شگفتی های تمدن های باستانی؛ میوه کاج نماد روشنایی

میوه کاج نماد روشنایی
t شگفتی های تمدن های باستانی؛ میوه کاج نماد روشنایی

نماد میوه کاج، یکی از نشانه های اسرار آمیز در هنر و معماری باستانی و مدرن است.   مخروط کاج در بعضی فرهنگ های باستانی به بالاترین درجه روشنایی معنوی اشاره می کند.  فرهنگ های مختلف باستانی این نماد را می شناخته اند  و در آثار باقیمانده از تمدن های اندونزی، بابل، مصر، یونان، روم و حتی اعتقادات مسیحیان نمونه هایی از این میوه کاج دیده شده است.

در نقاشی مفهمومی و نماد گرای گروه های مذهبی و عرفانی نیز نمونه ای از میوه کاج دیده شده است.  بعضی آن را با همان مفهموم چشم سوم یکی دانسته اند. اما  نکته مبهم این است که چگونه این مفهوم به تمدن های گوناگون با فاصله های تاریخی و جغرافیایی راه پیدا کرده است و آیا همه آنها یک برداشت از این نماد باستانی داشته اند؟

درخت کاج در جهان

تمدن های کهن ، درختان کاج را به عنوان نمادی از طول عمر، خرد و فضیلت می شناخته اند. در بسیاری از فرهنگ ها دیدن کاج را خوش یمن می دانسته اند و آن را نشانه ای از شادی و امید می دانسته اند. در فرهنگ‌های بومی آمریکا، ژاپن، چین و کره، درختان کاج نماد فرهنگی و معنوی عمیقی دارند. آنها کاج را  از درختان مقدس می دانند و مانند همه درختان کهنسال آن را با خرد و فضیلت می شناسند.

درخت کاج

 

به یاد داشته باشید که نمادگرایی ذهنی است. موارد زیر تنها نمونه هایی از تفسیرهای است که در باره این درخت و میوه آن گفته شده است  و ممکن است برای شما و موقعیت شما تفسیر صحیحی نباشد.

درختان کاج در زندگی واقعی نماد چیست؟

دنیای جادویی

پیاده روی در میان درختان کاج می تواند به شما حس ارتباط با طبیعت و نشانه ای از جادوی باستانی موجود در جنگل ها را بدهد. در میان درختان باستانی عظیم، می توانید پریان و موجودات افسانه ای  را تصور کنید که از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند. این درختان به ما الهام می‌دهند که خلاقانه‌تر و فراتر از محدوده‌های دنیای فیزیکی معمولی که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانیم فکر کنیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
16 ماده غذایی که شما را جذاب تر می کنند!

 طول عمر

برخی از گونه های درختان کاج در آمریکای شمالی می توانند تا 4000 سال عمر کنند.درختان کاج ،درختان بسیار مقاومی هستند که حتی در ناهموارترین زمین ها و در آب و هوای نامناسب  می توانند رشد کنند و در طول زمستان درختانی همیشه سبز باقی می مانند .به طور کلی درختان کاج را در مناطق تپه ای، صخره ای، بادخیز و سرد می تواند به زندگی ادامه دهد. این سرسختی ومقاومت در برابر مشکلات به نوعی سرمشق انسان هاست که در مقابل سختی های  زندگی به راحتی سرخم نکنند.

انسان ها می توانند از نوع زیست این درخت الهام بگیرند تا زندگی آرام تر ، موفق تر وحتی عمری طولانی تر داشته باشند.

جنگل درختان کاج

خرد و اندیشه 

درختان کاج  به دلیل کهولت سن ، نشان دهنده خرد هستند. به طور کلی، هر چه چیزی قدیمی تر باشد، عاقل تر می شود. به همین دلیل است که ما اغلب جنگل های باستانی را حامل حکمت بزرگ می دانیم.

حتی در برخی از مناطق دورافتاده روستایی کشور کره، درختان کاج پرستش می‌شوند، زیرا اعتقاد دارند که این درخت   می‌توانند خرد و بینش را برای انسان به ارمغان بیاورند.

همچنین به همین دلیل است که در فیلم هاو انمیشین ها ، درختان (و در اینجا منظور من به طور کلی درختان است، نه فقط درختان کاج) اغلب به موجودات پیر خردمند تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، درختان خردمند در جنگل ها درفیلم  ارباب حلقه ها را در نظر بگیرید.

فضیلت و زندگی 

در فرهنگ های چینی، ژاپنی و کره ای، درخت کاج نماد فضیلت است.مردم به این درختان به عنوان موجوداتی با فضیلت و شریف می نگرند. جنگل های کاج  به ما اکسیژن برای تنفس و چوب برای ساختن خانه هایمان می دهند. درختان کاج خوبی ها را به جهان می آورند و بدون ابن درختان  بسیاری از نقاط جهان به زمین های بایر وبدون باران تبدیل می شوند.ازدرختان کاج انواع داروها تولید می شود وروغن کاج درطب سنتی مصرف میسود ودافع پشه وحشرات است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گیاهانی که بیش ترین تاثیر را روی سلامت مغز دارند!

اما آنها همچنین به ما غذا و دارو می دهند. سوزن و پوست آنها برای مصارف طب سنتی استفاده می شود. روغن کاج همچنین به عنوان دافع پشه و حشرات توسط بسیاری از افراد استفاده می شود.

درخت کاج

مقاومت و همراهی 

درختان کاج وقتی در کنار هم قرار می گیرند مجموعه انبوهی را تشکیل می دهند که همچون سرپناهی برای برای موجودات دیگر است. ازاین جهت بسیاری کاج را نمادی از مقاومت می دانند.

زندگی و نشاط

شاید یکی از از مهترین دلایلی که مسیحیان درخت کاج را در نیمه زمستان به عنوان نماد جشن کریسمس انتخاب می کنند، همین تازگی و زندگی و نشاط این درخت است که به نوعی نماد جاودانگی است .

درخت کاج

میوه کاج نماد باروری

درختان کاج معمولا پراز میوه هستند وهر میوه دارای ده ها دانه است که با ریختن بر روی زمین و پراکنده شدن به درختان جدید تبدیل می شوند. این درخت از این جهت نماد باروری و فرزند آوری است.

همین قدرت باروی میوه درخت کاج باعث شده است که جنگل های انیوهی در سراسر دنیا از این درخت مقاوم ایجاد شود . جنگل هایی که منبع بزرگی تغذیه برای انواع حیوانات و پرندگان است .

 

میوه کاج (1)

 

t شگفتی های تمدن های باستانی؛ میوه کاج نماد روشنایی
1.5/5 - (2 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/شگفتی-های-تمدن-های-باستانی؛-میوه-کاج-نم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *