تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن

تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن
t تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن

تفکیک زباله ‏های تر و خشک از مهم ترین موضوعات محیط زیستی است. طرفداران و دوستداران محیط زیست به موضوع جداسازی زباله خشک و تر توجه ویژه دارند. پس از کاهش حجم یا تلاش برای تولید حجم کمتر زباله، بازیافت یعنی تفکیک زباله‌های تر و خشک مورد توجه قرار می ‏گیرد.اگر تصمیم گرفته ‏اید شما هم در چرخه سبز بازیافت نقشی داشته باشید پس این مطلب را بخوانید.

نقاشی تفکیک زباله ‏های تر و خشک

زباله های خشک چه نوع زباله ای هستند؟

پسماندهای خشک یا زباله های خشک موارد زیر هستند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

سطل‌های تفکیک زباله ‏های تر و خشک

1-کاغذ و مقوا:

انواع روزنامه، مجله، کتاب، دستمال کاغذی، عکس، بسته های کاغذی شیر و آب‌میوه، جعبه‏ های شیرینی و کفش و لباس، ‏شانه تخم مرغ.

2- پلاستیک:

 انواع ظروف پلاستیکی، روکش ‏ها و کیسه‏ های پلاستیکی، طناب ‏های پلاستیکی، اسباب بازی ‏های پلاستیکی، فیلم ‏های عکاسی.

3- فلزات:

انواع قوطی فلزی کمپوت، کنسرو، نوشابه، رب، وسایل فلزی آشپزخانه، شیرآلات، لوله‏ ها و توری ‏های فلزی، ظروف و لوله‏ های مسی، چدنی، آهنی، فویل‏ های آلومینیومی و رادیاتور

4- شیشه:

انواع ظروف شیشه‏ ای، لامپ‏ های ساده و فلورسنت، آینه، سرامیک، چینی و بلور.

5- پارچه:

منسوجات و چرم انواع لباس ‏های کهنه و پارچه‏ های مستعمل، انواع وسایل پارچه‏ ای، انواع کیف و کفش، البسه و وسایل چرمی چوب انواع جعبه‏ های چوبی، سرشاخه، برگ درخت، مبل،‏میز، وسایل چوبی آشپزخانه.

6- لوازم الکتریکی:

لوازم الکتریکی و الکترونیکی سیم، کابل، پریز، دیسکت، سی‌دی، نوار کاست، ماشین حساب، ساعت، لوازم کامپیوتر، چراغ قوه، انواع باتری، تلفن، تلویزیون.

7- انواع ابر و اسفنج

زباله های تر چه نوع زباله ای هستند؟

به پسماندهای غذایی مانند برنج، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغن ‏های خوراکی سوخته و فاسد شده، پسماند میوه و سبزی، میوه و سبزی فاسد شده و تفاله چای زباله تر گفته می شود که می توان آنها را به کود تبدیل کرد.البته اگر این مواد با سایر پسماندها مخلوط باشند کیفیت کود تولیدی مناسب نبوده و خود می تواند بهداشت و محیط زیست را تهدید کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
استفاده متفاوت از خمیردندان 

زباله ها می توانند سرمایه بزرگی برای یک شهر باشند به شرطی که به درستی بازیافت و تفکیک شوند. در غیر این صورت تبدیل یه یک تهدید خواهند شد.

تفکیک زباله ‏های تر و خشک کمک بزرگی به پاکیزه سازی شهرها و دفع اصولی زباله ها می کند.بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا بدون توجه به مسئولیت خود فقط به تولید می پردازند و توجهی به بازیافت یاقیمانده محصولات خود نمی کنند و همین باعث شده است در بسیاری شهرهای بزرگ و کوچک دنیا فاجعه های زیست محیطی رخ دهد 

انواع دیگر زباله ها

از نگاهی دیگر نیز می توانیم زباله ها را دسته بندی کنیم و برای بازیافت هر کدام برنامه ای داشته باشیم 

  • زباله های بهداشتی: به نوعی از زباله های بهداشتی اطلاق می شود مانند پوشک استفاده شده، حوله یا دستمال بهداشتی، تامپون، ملحفه بی اختیاری و هرگونه زباله مشابه دیگر.
  • زباله های الکترونیکی: به وسایل الکتریکی یا الکترونیکی دور ریخته شده اطلاق می شود مانند کامپیوتر، تلویزیون، دستگاه های ویدئویی، استریو، دستگاه های کپی و غیره.
  • زباله های خطرناک: به اقلامی اطلاق می شود که حاوی اجزای خورنده، سمی، قابل اشتعال یا واکنش پذیر هستند.
  • زباله های بی اثر: به زباله هایی اطلاق می شود که از نظر بیولوژیکی و شیمیایی واکنشی ندارند.

 

تفکیک زباله هامدیریت زباله ها در مجتمع مسکونی 

بهترین راه برای تمرین مدیریت پسماند، تشکیل گروهی از افراد همفکر است. فرآیند تفکیک زباله باید به طور کامل برای خانواده و همسایگان در  آپارتمان یا محله شما توضیح داده شود. ایجاد آگاهی در میان ساکنان محله برای کمک به تسهیل فرآیند بسیار اهمیت دارد. تهیه سطل های زباله برای ذخیره‌سازی جداگانه زباله‌های خشک و مرطوب، راهی عالی برای ذخیره‌سازی زباله‌ها خواهد بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آلبینیسم یا زالی چیست ؟

غرفه‏ های بازیافت برای تفکیک زباله ‏های تر و خشک

شاید بگویید خب بعد از تفکیک زباله‌های تر و خشک چه کار کنیم؟خیلی‏ ها منتظر می ‏مانند تا یکی در خانه‏ شان را بزند و زباله ‏های خشک را از آن ها بگیرد. ولی گاهی این اتفاق نمی ‏افتد، آن هانیز زباله‏ های خشک را که کلی وقت صرف جدا کردنشان کرده‏ اند با سایر زباله‏ ها بیرون می ‏گذارند.

زباله های خطرناک

زباله ‏های تر و خشک راتفکیک کنید 

می ‏توانید زباله‏ های خشک را در کیسه‏ های نایلونی آبی رنگ که توسط شهرداری محل توزیع می ‏شود، جمع کنید. یا آن ها را به غرفه‏ های بازیافت تحویل دهید.غرفه‏ های بازیافت از چند سال پیش با هدف توسعه و ترویج فرهنگ تفکیک زباله ‏های تر و خشک بین شهروندان و پاکسازی محیط زیست از زباله‏ های غیرقابل بازیافت در مناطقی از شهر ها دایر شده ‏اند.این غرفه‏ ها در برخی مناطق مانند میادین میوه و تره بار به چشم می‏ خورند.این غرفه ها در ازای دریافت پسماند خشک، به افراد مواد شوینده یا بن کالا مثلا بن خرید گل و گیاه می ‏دهند.

ادارات، مراکز تجاری و مجتمع‏ های مسکونی بعد از تفکیک زباله ‏های تر و خشک در صورتی که حجم پسماند خشک‏شان از یک تن بیش تر باشد، می‏ توانند با تماس با شماره ۱۳۷ از خودروهای ویژه این کار استفاده کنند.

 

تفکیک زباله خشک و تر

مزایای تفکیک زباله

با تفکیک زباله ‏های تر و خشک، می توانیم میزان زباله هایی را که در محل های دفن زباله انبار می شود، کاهش دهیم، منابع را حفظ کنیم و انتشار گازهای گلخانه ای را کمترکنیم. همچنین تفکیک زباله، بازیافت و کمپوست کردن مواد را برای شرکت‌های بازیافت آسان‌تر می‌کند، به این ترتیب آن ها مجبور به تفکیک زباله‌های مخلوط نیستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نی‌مه خوانی؛ نمونه‌ای از موسیقی کار در جنوب ایران

به طور کلی، زباله ‏های تر و خشک گام مهمی در ترویج محیط زیست پایدارتر و کاهش تأثیر زباله بر روی سیاره ما است. با جداسازی انواع زباله، می‌توانیم بازیافت و کمپوست مواد را آسان‌تر کنیم و میزان زباله‌هایی را که به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود کاهش دهیم.

t تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن
3.9/5 - (14 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/زباله-خشک-و-تر-یعنی-چه؟/

‫6 نظر ارسال شده در “تفکیک زباله ‏های تر و خشک و چگونگی آن

  1. nojavanha.com :

    کاربر عزیز ؛یه بنده خدا؛
    به طور کلی پسماندهای غذایی، زباله های تر هستند مانند برنج، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‏های خوراکی سوخته و فاسد شده و پسماند میوه و سبزی، تفاله چای و… بنابراین هر زباله غیر از این ها جزء زباله های خشک محسوب می شوند.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  2. هادی :

    سلام اینجانب هادی فاضلی هستم : خیلی ممنون و تشکر از سایتتون . مطالب در مورد زباله خوندم خیلی خوب و مفید بود خصوصا که خودم رشته ام در مورد مدیریت شهری محله محور و پژوهشی است در
    خصوص زباله چگونه تولید میشه و چه الودگی را به همراه داره .
    امیدوارم در همین زمینه مطالبتون را بیشتر کنید تا کاربران دیگه هم بتوانند استفاده کنند.
    برای من که بسیار مفید بود.
    با تشکر منتظر مطالب بیشتر در این خصوص هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *