قیام آفرینی درس بزرگ عاشورا

عاشورا
t قیام آفرینی درس بزرگ عاشورا

ایام عاشورا

ایام عاشورا حسینی است. قیامی که هرگز از یادها نخواهد رفت، هم چنانکه زینب کبری(س) در بارگاه یزید فرمودند: به خدا قسم هرگز نمی توانی(نه تو و نه دیگران) یاد و خاطره ما را از تاریخ و اذهان پاک کنی.
به همین مناسبت تا پایان ماه محرم نکاتی از این نهضت عظیم و پیام های آن را برای شما دوستان عزیز بیان می کنم. پیام این مطلب قیام آفرینی است.

قیام آفرینی درس بزرگ عاشورا

 

درس قیام آفرینی

امام حسین(ع) یک شخصیت حقوقی دارد و یک شخصیت حقیقی. کسانی که شخصیت حقیقی او را شهید کردند به وسیله خونخواهان آن حضرت به هلاکت رسیدند اما شهید کنندگان شخصیت حقوقی ایشان(صاحب امامت، خلافت، رهبری و ولایت) همواره هستند. بنابراین راهیان طریق سالار شهیدان که جزو وارثان او هستند می توانند به خونخواهی شخصیت حقوقی آن حضرت در طول تاریخ قیام کنند و مانند حسین ابن علی رهبری نهضت را به عهده بگیرند نه این که فقط مصرف کننده نهضت حسینی باشند.

بسیاری از افراد بر این باورند که باید فقط مصرف کننده کربلا باشند و صرفا عزاداری برپا کنند اما برخی خواص پیام نهضت عاشورا را طوری دیگر دریافت می کنند و معتقدند عاشورا را طوری دیگر دریافت می کنند و معتقدند که کربلا برای ما دو پیام دارد: ۱- مصرف کردن ۲- تولید.

یعنی اگر بیمار هستی مصرف کننده دارو باش و اگر سالم شدی تولید کننده آن باش.

نهضت حسینی

نهضت حسینی به نسل آگاه درس می دهد. که اگر مشکل دینی داری خود را اصلاح کن. و اگر صالح هستی برخیز و مصلح جوامع بشری باش. اگر مشکل اخلاقی داری پیرو رهبران الهی باش و اگر مشکل اندیشه و فکر نداری برخیز و امام دیگران باش.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از ماه محرم قبل از واقعه کربلا چه اطلاعاتی دارید؟

از دستورات حسین ابن علی(ع) و سایر ائمه(علیه السلام) قیام آفرینی ما برای اصلاح جامعه اسلامی است. لذا گفته اند(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا). یعنی در همه مکان ها می توان تولید نهضت کرد. نشانه این پیام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که تأیید کننده تولید نهضت است. که با عزم ملی و همگانی احیا می شود. و نیازمند عزم مردمی بعد از تأمل در گذشته و تدبر در آینده و جمع بندی بین پیامدهای تلخ و شیرین است.

تلخیص شده و برگرفته با دخل و تصرف از بیانات آیهالله جوادی آملی

 

t قیام آفرینی درس بزرگ عاشورا
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *