طراحی ماشین های کم مصرف

t طراحی ماشین های کم مصرف

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

car.nojavanha (1)

گروهی از دانشجویان ماشینی طراحی کرده اند که با هر گالن سوخت2,824 مایل(معادل تقریبا” 45,300 کیلومتر) را طی می کند. این ماشین سه چرخه که مثل قطره می باشد، ماشین برنده مسابقات اتومبیل رانی شِل (ماراتن سازگار با محیط زیست در آمریکا) است. این مسابقات سالانه بین گروه های دانشجویی برای ساخت وسایل نقلیه با انرژی کارآمد یا به تعریفی دیگر کم مصرف، برگزار می گردد. گروه برنده از دانشگاه لاوال در کِبِک یکی از شهرهای کشور کانادا بودند. این دانشجویان با غلبه بر برخی موانع فنی و به کاربردن بعضی راهکارها از جمله استفاده از اتصالات کوتاه برای پیشگیری از اصطکاک بیش ازحد به این بهره وری دست یافتند.

نمونه اولیه این طرح، از نیویورک تا لس آنجلس را با مصرف کمتر از یک گالن سوخت طی می کند که در مقایسه با طرح برنده سال گذشته که باز هم توسط دانشجویان همین دانشگاه ارائه شد، بسیار مصرف کمتری دارد. گفتنی است دانشگاه لاوان از شش مسابقه قبلی شِل موفق به دریافت پنج جایزه شده است. در این مسابقات که در شهر هوستون برگزارمی شود، شرکت کننده ها در دو رده به رقابت می پردازند:

1) نمونه اولیه که بر حداکثر بهره وری تمرکز دارد. 2)وسیله نقلیه شهری که با راحتی ساعاتی که مسافر در آن است، سنجیده می شود.

ماشین ها در هفت رده سوختی شامل 1) بنزین  2) دیزل (گازوئیل)  3) سوخت های زیستی  4) سوخت های ساخته شده از گازطبیعی 5) هیدروژن  6) انرژی خورشیدی 7) برق به رقابت می پردازند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تقویت ریشه های مو با این خوراکی

داوران بعد از محاسبه بهره وری انرژی و اختصاص امتیاز به شرکت کننده ها در هر یک از  2رده معرفی شده ، یک گروه را به عنوان برنده مشخص می کنند و جایزه ای را که میزان آن 2000 دلار می باشد به آن ها اهدا می کنند . در سال گذشته علاوه بر طرح ذکر شده که در رده 1 برنده اعلام شد، طرحی دیگر در رده 2 که معیار آن راحتی مسافر است به همه معرفی گردید. این طرح متعلق به دبیرستان مَتِردِی در اِوانس ویل آمریکا بود. این مجموعه دارای افتخارات بالا در رده وسیله نقلیه شهری می باشد. این ماشین گازسوز مانند ماشین فورد الکتریکی بر مصرف کم و کارآیی بالا برای طی خیابان های شهر طراحی شده است.

car.nojavanha (2)

البته ممکن است این سوال پیش بیاید که در جایی که دانش آموزان و دانشجویان می توانند چنین طرح های کارآمدی را ارائه بدهند، چرا خودروسازان این راه را دنبال نکرده و در پی تولید این ماشین ها نیستند؟ در جواب یک نکته اساسی وجود دارد و آن هم این است که در نمونه های ارائه شده بیشتر به نوع مصرف و حفظ سوخت توجه می شود و بسیار کم به ایمنی روزمره یا میزان سرعت پرداخته می شود. با این حال این گونه طرح ها الهام بخش تولید بسیاری از مفاهیم ابتکاری بوده است. به عنوان مثال ایده ساخت وسیله نقلیه ای که با باتری الکتریکی کار کرده و دارای دکمه ای بر روی فرمان خودرو برای تماس راننده با بیرون بود را برای اولین بار دانشجویان دانشگاه سیانت توماس آمریکا ارائه کردند. این روزها تکمیل شده این طرح در مسابقات رالی (اتومبیل رانی) استفاده می شود و ارتباط بین راننده شرکت کننده در مسابقه با بقیه تیم با این ایده جدید میسر می باشد.

t طراحی ماشین های کم مصرف
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *