم و مهم ترین راه برا ی این مدیریت عادت های ذهنی است.

برای روشن شدن موضوع خوب است به این مثال توجه کنی. وقتی دانش آموزی برای نداشتن تمرکز به ما مراجعه می کند از او می خواهیم تا برای مدتی از قانون برگه سفید استفاده کند به این ترتیب که هر گاه فکری به ذهنش رسید آن را به صورت یک علامت یا یک کلمه روی برگه بنویسد و برای فکر کردن به آن در آینده زمانی را مشخص کند. این کار باعث می شود تا در دوره زمانی او بتواند بر اساس انتخاب و تصمیم خودش به افکار اجازه دهد تا به ذهنش مراجعه کنند.

این مثال در مورد تو هم صدق می کند. تو باید بتوانی با مواجهه به هر اندیشه درباره دیگران به خودت بگویی که آیا اجازه می دهی آن فکر به ذهنت وارد شود و یا باید منتظر بماند و یا اصلا اجازه ورود در هیچ زمانی ندارد. این کار به فکر کردن آگاهانه و در اختیار تو منجر می شود و به مرور متوجه می شوی که تو بیشتر صاحب اختیار درباره افکارت هستی.

البته لازم است روزانه فراوانی تکرار این کار را برای خودت روشن کنی. مثلا در پایان هر روز بشمار که در چند موقعیت موفق شدی از فکر بد در مورد دیگران پرهیز کنی. تعدادشان را بنویس و هر شب موفقیت خودت را مقایسه کن تا بیشتر برای این موضوع تشویق شوی.

موفق باشی

کاربران عزیز

شما می توانید سؤال خود را از طریق راه های زیر ارسال نمایید:

۱- ارسال پرسش از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه)

۲- ارسال پرسش به آدرس ایمیل info@nojavanha.com

۳- ارسال پرسش به آیدی تلگرام @site_nojavanha

 

t دچار سوء ظن شده ام
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
در زمان بیماری، نماز و روزه را چگونه ادا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *