علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟

شانه‌کردن موی خیس، علت ریزش مو در نوجوانان
t علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟

ریزش مو در نوجوانان موضوعی است که ممکن است نگران‌کننده باشد. ابتدا لازم است بدانید همه‌ی آدم‌ها به شکل طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهند. بنابراین این مقدار ریزش مو اصلاً نگران‌کننده نیست. در واقع، موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای رویش موهای جدید باز شود. اما اگر این تعادل برهم بخورد و به جای موهای قدیمی موهای جدیدی درنیایند، آن زمان می‌گوییم به ریزش مو دچار شده‌ایم.

تصور غالب این است که مردان به ریزش موی شدید و طاسی دچار می‌شوند اما این مسئله در میان خانم‌ها هم شایع است. البته دلایل ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است. از طرفی، این تصور وجود دارد که افراد بزرگسال به ریزش مو دچار می شوند و نوجوانان با این مسئله رو به‌رو نمی‌شوند. بنابراین ممکن است با این سؤال مواجه شویم که آیا ریزش مو در نوجوانان طبیعی است؟ بله، نوجوانان نیز ممکن است ریزش مو را تجربه کنند و اگرچه طبیعی است، اما از مشکلی در بدن خبر می‌دهد. اما علت ریزش مو در سن نوجوانی چیست؟

در این مطلب، ابتدا با دلایل شایع ریزش مو در نوجوانی آشنا می‌شویم و به سؤالاتی مانند علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟ پاسخ می دهیم. سپس درباره‌ی راه‌های جلوگیری از آن و درمان ریزش مو اطلاعات مهمی به دست می‌آوریم.

 

علت ریزش مو در نوجوانان دختر چیست

چه عواملی باعث ریزش مو در نوجوانی می شود؟ یکی از دلایل ریزش مو در پسران نوجوان ژنتیک است، در حالی که کم‌تر ممکن است ریزش مو در دختران نوجوان به وراثت و ژنتیک برگردد. شایع‌ترین علت ریزش مو در دختران، استرس و اضطراب است.

فشارهای روحی بر رشد موها تأثیر می‌گذارند و بنابراین، دختران نوجوانی که در معرض فشارهای روحی و روانی قرار دارند بیش‌تر ممکن است به ریزش مو دچار شوند.

البته استرس فقط استرس درس و امتحان نیست. تب بالا، عفونت شدید، از دست دادن یکی از اعضای خانواده و آسیب‌های فیزیکی سنگین که به از دست‌دادن عضوی از بدن منجر می‌شوند، همه می‌توانند بدن را وارد حالت استرس کنند و زمینه‌ای برای ریزش مو فراهم کنند.

اما علاوه بر استرس و اضطراب چه عوامل دیگری باعث ریزش مو در دختران نوجوان می‌شوند؟

بستن موها با کش!

علت دیگر برای ریزش موی نوجوان دختر بستن محکم موها با کش است. شاید تعجب کنید که چنین کار ساده‌ای می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد، اما حقیقت دارد. وقتی موهایتان را دم اسبیِ سفت می‌بندید یا از بافت‌های سفت مانند بافت آفریقایی استفاده می‌کنید فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند. آسیب به فولیکول‌ها مسئله‌ای جدی است و اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند به طاسی دائمی منجر شود.

رژیم غذایی نامناسب

وقتی از رژیم غذایی نامناسب استفاده کنید بدن‌تان با کمبود برخی از مواد مغذی رو به‌رو می‌شود. یکی از آثار مخربی که کمبود مواد مغذی روی بدن می‌گذارد، ریزش مو است. البته اگر رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید و بدن‌تان را در حالت سالم نگه دارید ریزش مو متوقف خواهد شد.

علت ریزش مو در نوجوانان پسر چیست؟

ریزش مو نوجوانان پسر اغلب به مسائل ژنتیک و وراثت برمی‌گردد. برای مثال، بیماری آلوپسی آندروژنیک یک بیماری ژنتیکی است که در مردان بروز می‌کند. پسران نوجوان در اواخر دوره‌ی نوجوانی خود ممکن است به این بیماری دچار شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مغز، رئیس بدن (3)

اما از کجا بدانیم به این بیماری دچار شده‌ایم؟ اگر متوجه شدید تارهای موهایتان نازک شده و به شکلی غیر طبیعی می‌ریزند، باید نسبت به بروز این بیماری هوشیار باشید. آلوپسی آندروژنیک اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

مصرف دارو

برخی از داروهایی که پسران نوجوان مصرف می‌کنند می‌توانند ریزش مو را در پی داشته باشند. ازجمله‌ی این داروها داروهای ضد آکنه و افسردگی است. اگر متوجه شدید در دوره‌ی مصرف این داروها به ریزش مو دچار شده‌اید، حتماً با پزشک متخصص درباره‌ی اینکه مصرف دارو را ادامه بدهید یا نه، صحبت کنید.

t علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟

علایم ریزش مو

گفتیم که از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. اما از کجا بدانیم روزانه موهایی بیش از این از دست می‌دهیم؟ در واقع، از کدام نشانه‌ها بفهمیم به ریزش مو دچار شده‌ایم؟

  • هر صبح که از خواب بیدار می‌شوید می‌بینید مقدار زیادی مو روی بالش‌تان ریخته است
  • وقتی موهایتان را شانه می‌کنید نسبت به قبل، تارهای موی بیش‌تری در برس باقی می‌ماند
  • وقتی موهایتان را می‌بندید احساس می‌کنید حجم موهایتان کم شده است
  • وقتی سرتان را لمس می‌کنید موهایتان به راحتی کنده می‌شود

اگر هرکدام از این نشانه‌ها را دیدید، نسبت به ریزش مو حساس شوید.

درمان ریزش مو در دختران نوجوان

اگر ریزش موی شما به علت استرس یا مشکلات مربوط به تغذیه است، با رفع عوامل، می‌توان ریزش مو را به راحتی درمان کرد. اما اگر دلیل آن چیزی غیر از این دو مورد است کار کمی سخت می‌شود و به درمان‌های بلندمدت نیاز خواهد داشت.

بنابراین بهتر است تا جای ممکن از ریزش موهایتان جلوگیری کنید تا ناچار نشوید وارد مرحله‌ی درمان بشوید. اما چگونه از ریزش مو در نوجوانی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ریزش مو در نوجوانی چه کنیم؟

گفتیم که ریزش مو در دختران نوجوان به ژنتیک برنمی‌گردد و بیش‌تر از استرس ناشی می‌شود. بنابراین جلوگیری از ریزش مو، ساده و شدنی است. علاوه بر اینکه لازم است استرس و رژیم غذایی‌تان را کنترل کنید، نیاز است به این موارد هم توجه کنید.

رعایت بهداشت سر

شاید تعجب کنید اما رعایت بهداشت سر، خصوصاً در روزهای گرم تابستانی، بسیار مهم است و می‌تواند در کاهش ریزش مو مؤثر باشد. برنامه‌ی منظمی برای شست‌و‌شوی موهایتان داشته باشید و از شامپویی که با نوع موهایتان سازگار است استفاده کنید.

از دستگاه‌های حرارتی برای موهایتان استفاده نکنید

دستگاه‌هایی که با استفاده از حرارت به موهای شما حالت می‌دهند می‌توانند باعث آسیب موهایتان شوند. البته این آسیب در صورتی اتفاق می‌افتد که از این وسایل به طور مرتب و طولانی استفاده کنید. پس تا جایی که می‌توانید سراغ اتوهای مو و دستگاه‌های فرکننده‌ی مو نروید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
5 صبحانه ای که مغزتان را به کار می اندازد!

اگر تا امروز از سشوار برای خشک‌کردن موهایتان استفاده می‌کردید، استفاده از آن را محدود کنید. فرصت بدهید موهایتان به شکل طبیعی و در هوای خانه خشک شوند.

اگر نیاز است از دستگاه‌های حرارتی استفاده کنید از محصولات محافظت‌کننده‌ی مو در مقابل حرارت کمک بگیرید.

موهای خیس را شانه نزنید

بسیاری از دختران نوجوان عادت دارند موهایشان را بلافاصله بعد از حمام شانه کنند. مهم است بدانید موها هنگامی که خیس هستند شکننده‌ترند. برای همین اگر موهایتان را وقتی که خیس است شانه کنید احتمال آسیب‌دیدن آن‌ها بالا می‌رود. پس اجازه بدهید موهایتان ابتدا خشک شود و بعد شانه بزنید.

آسیب‌دیدن فولیکول‌های مو و ریزش مو در نوجوانان

درمان ریزش موی نوجوان دختر

شاید شما به دنبال یک راه درمان خانگی برای ریزش موهایتان می‌گردید اما باید بدانید درمان ریزش مو در خانه امکان‌پذیر نیست و حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا دارو دریافت کنید.

پزشک ابتدا بررسی می‌کند که دلیل ریزش موی شما چیست و بر اساس آن، داروهایی تجویز می‌کند. بنابراین، به محض اینکه متوجه شدید موهایتان بیش‌تر از همیشه می‌ریزند، به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید درمان هر بیماری یا مشکلی در مراحل ابتدایی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

 

ریزش مو نوجوان دختر طب سنتی

طب سنتی معتقد است گرمی و سردی مزاج می‌تواند باعث ریزش مو شود. اگر مزاج بیش از اندازه سرد باشد ریشه‌ی موها سست می‌شود و اگر مزاج بیش از اندازه گرم باشد موها خشک می‌شوند و این خشکی باعث شکنندگی و ریزش آن‌ها می‌شود.

اما توصیه‌های طب سنتی برای مراقبت از موها و جلوگیری از ریزش مو نوجوانان چیست؟

۱. حتماً موقع حمام‌کردن بنشینید و ایستاده استحمام نکنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایستاده حمام‌کردن عوارض گوناگونی دارد که در بلندمدت مشخص می‌شود. یکی از این عوارض، سستی ریشه‌ی مو و در نهایت ریزش آن است.

۲. بهتر است به تبلیغات شامپوها خیلی توجه نکنید! شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند و استفاده از آن‌ها در بلندمدت می‌تواند به موها آسیب بزند. به جای آن‌ها، سراغ شوینده‌های طبیعی که مواد قلیایی ندارند بروید و یکی را که برای موهایتان مناسب است انتخاب کنید.

ازجمله‌ی این شوینده‌ها، صابون زیتون است که به روشی طبیعی و بدون مواد شیمیایی تهیه شده باشد.

ورزش و تغذیه 

۳. جالب است بدانید ورزش‌کردن در سلامت موها نیز تأثیرگذار است. ورزش کمک می‌کند بدن شما گردش خون منظم داشته باشد و سموم آن دفع شود. در نهایت اینکه زمینه‌ای فراهم می‌شود تا ریشه و پیاز مو تغذیه‌ی مناسب داشته باشد و موها به شکل طبیعی رشد کنند.

۴. یکی از مسائلی که سبک زندگی سالم را در نوجوانان برهم می‌زند، بیدار ماندن تا دیروقت در شب‌هاست. ممکن است بگویید می‌توانیم کمبود خواب را با خوابیدن در صبح جبران کنیم. اما مسئله این است که برای سلامت و رشد موها نیاز است هم خواب کافی و هم خواب مناسب داشته باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بگویید چه کفشی می‌پوشید تا بگویم چه شخصیتی دارید!

سیستم بدن نیز به گونه‌ای است که باید در شب استراحت کند و برای خوابیدن در صبح طراحی نشده است! بنابراین اگر سلامت موهایتان برایتان مهم است خواب شب را تنظیم کنید.

۵. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، بستن محکم موها با کش باعث می‌شود مو آسیب ببیند. این مسئله درباره‌ی استفاده از گلسرها و کلیپس‌ها نیز وجود دارد. اگر از کلیپس برای بستن موهایتان استفاده می‌کنید موهایتان را پیج ندهید و خیلی محکم نبندید. هم‌چنین حتماً شب‌ها قبل از خواب کلیپس را از سرتان باز کنید تا موهایتان فرصت استراحت داشته باشند.

۶. در نهایت اینکه طب سنتی پیشنهاد می‌کند مزاج را اصلاح کنید تا بیش از اندازه گرم یا سرد نباشد.

t علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟

ریزش مو نوجوان دختر به علت گیاه خواری

گفتیم که تغذیه‌ی نامناسب نیز می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد. برخی از دختران و پسران نوجوان در این سن تصمیم می‌گیرند سراغ گیاه‌خواری یا رژیم غذایی وگانی بروند اما چون این کار را زیر نظر پزشک متخصص تغذیه انجام نمی‌دهند به مشکلات متفاوتی دچار می‌شوند. یکی از این مشکلات، ریزش موست.

اما چرا؟ مو برای رشد به ویتامین‌های گوناگون نیاز دارد. وقتی شما ناگهانی و بدون نظر پزشک، رژیم غذایی‌تان را تغییر می‌دهید به بدن خود شوک وارد می‌کنید. بدن نیز متوجه می‌شود ویتامین‌هایی را که تاکنون دریافت می‌کرده دریافت نمی‌کند. در نتیجه، این کمبود ویتامین را به شکل‌های متفاوت بروز می‌دهد.

بنابراین اگر تصمیم دارید گیاه‌خوار شوید حتماً زیر نظر پزشک این کار را انجام دهید. او با ارائه‌ی برنامه‌ی غذایی مناسب کاری می‌کند که بدن‌تان به کمبود ویتامین دچار نشود.

ریزش مو دختر نوجوان بر اثر کرونا

اگر در این دو سال اخیر به کرونا مبتلا شده‌اید و در همین مدت اخیر به ریزش مو دچار شده‌اید ممکن است علت ریزش مویتان به کرونا برگردد! بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، ریزش مو یکی از عوارض ابتلا به کروناست و برخی از مبتلایان به این ویروس، تا ۳ ماه پس از بهبودی هم‌چنان ریزش مو داشته‌اند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر ریزش موی شما با علائمی مانند خارش پوست یا التهاب همراه است به خاطر کرونا نیست و باید علت دیگری داشته باشد.

علاوه بر خود بیماری، پزشکان می‌گویند استرس روانی کرونا نیز می‌تواند به وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم منجر شود. این وضعیت روانی چندین ماه پس از یک اتفاق استرس‌زا رخ می دهد و عوارضی مانند ریزش مو در پی دارد.

***

آیا شما هم به ریزش مو دچار شده‌اید؟ آیا برای درمان به پزشک مراجعه کردید؟ از علت ریزش موی خودتان و راه درمانی آن برایمان بگویید.

 

t علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *