غذا چی می خوری؟

t غذا چی می خوری؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

خوردن و دفع از یک جا!

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (7)

عروس های دریایی متنوع هستند. دستگاه گوارش آن ها بسیار ساده است. غذا از حفره ای در زیر بدنشان وارد می شود. به معده شان می رسد و آرام آرام در سوپی مایع داخل معده شان گوارش می شود. بعد، اضافه غذا که دیگر قابل گوارش نیست، از همان راهی که آمده است، برمی گردد و از بدنشان خارج می شود یعنی عروس های دریایی، دهان و مخرشان یکی است!

کروکودیل ها سنگ می خورند!

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (1)

غیر از لاک پشت ها، پرنده ها، زرافه ها، بوفالوها، شیرها و حتی اگر پای دفاع از قلمرو برسد، کروکودیل های دیگر که سر از معده کروکودیل ها در می آورند، چندین سنگ هم مهمان دائم معده آن ها هستند!! چرا؟ پژوهشگران حدس می زنند کروکودیل از این سنگ ها برای تنظیم شناوری اش در آب استفاده می کند.

بزاق درمان کننده

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (5)

بزاق سگ ها غیر از کمک به گوارش غذایی که می خورند، یک کار مهم دیگر هم می کند و آن، کمک به درمان زخم هاست. اگر پوست سگ بریده شود با زبانش آن را لیس می زند. پژوهشگران فهمیده اند در بزاق سگ ها ماده ای وجود دارد که اگر به زخمشان برسد، زخم خیلی زود خوب می شود.

معده چهارقسمتی

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (3)

حیوانات علف خواری که نشخوار می کنند، مانند گاوها، زرافه ها، شترها و گوزن ها چهار معده دارند. معده چهار قسمتی به آن ها کمک می کند گیاهانی که می خورند بهتر گوارش شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چرا زیر چشم ها سیاه و کبود می شود؟

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (6)

ماهی ها بزاق ندارند!

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (9)

ماهی ها برخلاف انسان ها بزاق ندارند. به جایش مایعی مخاطی در دهانشان دارند که کمک می کند غذا را راحت تر قورت بدهند. برای همین گوارش ماهی ها از دهانشان آغاز نمی شود.

جانوران بی معده

تغذیه جانوران.سایت نوجوان ها (11)

بعضی از جانوران اصلا" معده ندارند و غذایی که می خورند یک راست از مری به روده می رود. جانورانی مانند اسب دریایی، ماهی های شش دار و پلاتیپوس از این دسته اند.

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

 

 

t غذا چی می خوری؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *