طبقه بندی ستاره ها

t طبقه بندی ستاره ها

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

حتی با یک نگاه کلی به آسمان شب می توان فهمید که ستاره ها دارای درخشندگی و رنگ های مختلف هستند. این ستاره ها به صورت نامرتب در آسمان پخش شده اند. درخشندگی و رنگ متفاوت ستاره ها تنها علائم مشهود تفاوت های بنیادی بین انواع مختلف ستاره ها هستند.

نجوم (1)

ستاره ها به طور غیر قابل تصوری از زمین دور هستند. در این میان تنها خورشید است که به زمین آن قدر نزدیک است که می توان آن را به طور کامل مورد مطالعه قرار داد. بقیه ستاره ها حتی با بزرگ ترین تلسکوپ هابه عنوان نقطه نور خالص ظاهر می شوند. از آن جا که دانشمندان علاقمند هستند ماهیت این ستاره ها را کشف کنند، از روش های عقلانی و هوشمندانه استفاده می کنند. مدل های علمی با ادغام آزمایشات آزمایشگاهی و مطالعات انجام شده درباره خورشید درست می شوند.

رنگ ستاره به دمای سطح آن بستگی دارد. اگر به میله آهن در کوره حرارت بدهیم، در ابتدا به قرمز، سپس به زرد و در آخر به سفید داغ تغییر رنگ می دهد، بنابراین مقدار انرژی گرمایی هر منطقه یک سطح ستاره، رنگ آن را کنترل می کند. اگرچه اندازه ستاره می تواند تغییر کند. اگر یک ستاره در یک مرحله خاص چرخه عمر خود بزرگ تر شود، سطح مساحت ستاره افزایش می یابد و میزان انرژی گرمایی هر منطقه سطح کم می شود. بنابراین یک ستاره به طور همزمان بزرگ تر و سردتر می شود. با ایجاد رابطه بین رنگ و نور افکنی (یا به طور دقیق تر، نمودار طیفی ستاره ها) روی یک نمودار به نام نمودار هرتس پرانگ – راسل (نمودار H-R)، منجمین قوانینی را کشف کرده اند که به آن ها اجازه می دهد درخشندگی واقعی ستاره را تخمین بزنند.

فاصله و درخشندگی

درخشندگی ستاره ها در آسمان زمین به درخشندگی واقعی ستاره ها و همچنین به فاصله اشان از زمین بستگی دارد. درخشندگی یک ستاره در آسمان، حجم آشکار آن را بیان می کند، در حالی که درخشندگی واقعی یا حجم مطلق به صورت حجم آن در فاصله 32.6 سال نوری (واحد طول است که به طور غیر رسمی برای بیان فاصله نجومی استفاده می شود) تعریف می شود. تنها راه مستقیم اندازه گیری فاصله ستاره از اثر انطباق ایجاد شده توسط مدار زمین به دور خورشید در هر سال استفاده می کند. ولی این اندازه گیری تنها برای ستاره های تقریبا نزدیک موثر است.

نجوم (2)

نمودار H-R: هنگامی که ستاره ها روی نمودار H-R طبق درخشندگی و طیف نور قرار می گیرند، الگو ها آشکار می شوند. اکثریت ستاره ها در امتداد گوشه از قرمز کم رنگ تا آبی روشن قرار می گیرند.

اثر انطباق: اندازه گیری مستقیم فاصله به ستاره ها بر انطباق تکیه می کند – حرکت اجسام نزدیک در مقابل زمینه دورتر تغییر می کند، دیدگاه مشاهده کننده تغییر می نماید. جسم هر چه دورتر قرار گیرد، برای حرکت در مقابل ستاره های زمینه کمتر ظاهر می شوند.

t طبقه بندی ستاره ها
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جعبه پیش بینی هوا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *