زودرنجی چیست و چه علائمی دارد؟

t زودرنجی چیست و چه علائمی دارد؟

زودرنجدر فرهنگ لغات فارسی زود رنج به کسی گفته می شود که زود آزرده می شود و نازک دل است.

از این نگاه فرد زود رنج کسی است که زود از هر کاری و حرفی و حرکتی آزرده خاطر می گردد و یا کسی که بر اثر کنش منطقی و یا غیر منطقی آزرده خاطر می گردد و هم چنین می توان گفت که فرد زود رنج فردی است که در مقابل یک سری برخوردها و رفتارها نمی تواند سازگاری از خودش نشان دهد و سریعاً واکنش نشان می دهد.

چرا فرد زود رنج می شود؟ علت آن چه می تواند باشد؟

بعضی افراد بسیار حساس و زودرنجند. افراد معمولاً در مقابل ناراحتی ها و مشکلات واکنش های متفاوتی را از خودشان بروز می دهند. برای مثال بعضی پرخاش می کنند، بعضی ها گریه می کنند و افرادی نیز قهر می کنند و بروز این نوع عکس العمل ها در افراد با یکدیگر متفاوت است و کاملاً به شخصیت فرد بستگی دارد. افرادی هم در این میان هستند که حساس هستند و عواطف شان رقیق تر می باشد و در برابر مشکلات و ناراحتی ها بسیار زود ناراحت می گردند و نمی توانند از خودشان دفاع کنند. علت زود رنج بودن این افراد به شخصیت فرد، یادگیری، ژنتیک و تربیت او در دوران کودکی اش باز می گردد.

ویژگی افرادی که بیش از اندازه زود رنج اند:

این افراد بسیار عمیق بر روی مسائل تمرکز می کنند.

بیش تر در کارهایی که نیاز به دقت و سرعت و جزئیات دارد مهارت دارند.

بسیار وظیفه شناس هستند.

این گروه از افراد اطلاعات را عمیقاً مورد پردازش قرار می دهند.

از خصوصیات ظاهری افرادی که بیش از حد حساس اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این گونه افراد در اعمال حرکتی شان دارای مهارت می باشند.

تحت تأثیر کافئین زیاد قرار می گیرند.

مهارت در ثابت ماندن دارند.

نسبت به دیگر افراد خلاق ترند چون که نیم کره راست مغزشان قوی تر می باشد.

آن ها کندتر از محرک های شدید ریکاور می گردند.

چگونه می توان زودرنجی شدید را درمان کرد؟

در صورتی که فردی اعتماد به نفس پایینی داشته باشد حساس و زودرنج خواهد شد.

کسانی که دارای اعتماد به نفس خوبی هستند زندگی بهتری را نیز تجربه خواهند کرد و در زندگی شان هم شرایط مناسب تری را به دست خواهند آورد. دکتر ناظمی می گوید که نداشتن و یا کمبود اعتماد به نفس هم می تواند باعث ایجاد حساسیت و زودرنجی گردد.

یکی از مهم ترین علت هایی که می تواند فرد را حساس و زودرنج کند همین پایین بودن اعتماد به نفس می باشد. میان حساسیت بیش از حد و اعتماد به نفس یک رابطه مستقیم وجود دارد. این گونه افراد چون نسبت به زندگی و شرایطی که در آن قرار دارند حساس اند بنابراین خودشان را پایین تر از دیگران می دانند و نمی توانند حرف های دیگران را تحمل کنند برای همین است که این گونه رفتارها را از خودشان نشان می دهند.

افراد حساس باید مراقب باشند

خودش هم دوست ندارد که این گونه باشد اما نمی تواند کاری انجام دهد. او حساس است و خیلی زود هم از حرف های دیگران ناراحت می شود، برای همین رفت و آمدهایش را کم می کند، روابط اجتماعی اش را کاهش می دهد و خودش را در خانه حبس می کند تا نه از حرفی ناراحت شده و نه کسی او را آزار دهد. او نمی داند که این کناره گیری نه تنها او را خوب نمی کند بلکه شرایطش را نیز بدتر می کند و باعث تشدید حساسیت هایش می گردد. البته بسیاری اوقات نیز دست به کار می گردد و تلاش می کند که رفتارهای اشتباهش را هم عوض کند اما چون این کار برای او بسیار سخت است در همان ابتدای کار پشیمان می گردد و دوباره به حالت اولیه خودش باز می گردد؛ تنهایی و فرار از موقعیت برای کم شدن ناراحتی ها باعث تشدید شرایط خواهد شد.

افراد حساس در نخستین گام باید اعتماد به نفس شان را تقویت کنند و هر کاری را که می توانند برای خودشان انجام دهند مثبت اندیش باشند و تمام تلاش شان را برای بالا بردن اعتماد به نفس شان انجام دهند. برای این که اعتماد به نفس تان تقویت شود باید به یک خود آگاهی برسید و نقاط ضعف و قوت تان را به خوبی بشناسید.

به هیچ عنوان از جمع فرار نکنید

معمولاً افراد حساس دوست ندارند در جمع حاضر شوند و دوست دارند که همیشه تنها باشند. عده ای از این افراد هم همیشه از دست دیگران ناراحت اند و به همین علت زمانی که در جمعی حاضر می شوند احساس خیلی بدی به آن ها دست می دهد. بنابراین طبیعی است که این افراد کم کم از جمع دور شوند و به تنهایی روی آورند اما زمانی که از دیگران فاصله می گیرند فکر آن ها نسبت به جمع و دیگران منفی می گردد و نمی توانند خودشان را با شرایط و موقعیت های جدید هماهنگ سازند.

گاهی افراد زودرنج تصمیم می گیرند به جای حل مسأله از جمع گریزان گردند و همین دوری از جمع باعث تشدید شدن مشکلات شان خواهد شد.

بهترین کاری که این گروه از افراد می توانند انجام دهند این است که با موقعیت هایشان روبه رو شوند. اگر یکی از اعضای خانواده تان زودرنج است شما باید به او کمک کنید. سعی کنید که کلام تان متناسب با نیازها و شخصیت او باشد. به او کمک کنید که رفتارش را تغییر دهد و او را در موقعیت مناسب قرار دهید.

beytoote.com

t زودرنجی چیست و چه علائمی دارد؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
2 ساله که پشت کنکوری ام.تابستان خودم برای کنکور بخونم یا با آزمون پیش برم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *