عکسی که انقلاب به راه انداخت

مشروطه
t عکسی که انقلاب به راه انداخت

مسیو نوز و توهین در جشن بالماسکه

در دوران حکومت قاجار افرادی از کشورهای مختلف اروپایی در ایران زندگی و کار می کردند که از جمله آن ها عده ای بلژیکی بودند که در گمرکات کشور مشغول به کار بودند. رئیس گمرکات در زمان مظفرالدین شاه نیز فردی به نام موسیو نوز بود. در آن روزهای آشوب زده که مردم از ظلم و ستم حکومت به ستوه آمده بودند و هر نکته کوچک و بزرگی آن ها را به حرکت و شورش وا می داشت خبر رسید که مسیو نوز در مجلس جشن بالماسکه که اروپاییان ساکن در ایران برپا کرده بودند لباس روحانیت را پوشیده است. عکس این مراسم به دست میرزا مصطفی آشتیانی رسید. او عکس را تکثیر کرد و در میان مردم پخش کرد.

در جشن بالماسکه که سنتی اروپایی است مهمانان برای آنکه در طول برگزاری برنامه شناخته نشوند لباس های مبدل می پوشند و ماسک به صورت خود می زنند. همین خبر مردم را به شور و هیجان واداشت و آنان را علیه خارجیان و حکومت که حامی آنان بود برانگیخت.

مسیو نوز

واکنش به توهین نوز

پس از این حرکن توهین آمیز، آیت الله بهبهانی که از رهبران مشروطه بود نیز در تجمعی که در خانه ایشان برپا شده بر منبر رفت و انتشار این عکس را توهین به مردم ایران و اعتقادات آنان دانست. عکس مسیو نوز در مجالس روضه خوانی دست به دست می شد و مردم را بیشتر علیه حاکمان می شوراند و کار به آنجا کشیده شد که اوراقی در شهر پخش شد که در آن نوشته شده بود بر هر مسلمان مومنی واجب است نوز کافر را بکشد و به این ترتیب انتشار عکسی آتش انقلاب مشروطیت را روشن کرد.

مسیو نوز

در نهایت، مسیو نوز در برابر فشارهایی که از سمت مشروطه خواهان و مقامات پادشاهی بریتانیا وجود داشت نتوانست مقاومت کند و در 22 اردیبهشت 1286 استعفا کرد و پس از انقلاب مشروطه از ایران اخراج شد.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درباره استیو جابز ؛ مدیرعامل و بنیانگذار اپل بیشتر بدانیم

t عکسی که انقلاب به راه انداخت
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *