مرگ، ارمغان باران در صحرای خشکیده ای که شبیه مریخ است!

t مرگ، ارمغان باران در صحرای خشکیده ای که شبیه مریخ است!

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

هنگامی که باران در صحرای آتاکاما بارید، منطقی بود که انتظار داشته باشیم رویش گیاهان را به دنبال داشته باشد. اما تیمی از زیست شناسی سیاره ها متوجه شدند که آب در این مکان به جای آبادی، مرگ و نابودی  آورده است!

این گروه پس از بارش باران بی سابقه در این منطقه بیابانی در شیلی، دریافتند که بسیاری از میکروب های مفید در زیست، که در آنجا زندگی می کرده اند از بین رفته اند.

آتاکاما خشک ترین نقطه از کره زمین است که در هر سال به طور متوسط فقط یک میلی متر باران در آنجا می بارد. شرایط ماندگار آب و هوایی آنجا بسیار شبیه کره مریخ است.

سال گذشته یک تیم بین المللی دانشمندانی که در آتاکاما مشغول به کار بودند، شگفت زده شدند، چون بعد از مدت ها پس از بارندگی زیاد و غیرمعمول در آن محیط انتظار داشتند چندین دریاچه هر چند کوچک پیدا کنند. اما در عوض دریافتند که اکثریت میکروب های سازگار با محیط در آنجا از بین رفته اند و خشکسالی تشدید شده است!

در خاک های مرطوب قبل از باران، تا 16 گونه مختلف میکروب های مفید زندگی می کردند. پس از باران، تنها دو تا چهار گونه میکروب در تالاب وجود داشت. این رویداد انقراض عظیمی برای محیط زیست بود.

با وجود این که مطالعات محققان نشان می دهد که در 500 سال گذشته هیچ بارانی در این منطقه نباریده، تغییرات اقلیمی در اقیانوس آرام باعث شد تا در فاصله دو سال، بارانی بی سابقه در این محل ببارد که متاسفانه برخلاف انتظار دانشمندان به جای آبادانی در این منطقه باعث خشکسالی بیشتری شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهترین روش برای از بین بردن بوی سیر!

محققان گفته اند که این یافته جدید برای ماموریت های آینده فضاپیماها بسیار مفید است، زیرا نمونه خاک جمع آوری شده از مریخ تطابق بسیار نزدیکی به خاک این منطقه از زمین داشته است و بعد از این تجربه، با رسانیدن محلول آبی به خاک خشک مریخ همین نتیجه کشتن ناخواسته میکروبی را دریافت کردند.

آن ها ذخایر زیادی از نیترات در تجزیه خاک کویر آتاکاما پیدا کرده اند که ماده غذایی خوبی برای میکروب های زیست محیطی به شمار می رود و قطعه هایی از نیترات نیز در خاک مریخ وجود داشته است.

این کشف جدید امیدواری زیادی در دانشمندان علوم فضایی ایجاد کرده است که بتوانند به دریافت های آب و هوایی بیشتری در کرات دیگر دست یابند.

آکاتاما.سایت نوجوان ها (1)

آکاتاما.سایت نوجوان ها (2)

  • بارش برف در صحرای آفریقا بعد از 37 سال!

 

t مرگ، ارمغان باران در صحرای خشکیده ای که شبیه مریخ است!
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *