مارمولک و دم های همه کاره!

مارمولک
t مارمولک و دم های همه کاره!

«لاسرتا»ها نوعی مارمولک اروپایی هستند. آن ها از دسته مارمولک های زیبا به حساب می آیند، چون بدنی کشیده و رنگ زیبایی دارند. اگر حیوانی شکارچی بخواهد لاسرتا را شکار کند و دم او را بگیرد، لاسرتا می تواند از دمش جدا شده و فرار کند. به این ویژگی «خودبری» می گویند.

باقی مانده دم بعد از قطع شدن دوباره رشد می کند، البته کمی کلفت تر و کوتاه تر. این دم جدید دیگر خاصیت خودبری ندارد. در واقع دم لاسرتا فقط یک بار می تواند زندگی او را نجات دهد.

وروجک های زرنگ

بچه لاسرتاها علاوه بر توانایی خودبری، یک ویژگی خاص برای فرار از دست دشمن دارند. دم آن ها رنگی است. وقتی حیوان شکارچی به آن ها نزدیک می شود با قسمت رنگی زیر دم حواس شکارچی را پرت می کنند. این کار زمان بیشتری به لاسرتا می دهد تا دم خود را ببرد و جان خود را با فرار نجات دهد.

مارمولک

اشک مصنوعی

چشم پزشکان به افرادی که مبتلا به خشکی چشم هستند قطره ای به نام اشک مصنوعی تجویز می کنند. این دارو رطوبت لازم را برای چشم بیماران تامین می کند. جالب است بدانید «گکو»، که نوعی لاسرتا است، این مشکل، یعنی خشکی چشم خود، را با کمک گرفتن از بزاق خود حل می کند!

او با زبانش سطح چشم خود را لیس می زند تا رطوبت لازم را داشته باشد. خشکی چشم گکو به خاطر این است که او پلک ندارد.

محل زندگی در ایران

لاسرتاها را در بیابان های خشک مرکزی ایران تا سواحل دریای خزر و ارتفاعات سرسبز کوهستان های البرز و زاگرس می توان یافت. آن ها تپه های ماسه ای و شنزارهای سواحل دریا، مرداب و یا رودخانه ها را هم دوست دارند. در واقع آن ها مناطق مرطوب تر و خنک تر را ترجیح می دهند و بیشتر به سمت نواحی با پوشش گیاهی متراکم می روند.

مارمولک

بد نیست بدانید…

  • دم لاسرتاها دو برابر طول بدنشان است. این دم بلند به آن ها در حفظ تعادل بدنشان در هنگام دویدن یا بالا رفتن از جاهای مختلف کمک می کند.
  • خواب زمستانی لاسرتاها بسیار کوتاه است. لاسرتاها بیشتر از 8 تا10 هفته به خواب زمستانی نمی روند.
  • بدن لاسرتا در مقابل انگل ها و ویروس های پیشرفته، بسیار مقاوم است.
  • نوع نر این مارمولک سبز در فصل بهار کاملا قابل شناسایی است. قسمت پایین صورت و گردن آن ها در بهار، که فصل جفتگیری آن هاست، به رنگ آبی زیبایی در می آید. شاید آن ها با این کار برای لاسرتاهای ماده دلبری می کنند!
  • غذای این جانوران حشراتی مانند مورچه ها، زنبورها و سوسک ها هستند.
  • فعالیت آن ها بیشتر در طول روز است و شب ها استراحت می کنند.
مارمولک

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – زهرا هاشمی

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه می توان سرعت روند سالخوردگی را کاهش داد؟

t مارمولک و دم های همه کاره!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *