روزنوشته های کلانتر پفک؛ آرشیو عکس هایتان را کامل کنید

آرشیو عکس هایتان را کامل کنید
t روزنوشته های کلانتر پفک؛ آرشیو عکس هایتان را کامل کنید
آرشیو عکس هایتان را کامل کنید

عکاسی‌کردن یکی از کارهایی است که همه آن را دوست داریم و چه بسا بسیاری از ما آرشیو عکس هم داشته باشیم. دیگر با وجود گوشی‌های پیشرفته همه دوربین به‌دست شده‌اند و عکاسی می‌کنند.

بله، این خیلی خوب است. حتی خود من هم از سوژه‌هایی که در محله پیدا می‌کنم عکس می‌گیریم. البته نمی‌گذارم چهره‌ی کامل گربه‌ها در عکس پیدا باشد. این یکی از اصول بین‌المللی عکاسی است: «اگر طرف بی‌خبر است که از او عکس می‌گیری نباید چهره‌اش مشخص شود چون ممکن است راضی نباشد.»

خب می‌دانید که من یک گربه‌ی قانونمند هستم و نه فقط در سطح ملی بلکه در سطح جهانی شناخته شده هستم. بنابراین باید اصول جهانی را در زندگی‌ام رعایت کنم.

بگذریم. می‌خواستم بگویم آرشیو عکستان را کامل کنید. نمی‌دانم از چه موضوعی عکاسی می‌کنید اما هر موضوعی که هست تکمیلش کنید.

یک عکس مفهومی گربه‌ای

این فکر امروز صبح وقتی داشتم از خانه بیرون می‌آمدم به ذهنم رسید. گربه‌ای را دیدم که از پشت یک پنجره سرک کشیده بود.

دوستش می‌گفت: «یک خرده سرت را بالا بیاور. حالا به دوردست نگاه کن.» و کلیک. از دوستش عکس گرفت. من هم از نیمرخ از این گربه عکس گرفتم تا در آرشیوم بگذارم. آرشیو «گربه‌هایی با دغدغه‌های متفاوت». این‌طور که معلوم بود دغدغه‌ی این دوستمان ثبت عکس‌هایی مفهومی از خودش بود.

وقتی این عکس را گرفتم به خودم گفتم: «هی، پفک. خیلی وقت بود که یک عکس به آرشیوت اضافه نکرده بودی.» بعد گفتم باید آرشیوم را به روز کنم و نباید به امان خدا رهایش کنم. گفتم به شما هم بگویم از عکاسی غافل نشوید. اگر آرشیو دارید به روزش کنید و اگر ندارید یکی بسازید. واقعاً سرگرم‌کننده است.

حتی برای اینکه آرشیو باکیفیت‌تری داشته باشید می‌توانید کمی درباره‌ی اصول عکاسی بخوانید و با اطلاعات عکاسی کنید.

چطور یک موضوع خوب برای عکاسی پیدا کنیم؟

حالا شاید بپرسید: «کلانتر جان چطور باید موضوعی مناسب برای ایجاد یک آرشیو عکاسی انتخاب کنیم؟» راهش این است که خوب به اطرافتان توجه داشته باشید. نه فقط در عکاسی که در سایر فعالیت‌های هنری و خلاقانه نیز همین‌طور است.

اگر شما خوب به اطرافتان توجه کنید می‌توانید سوژه‌هایی خوب برای عکاسی، برای نوشتن داستان و شعر و برای درست‌کردن دست‌سازه و خیلی کارهای دیگر پیدا کنید. پس در قدم اول، رمز داشتن یک آرشیو خوب، موضوع خوب است که آن هم به میزان دقتتان به محیط اطراف بر‌می‌گردد.

نتیجه‌ی ماجرای کلانتر پفک و کامل کردن آرشیو عکاسی

به احتمال زیاد شما هم جزو آن دسته از نوجوان‌هایی هستید که به عکاسی علاقه دارند و این کار را انجام می‌دهند. آرشیو عکس دارید؟ آخرین‌بار کی عکس تازه‌ای به آن اضافه کرده‌اید؟ خیلی وقت پیش؟ پس دست به کار شوید و چندتایی عکس خوب برای آرشیوتان شکار کنید. اگر هم آرشیو ندارید یکی بسازید و از عکاسی‌کردن لذت ببرید.

فقط یادتان باشد درباره‌ی اصول اولیه‌ی عکاسی مطالعه کنید که آرشیوی باکیفیت داشته باشید.

توضیح تصویر

عکس گربه‌ی مذکور که امروز صبح در خیابان دیدم. احتمالاً ایشان آرشیوی از تصاویر خودشان دارند. این لحظه، لحظه‌ای بود که دوستشان از ایشان عکس گرفت.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایرج زبردست (رباعی سرای معاصر)

t روزنوشته های کلانتر پفک؛ آرشیو عکس هایتان را کامل کنید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *