قبل از مسابقه ورزشی چه بخوریم؟

t قبل از مسابقه ورزشی چه بخوریم؟

تغذیه ورزشی (1)

اگر یک مسابقه مهم پیش رو دارید و از نظر فیزیکی کاملاً آماده آن هستید بهتر است رژیم غذایی قبل از مسابقه را هم رعایت کنید تا بهترین عملکردتان را ثبت کنید.

به گزارش آلامتو و به نقل از فیتامین؛ کلی تمرین کرده اید و از نظر روحی و روانی هم برای مسابقه آماده شده اید و می خواهید خوش بدرخشید. از همه نظر آماده اید اما یک چیز را فراموش کرده اید… تغذیه مناسبی که بتواند شما را در طول مسابقه نگه دارد!

اولین و مهمترین نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که قبل از مسابقه چیزهایی بخورید که بدنتان به آن عادت دارد. روز مسابقه زمانی نیست که بخواهید غذاهای جدید را تست کنید، بهتر است آنها را روزهای دیگری که تمرین دارید امتحان کنید!

یکی از دلایلی که باید قبل از مسابقه خوب غذا بخورید این است که هنگام مسابقه دچار افت قند خون و در نتیجه سرگیجه، تهوع، خستگی، تاری دید، ضعف عضلانی و ضعف در تصمیم گیری نشوید. دلیل دوم این است که با جذب شیره معده از معده خود محافظت کنید تا بر اثر گرسنگی دچار زخم معده نشوید. دلیل دیگر این است که ذخایر گلیکوژن شما در عضلات افزایش یابد تا انرژی کافی داشته باشید؛ و در آخر اینکه ذهن شما آرامش داشته باشد و خیالتان راحت باشد که بدن شما سوخت کافی برای انجام مسابقه را دارد.

نکاتی در مورد تغذیه پیش از مسابقات

هر روز به اندازه کافی غذاهایی بخورید که کربوهیدرات بالایی دارند تا ذخایر گلیکوژن شما همیشه کافی باشد و از تمرینات خود نهایت استفاده را ببرید.

برای هضم غذاهای مفصل، ۳ الی ۴ ساعت، برای غذاهای ساده تر ۲ الی ۳ ساعت، برای غذاهای مایع یکی دو ساعت و برای اسنک ها یک ساعت زمان در نظر بگرید. اگر قرار است در یک مسابقه ورزشی سخت شرکت کنید، ممکن است لازم باشد این زمان را افزایش دهید.

اگر معده تان خیلی حساس است و زود حالتان به هم می خورد، غذاهای مایع (مثل انواع شیک و معجون ها) را امتحان کنید.

اگر می خواهید یک ساعت قبل از مسابقه غذا بخورید، حتما از خوراکی هایی استفاده کنید که قبلا امتحان کرده اید و می دانید چربی کم و کربوهیدرات بالا دارند. پروتئین هایی که چربی بالایی دارند مثل پنیر و کره بادام زمینی مصرف نکنید، زیرا تخلیه آنها از معده طول می کشد و سرعت شما را کاهش می دهند. پروتئین های کم چرب معده را اذیت نکرده و جلوی گرسنگی شما را هم می گیرند. بهتر است از شیر و تخم مرغ استفاده کنید و برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید آن ها را در کنار کربوهیدرات ها مصرف کنید.

به شاخص گلیسمیک غذاها دقت کنید؛ این شاخص نشان می دهد که غذاها با چه سرعتی و چقدر قند خون شما را بالا می برند.

قندهای ساده مثل آب نبات سبب افزایش سریع قند خون می شوند، اما غذاهای نشاسته دار با اینکه قند خون را خیلی بالا می برند اما این افزایش قند خون به آهستگی صورت می گیرد.

بهتر است از غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالا دارند (مثل گلوکز، سیب زمینی، کشمش، بلغور جو، شکر) در هنگام تمرین یا بعد از آن استفاده کنید و از غذاهایی که شاخص متوسط یا پایین دارند (مثل پاستای بدون سس، شیر کاکائو، لوبیا سبز، ماست، سیب، موز نرسیده) قبل از تمرینات استفاده کنید؛ به ویژه اگر می خواهید ۶۰ الی ۹۰ دقیقه قبل از مسابقه این غذاها را مصرف کنید.

روز قبل از مسابقه آب بیشتری بنوشید، قبل از خواب ۲ الی ۳ لیوان و ده دقیقه قبل از شروع مسابقه ۱ الی ۳ لیوان آب بنوشید و بعد از مسابقه هم آب از دست رفته را جبران کنید. به ازای هر نیم کیلو وزنی که بر اثر تعریق از دست داده اید باید ۲ فنجان آب بنوشید و اگر در همان روز مسابقه دیگری هم دارید باید به ازای هر نیم کیلو ۳ فنجان آب بنوشید. نوشیدنی های ورزشی برای مسابقاتی که بیش از یک ساعت طول می کشند توصیه می شوند تا بتوانند الکترولیت هایی که از راه تعریق از دست داده اید جبران کنند و کربوهیدرات هایی که عضلات برای تمرینات سخت به آن نیاز دارند تامین نمایند.

بعضی از ورزشکاران علیرغم میل باطنی، نمی توانند قبل از مسابقه چیزی بخورند. تحقیقات نشان داده است که ۳۰ الی ۵۰ درصد از ورزشکاران اگر قبل از مسابقه چیزی بخورند دچار ناراحتی معده می شوند. این مساله در ورزشکاران مبتدی، ورزشکاران نوجوان، خانم ها، افرادی که تحت فشار روحی روانی هستند، افرادی که در رقابت های شدید شرکت کرده اند، افرادی که غذاهای چرب یا پروتئینی مصرف کرده اند، افرادی که فیبر یا کافئین یا قند زیاد مصرف کرده اند و افرادی که آب کم مصرف کرده اند شدیدتر است. اگر شما جزو یکی از گروه هایی که گفته شد هستید، بهتر است روز قبل از مسابقه خوب غذا بخورید، همچنین اگر می توانید در روز مسابقه خوب صبحانه بخورید (البته اگر چند ساعت تا زمان مسابقه فرصت دارید).

توصیه هایی برای غذا خوردن پیش از مسابقه، برگرفته از کتاب تغذیه ورزشی نانسی کلارک

مسابقه ساعت ۸ صبح: شامی بخورید که کربوهیدرات فراوان داشته باشد و شب قبل از مسابقه تا جاییکه می توانید آب بنوشید؛ ساعت ۶ الی ۶ و نیم صبح خوراکی هایی بخورید که ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری داشته باشد (مثل ماست، موز) و آب بیشتری هم بنوشید.

مسابقه ساعت ۱۰ صبح: شامی بخورید که کربوهیدرات بالایی دارد، آب بیشتری بنوشید، ساعت ۷ صبح صبحانه ای بخورید که به آن عادت دارید تا مانع از بروز خستگی شود.

مسابقه ساعت ۲ بعد از ظهر: صبحانه ای بخورید که کربوهیدارت بالایی دارد و نهار سبک بخورید و یا هر دو را در هم ادغام کرده و ساعت ۱۰ صبح یک وعده غذای مفصل بخورید. شب قبل از مسابقه حتما غذایی بخورید که کربوهیدرات بالایی دارد، روز قبل از مسابقه و ظهر پیش از انجام مسابقه آب بیشتری بنوشید.

مسابقه ساعت ۸ شب: صبحانه و نهاری بخورید که کربوهیدرات بالایی دارد. ساعت ۵ عصر شام بخورید و یا ساعت ۶ و ۷ غروب یک وعده غذای سبک بخورید، در طول روز مایعات فراوان بنوشید.

مسابقاتی که یک روز طول می کشد: دو روز قبل از مسابقه، دیگر تمرین نکنید تا بدن شما استراحت کند، روز قبل از مسابقه خوب استراحت کنید؛ روز قبل از مسابقه صبحانه، نهار و شامی بخورید که کربوهیدارت بالایی دارد و مایعات بیشتری بنوشید؛ در روز مسابقه صبحانه ای بخورید که بتوانید آن را تحمل کنید، اگر امکان دارد هر یکی دو ساعت یک خوراکی کربوهیدراتی بخورید، اگر می توانید نهار بخورید و قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید.

یادداشت سردبیر:

با تشکر فراوان از آقای کیوان جهانگرد از اعضای فعال سایت که این مطلب را برای ما ارسال کرده اند.

t قبل از مسابقه ورزشی چه بخوریم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نکاتی در مورد تمرینات کششی و انعطاف پذیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *