فناوری جدید برای حرکت قطارها در چین!

t فناوری جدید برای حرکت قطارها در چین!

با هدف مقابله با مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا؛

نخستین قطار برخوردار از فناوری تعلیق نیروی الکترومغناطیس، اواخر سال 2017 در چین مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

اولین خط قطار پکن که دارای فناوری تعلیق یا  شناوری با استفاده از نیروی الکترو مغناطیس است، هم اکنون تحت آزمایش قرار دارد.

براساس این گزارش، این خط قرار است در اواخر سال 2017 به صورت کامل، عملیاتی شود و مورد استفاده عموم قرار گیرد. این فناوریِ مبتکرانه برای حرکت قطارها که به «مَگ لِو» (maglev) معروف است و دارای کم ترین اصطکاک یا سر و صدا است، ابتدا به دست ژاپنی ها ابداع شد و اکنون شمار معدودی از کشورهای جهان از آن بهره مند هستند.

با استفاده از این فناوری، قطار با قدرتِ نیروی الکترومغناطیس از روی ریل بلند می شود (به حالت معلق در می آید) و سپس به سمت جلو یا عقب، شروع به حرکت می کند.

این خط جدید که اخیراً در شهر پکن احداث شده است، حدود ده و نیم کیلومتر طول دارد و قرار است قطارهای آن فقط از سرعت های کم و متوسط استفاده کنند. البته قطارهای «مگ لو» کلاً دارای قابلیت حرکت با سرعت های بسیار بالا نیز هستند. این در حالی است که قطار مگ لو پکن، از آن جایی که قرار است بین مناطق پرجمعیت شهری حرکت کند، فقط از سرعت های کم و متوسط بهره خواهد برد.

احداث این خط قطار الکترو مغناطیسی بخشی از تلاش های شهرداری پکن برای مقابله با مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوای ناشی از استفاده ی بی رویه و بیش از حد از خودروهای شخصی است. حداکثرِ سرعت مجاز برای این قطار، 105 کیلومتر در ساعت تعیین شده است، که با حرکتی آرام و بی سر و صدا، زمان سفر میان دو منطقه منتوگو و پینگویان در حومه پکن را به کم تر از بیست دقیقه تقلیل خواهد داد و  با توجه به ترافیک شدید بزرگراه های پکن، به مراتب کم تر از زمان سفر با خودروهای شخصی میان این دو منطقه خواهد بود.

برای این خطِ قطارِ ده و نیم کیلومتری، شش ایستگاه در نظر گرفته شده است، که پس از پایان موفقیت آمیزِ تمام آزمایش ها و حصول اطمینان از امنیتِ این خط مگ لو، مورد بهره برداری عمومی قرار خواهد گرفت.

سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما

t فناوری جدید برای حرکت قطارها در چین!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چرا پسران نوجوان ظاهر خود را نمی پسندند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *