فواید مدیتیشن برای مغز و خلق و خو (۲)

t فواید مدیتیشن برای مغز و خلق و خو (۲)

مدیتیشن.سایت نوجوان ها (1)خلاقیتتان شکوفا می‌شود

پژوهش‌ها نشان می‌دهد 10 تا 12 دقیقه مدیتیشن کافیست تا خلاقیت و کارآمدیتان را تقویت کند. مدیتیشن کمک می‌کند ذهن پاک‌سازی شده، تمرکزتان روی کاری که می‌خواهید انجام دهید بیش‌تر شده و به راه حل‌های بهتری برسید و همه این‌ها یعنی خلاقیت و کارآمدی بیش‌تر.

اضطرابتان کم شده و به آرامش می‌رسید

خیلی‌ها دچار اختلال اضطراب هستند و شما حتی اگر جزو این افراد هم نباشید، بیش‌تر روزها بابت موضوعاتی دچار اضطراب می‌شوید. اگر نگرانی و اضطراب بخشی عادی از زندگی شود می‌تواند تاثیرات مخربی روی جسم و روح بگذارد، خواب را مختل کند و با ذهنی آشفته مانع آرامش و آسایشتان شود.

آن‌ها با 20 دقیقه مدیتیشن در روز می‌توانند به شما کمک کنند به میزان قابل توجهی از اضطرابتان کم کرده و به یک آرامش درونی برسید.

مغزتان جوان می‌ماند

بیش‌تر نورون‌های مغز با قشر خاکستری محاط شده‌اند. حافظه، هیجانات، گفتار، تصمیم گیری و خود کنترلی در قشر خاکستری روی می‌دهند. بعد از 30 سالگی، مغز شروع می‌کند به کوچک‌ شدن اما شواهد نشان می‌دهد آن‌هایی که مغزشان را با تمرینات مداوم مدیتیشن درگیر می‌کنند می‌توانند از کوچک شدن مغزشان جلوگیری کنند.

انطباق پذیریتان بیش‌تر می‌شود

انعطاف پذیری ادراکی، عملکردی حیاتی است که به توانایی انطباق پذیری رفتاری در واکنش به تغییرات روی داده در محیط گفته می‌شود. تصور کنید زندگی در کشوری جدید را شروع می‌کنید؛ میزان انعطاف پذیری ادراکی شما تعیین خواهد کرد که با چه سرعتی خودتان را با شرایط جدید وفق می‌دهید، مثلا این‌که به عنوان راننده در سمت راست اتومبیل بنشینید، زبان بومی را فرا بگیرید و با فرهنگ جدید سازش پیدا کنید.
مطالعات نشان داده افرادی که مدیتیشن می‌کنند از انعطاف پذیری ادراکی بالاتری برخوردارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی نژاد سگ قدرجونی

بر غم و اندوهتان غلبه می‌کنید

آزمایشات نشان داده که مدیتیشن به اندازه‌ داروهای ضد افسردگی موثر است. در یک بررسی معلوم شد افراد بعد از چهار ماه مدیتیشن احساس می‌کردند می‌توانند مصرف داروهای ضد افسردگی را متوقف کنند. حتی اگر شما دچار افسردگی بالینی نباشید باز هم مدیتیشن کمکتان می‌کند زمان‌هایی که غمگین و اندوهگین هستید، حالتان را بهتر کنید.

قوی‌تر می‌شوید و کم‌تر درد احساس می‌کنید

آزمایشات بالینی نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند از درد مزمن 57 درصد کم کند. اسکن مغز نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند از نظر فیزیکی، ساختار مغز را جوری تغییر دهد که با شدت قبلی، درد  احساس نشود.

مهارت خود کنترلیتان تقویت می‌شود

اگر تحت رژیم هستید و اغلب وسوسه می‌شوید بستنی بخورید یا اگر قصد ترک سیگار را دارید و نمی‌توانید بر تمایلتان به سیگار غلبه کنید، پس احتمالا مدیتیشن می‌تواند همان چیزی باشد که برای تقویت خود کنترلیتان به آن نیاز دارید. مدیتیشن می‌تواند به افراد کمک کند انواع اعتیادها را کنار بگذارند.

بیش‌تر احساس شادمانی خواهید کرد

اگر حس سرخوشی دونده‌ها را تجربه کرده باشید پس می‌دانید ترشح اندورفین در مغزتان در روح و روانتان غوغا می‌کند. اندورفین، فرارسان عصبی است که بدن از آن به عنوان مسکنی طبیعی استفاده می‌کند. ضمنا اندورفین، مسئول حس شادی و شادمانی است که گهگاه سراغتان می‌آید.

در مطالعه‌ای گروهی طبق برنامه دویدند و گروهی دیگر تمرینات مدیتیشن را انجام دادند، نتایج نشان داد در هر دو گروه، میزان اندورفین بعد از دویدن و مدیتیشن به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود. جالب است بدانید تاثیر لذت بخشی اندورفین در هر دو گروه اندازه گیری شد و نتیجه این‌که گروه مدیتیشن، امتیاز بیش‌تری دریافت کرد.

ساده‌ترین راه برای شروع مدیتیشن

با وجود تمام فواید گفته شده از مدیتیشن، انجام آن ساده بوده و همین الان هم می‌توانید انجامش دهید!حدود 5 تا 10 دقیقه دست از انجام هر کاری بکشید.
یک جای ساکت و آرام پیدا کنید که کم‌تر چیزی حواستان را پرت کند.
راحت روی صندلی یا روی زمین بنشینید و کمرتان را صاف کنید.
چند نفس عمیق بکشید؛ با بینی بگیرید و با دهان بیرون بدهید.
چشمهایتان را ببندید یا روی چیزی که انتخاب کرده‌اید تمرکز کنید و به آن خیره شوید.
عادی نفس بکشید و به آرامی توجه و تمرکزتان را روی تنفستان بگذارید.
اگر حواستان پرت شد، بدون آشفتگی و با آرامش آن را به تمرکز روی تنفستان برگردانید.
وقتی کارتان تمام شد، چند لحظه صبر کنید تا قبل از این‌که سراغ کارهایتان بروید، تاثیرات مدیتیشن در اعماق وجودتان ثبت شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهترین روش تقویت حافظه

مسیری به سمت بهترین بودن در نوع خودتان

راه حل نهایی شادتر بودن در زندگی این نیست که همه چیز را ساده‌تر کنید بلکه باید خودتان را قوی‌تر کنید. مدیتیشن می‌تواند قدرت ذهنی را که به آن نیاز دارید به شما بدهد و حالتان را بهتر کند. تصور کنید روزتان را در حالی شروع می‌کنید که احساس آمادگی برای مواجهه با هرچه پیش بیاید را دارید. استرس، سراغتان می‌آید اما شما می‌گذارید کمی جولان بدهد و بعد خیلی زود به راحتی آن را پس می‌زنید.

شما می‌توانید روی موضوعات مهم تمرکز کنید و به صلح و ارتباطی خوشایند با خودتان برسید. شما دیگر آن کسی نیستید که با پریشانی و خشم با زندگی برخورد می‌کند و در واقع فقط زنده نیستید، بلکه زندگی می‌کنید! پس تصمیم بگیرید و مدیتیشن را شروع کنید، تمرین کنید تا در زمان حال بمانید و غرق آن شوید، حالا دیگر می‌دانید چگونه زندگی را زیبا ببینید.

برترین ها

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت، لطفا آن را لایک کنید.

t فواید مدیتیشن برای مغز و خلق و خو (۲)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *