چطور در مورد کاهش وزن با نوجوانمان صحبت کنیم؟

صحبت کردن با نوجوان در مورد کاهش وزن
t چطور در مورد کاهش وزن با نوجوانمان صحبت کنیم؟

صحبت کردن با نوجوان در مورد کاهش وزن چالش های زیادی دارد. بسیاری از والدینی که فرزندانشان اضافه وزن دارند، نحوه برخورد درست با آن‌ها را نمی‌دانند. به نظر شما روش درست برخور و صحبت با نوجوانی که دارای اضافه وزن است چیست؟ راه‌های درست برای صحبت با نوجوانتان در مورد کاهش وزن چیست؟ چگونه می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید بدون هر آسیبی وزن خود را کاهش دهد؟

اگر این سوالات برای شما نیز مطرح شده است تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه برخورد درست با نوجوان دارای اضافه وزن نیز آشنا کنیم.

تمرکز شما روی سلامتی باشد نه کاهش وزن

پیش از اینکه با نوجوان خود راجع به اضافه وزن وی صحبت کنید، ابتدا نحوه گفتگوی سالم در این زمینه را آموزش ببینید.به توصیه متخصصان تغذیه، شما باید هنگام برخورد با نوجوان دارای اضافه وزن و صحبت با وی، ابتدا سلامتی فرزند خود را در نظر بگیرید.در مراحل بعدی نیز می‌توانید درباره ظاهر و بدن نوجوانان با آن‌ها صحبت کنید.

توصیه می‌شود برای تشویق بیشتر نوجوانان برای کاهش وزن، آن‌ها را از مزایای زیر آگاه کنید.

  •  افزایش سلامتی جسمی و روحی
  •  بهبود عملکرد تحصیلی
  •  افزایش انرژی، قدرت و استقامت بدن
  •  بهبود کیفیت خواب

گاهی اوقات والدین برخی رژیم‌های غذایی را به فرزندان خود پیشنهاد می‌دهند که نه تنها تاثیر مثبتی بر کاهش وزن ندارد، بلکه باعث مشکلات سلامتی نیز می‌شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه بیشتر مکالمات بین والدین و نوجوانان درباره ظاهر و اندام آن‌ها است ممکن است والدین فرزندان خود را به اشتباه راهنمایی کرده و آن‌ها را مجبور کنند که رژیم غذایی اشتباه بگیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خطر آزبست و سرطان در منطقه پلاسکو؛ تردد بدون ماسک ممنوع

راه کارهای صحبت با نوجوانان برای کم کردن وزن

 

رژیم غذایی را کنار بگذارید؛ اما عادات سالم داشته باشید

برخی از رژیم‌های غذایی حتی برای بزرگسالان هم موثر نیستند، پس چرا باید انتظار داشته باشیم که برای نوجوانان موثر باشد؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد تمرکز بر کیفیت غذا مهم تر از کاهش میزان غذا است.بنابراین یکی از بهترین روش های برخورد با نوجوان دارای اضافه وزن، تشویق وی به کاهش تدریجی حجم غذا و افزایش فعالیت است.

به همین منظور، کارهای زیر نیز از جمله بهترین نحوه برخورد با نوجوان دارای اضافه وزن هستند.

  •  دستور پخت غذاهای جدید را امتحان کنید.
  •  اعضای خانواده را در آشپزی و برنامه ریزی غذا مشارکت دهید.
  • فعالیت‌های لذت بخش و سرگرم کننده برای نوجوانان پیدا کنید.

حمایت کنید، اما اجبار نکنید

محدود کردن غذا به منظور کاهش وزن نوجوان هرگز ایده خوبی نیست. در حالی که این وظیفه والدین است که غذاهای ناسالم را محدود کنند و برای آن‌ها غذایی سالم تهیه کنند.این به معنای کنترل سختگیرانه نیست زیرا اغلب نتیجه معکوس دارد. در عوض، با در دسترس قرار دادن گزینه‌های ‌غذایی سالم و الگوبرداری از رفتارهای غذایی سالم، از نوجوان خود حمایت کنید.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که وقتی والدین غذا را محدود می‌کنند یا بچه‌ها را برای خوردن برخی غذاها تحت فشار قرار می‌دهند ، تأثیرات منفی بر سلامت و اشتهای نوجوان دارد. بنابراین باید نحوه برخورد درست با نوجوان چاق را یاد بگیرید.

راه راضی کردن نوجوان برای لاغر شدن

عادات غذایی سالم داشته باشید

یکی از روش‌های تشویق نوجوان چاق به کاهش وزن این است که خودتان الگوی خوبی برای وی باشید. حتی اگر به نظر فکر کنید که نوجوان‌ها توجه کمی به فعالیت‌های والدین نشان می‌دهند، اولین الگوی فرزندان والدین هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
باقلا،دانه ی بدبوی پر خاصیت

برای تشویق نوجوانان به کاهش وزن باید آن‌ها را به خوبی با تغذیه سالم آشنا کنید. زیرا بسیاری از نوجوان‌ها صبحانه میل نمی‌کنند و یا شام را دیر وقت صرف می‌کنند. همین موارد باعث اضافه وزن آن‌ها می‌شود.علاوه بر این، نوجوانان باید به خوبی با انواع گروه‌های غذایی آشنا باشند و همگی را مصرف کنند. بنابراین والدین باید به آن‌ها آموزش دهند که حذف میوه و یا کربوهیدرات باعث کاهش وزن نمی‌شود. همچنین چربی‌ها و پروتئین‌ها نیز نباید حذف شوند.

راهکار برای صحبت با نوجوان برای لاغر شدن

سلامتی را در اولویت قرار دهید

همه افراد باید فارغ از سن و جنسیت، سلامتی را در اولویت زندگی خود قرار دهند. بنابراین همانطور که قبلا نیز گفتیم برای کاهش وزن نوجوانان شما باید ابتدا به مسئله سلامتی توجه کافی داشته باشید.

چگونه نوجوان خود را به کاهش وزن تشویق کنیم؟

احتمالا اضافه وزن نوجوان شما باعث نگرانی شما شده است. بهترین روش برخورد با نوجوان دارای اضافه وزن این است که با وی صمیمی باشید.هیچ روش مشخصی برای مقابله با مشکلات وزن در نوجوانان وجود ندارد. وظیفه شما این است که صحبت در این مورد را شروع کنید و با فرزند خود رابطه صمیمی داشته باشید.

مطالعه کافی داشته باشید

پیش از صحبت کردن با نوجوان در مورد کاهش وزن و چاقی، باید درباره این موضوع به خوبی مطالعه داشته باشید. به این ترتیب اطلاعات کاملی درباره کاهش وزن نوجوانان دارید. علاوه بر این مکالمه نیز به خوبی پیش خواهد رفت. همچنین شما به صورت خودسرانه و بدون اطلاعات علمی توصیه اشتباهی به وی نمی‌کنید.

نوجوان را به فعالیت‌های ورزشی تشویق کنید

بسیاری از والدین، تصور می‌کنند که تنها راه حل کاهش وزن نوجوان داشتن رژیم غذایی است. در صورتی که والدین باید همزمان درباره تغذیه سالم و چگونگی تعادل آن با ورزش، خواب و بهداشت روانی صحبت کنند. اینها همه پیش نیازهای یک سبک زندگی سالم هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آنچه باید در مورد ماست بدانید

از مشاور تغذیه کمک بگیرید.

اگر نگرانی‌های جدی در مورد اضافه وزن نوجوان خود دارید، یک متخصص تغذیه می‌تواند به خوبی در این زمینه به شما مشاوره بدهید و آرامش خاطر برای شما و فرزندتان به ارمغان بیاورد. ممکن است صحبت با یک روانشناس نیز موثر باشد. زیرا گاهی اوقت پرخوری‌های نوجوانان مانند بزرگسالان ریشه عصبی دارد.

پیشنهاد مطالعه: عوارض چاقی در نوجوانان

سوالات متداول

  • داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی سالم
  • حمایت از نوجوان‌ها
  • داشتن رابطه صمیمی با نوجوان‌ها
  • تماس با مشاوران تغدیه
  • تشویق نوجوان ها به داشتن فعالیت ورزشی
  •   افزایش سلامتی جسمی و روحی
  •   بهبود عملکرد تحصیلی
  •   افزایش انرژی، قدرت و استقامت بدن
  •   بهبود کیفیت خواب

پیش از صحبت با فرزندتان و صحبت با نوجوان چاق برای کاهش وزن، باید درباره این موضوع به خوبی مطالعه داشته باشید. به این ترتیب اطلاعات کاملی درباره کاهش وزن نوجوانان دارید. علاوه بر این مکالمه نیز به خوبی پیش خواهد رفت. همچنین شما به صورت خودسرانه و بدون اطلاعات علمی توصیه اشتباهی به وی نمی‌کنید.

منابع:

منبع 1، منبع 2

 

t چطور در مورد کاهش وزن با نوجوانمان صحبت کنیم؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *