عجایب هفت گانه ی دنیا در روزگار شکوه خود

عجایب هفت گانه
t عجایب هفت گانه ی دنیا در روزگار شکوه خود

عجایب هفت گانه دنیا بناهای مشهوری هستند که در طول تاریخ ساخته شده اند اما امروزه اثری از آن ها وجود ندارد و بیشتر در کتاب های تاریخ و باستان شناسی اطلاعاتی در مورد آنها می توانیم پیدا کنیم. آنچه می توانیم از این بناهای باستانی بفهمیم سخت کوشی و تلاش مردمانی است که توانسته اند با کمترین امکانات بناهایی شگفت انگیز بسازند، تا حدی که امروزه با همه تکنولوژی های پیشرفته ساخت مجدد آن ها کار ساده ای نیست.

گروهی پژوهشگر سعی کرده اند تا نمای اولیه این ساختمان ها را با توجه به اطلاعات علمی باقیمانده دوباره بازسازی کنند. Keremcan Kirilmaz و Erdem Batirbek دو پژوهشگری هستند که تلاش کرده اند تا شکل اولیه این عجایب هفت گانه را دوباره به مردم نشان دهند. در ادامه تصاویری از عجایب هفت گانه ی دنیا قرار داده شده است.

مجسمه‌ی غول‌پیکر رودس

عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه
مجسمه غول پیکر «رودس»، خدای خورشید، که مقدونی ها در قرن سوم قبل از میلاد آن را ساختند. ساخت این مجسمه ۱۲ سال به طول انجامید اما سرانجام بر اثر یک زمین لرزه از هم فرو پاشید و بعدها فاتحانی که شهر را تسخیر کردند فلزات مجسمه را نیز ذوب کردند و امروز هیچ نشانه ای از آن باقی نیست. این مجسمه بیش از ۳۰ متر ارتفاع داشت.

هرم جیزه

عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه
هرم بزرگ جیزه در نزدیکی قاهره مصر تا قرن ۱۹ میلادی بزرگترین ساختمان دنیا شاخته می شد. این بنا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شد و حدود ۱۰۰۰۰۰ کارگر در ساخت آن مشارکت داشتند. حدود ۲.۳ ملیون بلوک سنگی روی هم گذاشته شده است که هرکدام تقریبا ۲.۵ تا ۱۵ تن وزن دارند. روکش این بنا از سنگ سفید بوده که امروزه فقط مقدار کمی از آن باقی مانده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکس های زیبا و دلهره آور از جهان زیر آب

باغ پادشاه بابل

عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه
باغ پادشاه بابل یکی دیگر از عجایب هفت گانه است. این باغ را پادشاه بابِل، در زمان شکوه تمدن بین النهرین، و برای هدیه به همسرش ساخته بود و سیستم پیچیده ای برای آبیاری و رساندن آب به طبقات بالایی داشته است.

فانوس اسکندریه

عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه
فانوس دریایی اسکندریه در مصر حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده بود و گفته می شود اولین فانوس دریایی برای هدایت کشتی ها بوده است. این فانوس نیز بعدها بر اثر زمین لرزه از بین رفت.

معبد هالیکارناسوس عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه
معبد «هالیکارناسوس» حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد ساخته شده بود. وقتی هالیکارناسوس از دنیا رفت همسرش برای آرامگاه او بنایی رفیع ساخت که از سه طبقه ساخته شده بود و احتمالا 41 متر ارتفاع داشته است و در مرتفع ترین بخش آن مجسمه ای 6 متری از یک کالسکه و چند اسب ساخته بودند. این بنا نیز در قرن ۱۳ میلادی ویران شد و بخش های کوچکی از آن یافت شده که در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

معبد زئوس 

عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه
معبد «زئوس»، ارتفاعی حدود ۴۳ فوت داشت و از چوب، طلا، عاج و سنگ های قیمتی ساخته شده بود، اما این مجسمه در آتش سوزی از بین رفت و سنگ های ارزشمندش مفقود شدند.

معبد آرتیمس یکی از زیبا ترین عجایب هفت گانه دنیا

عجایب هفت گانه

عجایب هفت گانه

معبد «آرتیمس»، در شهر افسوس ساخته شده بود. این شهر امروزه بخشی ازترکیه است. معبد آرتمیس تراسی به‌ وسعت بیش‌ از ۳۷ متر مربع داشت که از هر طرف با پله‌هایی محصور شده بود. در این بنا، ۱۲۷ ستونِ ۱۸ متری از سنگ مرمر و یک مجسمه آرتمیس قرار داشت. این معبد ۳۵۰ سال قبل از میلاد ساخته شده بود و چندین بار تخریب شد و بازسازی گردید اما نهایتا زلزله ای در قرن ۱۳ میلادی آن را نابود کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
صندلی های  متفاوت!

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها

t عجایب هفت گانه ی دنیا در روزگار شکوه خود
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *