راه‌راه باش و از نیش حشرات در امان بمان!

نیش حشرات
t راه‌راه باش و از نیش حشرات در امان بمان!
نیش حشرات

تابستان است و زمان هجوم حشرات به زندگی ما! چه کار مؤثری می‌توانیم انجام بدهیم تا از نیش سوزنده‌ى حشرات در امان باشیم؟

مطالعات محققان سوئد و مجارستان نشان می‌دهد که نوار‌های رنگی سفید روی پوست، بدن را از نیش حشرات محافظت می‌کند. این اولین‌بار است که محققان با موفقیت نشان دادند که نقاشی روی بدن دارای این اثر است.

آن‌ها در میان مردم بومی که بدن خود را با رنگ علامت‌گذاری کرده بودند، حفاظت خاصی علیه بیماری‌های مضر حشرات مشاهده کردند. اکثر انسان‌هاى جوامع بومی که بدن خود را نقاشی می‌کنند در مناطقی زندگی می‌کنند که حشرات فراوانى وجود دارد و با گزش آن‌ها خطر ابتلا به باکتری‌ها، انگل‌ها و بسیاری مشکلات دیگر به وجود می‌آید.

رنگ بدن 

این مطالعه نشان می‌دهد که نقاشی روی بدن فرد را از گزند حشرات محافظت می‌کند. در یک محیط بسته‌ى پر از حشرات گزنده، دو مدل پلاستیکی از یک انسان قرار داده شد. یکى به رنگ قهوه‌ای با خط های نواری سفید و یکی به رنگ ساده. محققان دریافتند که مدل تک‌رنگ، دو‌برابر بیشتر از مدل راه‌راه، حشرات و نیش آن‌ها را به سمت خود جذب کرده است.

«سوزان اکزس»، استاد بخش زیست‌شناسی دانشگاه لندن، می‌گوید: «نقاشی روی بدن ممکن است به طور همزمان در قاره‌های مختلف توسعه یافته باشد، اما این‌که آغاز این سنت از کجا و چگونه بوده مشخص نیست.» او می‌گوید: «نقاشی بدن مدت‌ها قبل از این‌که انسان‌ها تهیه‌ى لباس برای خود را شروع کنند رایج بوده است. این گفته بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی از علامت‌گذاری روی دیوار غارهایی است که انسان‌های اولیه در آن زندگی می‌کردند».

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
این خوراکی ها را بخورید تا پوستتان درخشان شود

تحقیق علمی در خصوص نیش حشرات

تیم تحقیق پیش از این ثابت کرده بود که خط های بدن گورخر به عنوان عامل محافظتی عمل می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین دریافته بودند که به عنوان مثال در اسب‌ها مو و یال و دم رنگ روشن، بیشتر از رنگ تیره، از آن‌ها محافظت می‌کند. این کشف جایزه‌ى نوبل فیزیک در سال 2016 را به دست آورد.

در تحقیق جدید تیم تحقیقاتی برای آزمایش‌هایی که در مجارستان انجام شد سه مدل پلاستیکی انسان را رنگ‌آمیزی کردند: یکی قهوه‌ای تیره‌ى ساده، یکی رنگ تیره با نوار‌های سفید و یکی هم به رنگ بژ. سپس سه مدل را با یک لایه‌ى چسب حشرات پوشش دادند. مدل اول با رنگ تیره‌ى ساده 10 برابر بیشتر از مدل راه‌راه و مدل بژ دو برابر بیشتر از نمونه‌ى راه‌راه حشرات را به خود جذب کردند.

محققان هم‌چنین دریافتند نسبت جذب پشه‌ها به مدل‌هایى که دراز کشیده و مدل‌هایى که ایستاده بودند متفاوت بود. نتایج نشان داد که فقط حشرات مؤنث به طرف مدل‌های ایستاده رفته‌اند در حالی که هر دو نوع مؤنث و مذکر حشرات به سمت مدل‌های خوابیده جذب شده‌اند.

حرف آخر…

بیایید تابستان امسال لباس‌های راه‌راه بپوشیم. شاید با کمک این روش بتوانیم از گزند نیش حشرات در امان بمانیم.

اختصاصى نشریه‌ى اینترنتى‌ نوجوان‌ها – زهرا هاشمی

t راه‌راه باش و از نیش حشرات در امان بمان!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *