روزنوشته های کلانتر پفک؛ افسردگی پاییزی

روزنوشته های کلانتر پفک | افسردگی پاییزی | کلانتر پفک
t روزنوشته های کلانتر پفک؛ افسردگی پاییزی
روزنوشته های کلانتر پفک | افسردگی پاییزی | کلانتر پفک

امروز چه هوایی شده است‌ها! اگر گفتید در این هوا چه چیزی می‌چسبد؟ آفرین، خواب! اصلاً می‌چسبد که یک لیوان چای داغ و یک کاسه آش خوشمزه بخوری و بخوابی!

درست زدم به هدف. دیدم که چشم‌هایتان درخشید. اما خب مدرسه را که نمی‌شود تعطیل کرد و خوابید. خب دیگر توی دلتان به مدرسه بد و بیراه نگویید. من هم این پیشنهاد را همین‌جوری دادم وگرنه اگر قرار باشد همه اینطوری فکر کنیم که باید مملکت را تعطیل کنیم و برویم بخوابیم!

این‌ها را گفتم که سر حرف امروز را باز کنم. شاید خیلی از شماها اسم افسردگی پاییزی را شنیده باشید. این افسردگی چیست؟ یعنی واقعاً ما در پاییز افسرده می‌شویم؟ اصلاً از کجا بدانیم که به این افسردگی دچار شده‌ایم یا نه؟

خب عزیزانم، عجله نکنید. من اینجا هستم که جواب همه‌ی این سؤالات را به شما بگویم. افسردگی پاییزی، همانطور که از اسمش پیداست، فقط در پاییز و در واقع در فصل سرما سراغ ما می‌آید. یعنی اگر به آن دچار شویم اصلاً نباید ناراحت شویم چون با تمام شدن فصل سرما این حالت هم از بین می‌رود.

این افسردگی نشانه‌هایی هم دارد. مثلاً اگر نسبت به قبل خیلی پرخور شده‌اید، خوابتان زیاد شده و همیشه احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید، اگر حوصله ندارید در جمع‌ها باشید و دلتان می‌خواهد در تنهایی‌تان بنشینید و چیزهای شیرین بخورید احتمالش بالاست که به افسردگی پاییزی دچار شده باشید.

کمبود نور خورشید

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ همه‌اش زیر سر نور خورشید است! چون در پاییز روزها کوتاه می‌شوند و ما مدت زمان کمتری از نور خورشید بهره‌مند می‌شویم میزان ترشح ملاتونین در بدنمان کمتر می‌شود. همین باعث می‌شود احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنیم. در نهایت، خستگی مداوم باعث می‌شود روحیه‌مان کسل شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود ویدئو کلیپ زیبای "open your eyes" از ماهر زین

پس اگر بدجوری توی فکر پیشنهاد من رفته‌اید و نمی‌توانید از فکر خواب و آش و چای بیرون بیایید کمی به حال و احوالتان دقت کنید. ممکن است افسردگی پاییزی سراغتان آمده باشد.

راه‌های از بین بردن افسردگی پاییزی

حالا حتماً برایتان سؤال می‌شود که برای درمان این افسردگی باید چه کار کرد؟ البته که با رفتن سرما همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد اما خب نمی‌شود این وضعیت را شش‌ماه تحمل کرد. بنابراین می‌توانید کارهایی انجام بدهید که حالتان بهتر شود.

مثلاً فیلم‌های طنز ببینید، ورزش کنید، از رنگ نارنجی در اطرافتان استفاده کنید و همیشه شکلات در خانه داشته باشید. شکلات هورمون‌های شادی‌زا در بدن تولید می‌کند.

می‌گویم روزنوشته‌ی امروز چه سنگین و پربار شد! البته صحبت‌های من همیشه پربار است. خودم می‌دانم. ولی خب امروز پربارتر شد. برای همین دیگر نمی‌خواهم ذهنتان را خسته کنم. شما هم به کارهایتان برسید و من هم به کلانتری‌ام. در این هوای پاییزی چه کیفی می‌دهد در خیابان گشتن و آمار گرفتن!

نتیجه‌ی ماجرای کلانتر پفک و افسردگی پاییزی

اگر با آمدن فصل سرما و شروع روزهای ابری بی‌حوصله و خواب‌آلود شده‌اید شاید به افسردگی پاییزی دچار شده باشید. البته نگران نباشید. شما دچار یک بیماری سخت روحی نشده‌اید. این افسردگی فقط مخصوص به فصل سرما است و با بازگشت بهار همه‌چیز به روال عادی بر‌می‌گردد.
علتش هم کوتاه شدن روزهاست که باعث می‌شود نور خورشید کمتر به ما برسد. در این روزها با روش‌های متفاوت می‌توانید روحیه‌تان را حفظ کنید تا از زیبایی‌های پاییز لذت ببرید.

توضیح تصویر

راستش من اینقدر از آمدن پاییز رنگارنگ و سوژه‌های ناب برای عکاسی ذوق‌زده می‌شوم که اصلاً به فکرم نمی‌رسد که می‌توانم افسرده بشوم یا نه! شما هم یک لباس نارنجی بپوشید و شاد شوید و به دل پاییز زیبا بزنید!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اشعاری در ستایش پیامبر رحمت حضرت محمد (ص)

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

t روزنوشته های کلانتر پفک؛ افسردگی پاییزی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *